REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenie w majówkę obniży podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Szkolenie
Szkolenie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się nad rozwojem swoich umiejętności? Najlepiej zrób to w majówkę. Jeżeli szkolenie będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, zaliczysz je do kosztów uzyskania przychodów.

Okres długiego weekendu majowego, to czas w którym wiele osób decyduje się na urlop. W efekcie wiele firm pracuje na pół gwizdka, albo robi sobie przerwę, maleje liczba spotkań biznesowych, czy zleceń do zrealizowania.

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorców, którzy na co dzień pracują 12 i więcej godzin, jest to doskonały czas na to, by nadrobić zaległości w wiedzy niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej. Chodzi z jednej strony o wiedzę ogólną – z zakresu marketingu, sprzedaży czy PR – ale też wiedzę specjalistyczną związaną z branżą, w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność. Nic więc dziwnego, że dla firm szkoleniowych okres majówki nie jest czasem wypoczynku. Przeglądając strony internetowe, gromadzące ogłoszenia zamieszczane przez firmy szkoleniowe, można znaleźć bogatą ofertę szkoleń, zaczynając od tych jednodniowych, odbywających się w większych miastach, na wyjazdowych kończąc. Zarówno ceny, jak i tematyka szkoleń są zróżnicowane, dlatego też każdy zainteresowany powinien znaleźć coś dla siebie.

Bardzo popularne są na przykład szkolenia z nowoczesnych techniki sprzedaży, profesjonalnej obsługi klienta, czy też poświęcone sztuce negocjacji w biznesie. Uczestnicząc w takim szkoleniu można połączyć przyjemne z pożytecznym – oderwać się od codziennych obowiązków, a jednocześnie zdobyć wiedzę oraz certyfikat odbytego szkolenia, co może być niezbędne do świadczenia określonego typu usług.

Wydatki na szkolenie mogą być kosztem podatkowym

Na tym jednak nie koniec, bo korzyści z doszkalania się może być więcej. W niektórych przypadkach wydatki poniesione na zakup szkolenia można zaliczyć do kosztów podatkowych, co dodatkowo podnosi atrakcyjność takich spotkań. Należy jednak pamiętać o pewnych warunkach, które muszą być spełnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenie musi mieć związek z profilem firmy

Przede wszystkim, za koszt podatkowy można uznać tylko takie wydatki, które w sposób bezpośredni lub pośredni powiązane są z generowanym przez przedsiębiorcę przychodem. Są ponoszone w celu jego uzyskania, zabezpieczenia albo zachowania jego źródła. Oznacza to, że wydatek faktycznie nie musi przynieść przychodu, ważne by jego poniesienie mieściło się we wskazanych celach.

Wyjątkiem są wydatki zawarte w art. 23 ustawy o PIT, nawet gdy spełniają wskazane cele. W katalogu tym nie znajdują się jednak koszty poniesione w celu podniesienia kwalifikacji własnych.

Kosztów podatkowych nie stanowią na przykład poniesione przez przedsiębiorcę wydatki, których charakter można określić jako osobisty. Oznacza to, że nie służą działalności gospodarczej i przychodom z niej generowanym, zaspakajając jedynie prywatne potrzeby przedsiębiorców. Przykładem może być szkolenie z technik masażu, jeśli przedsiębiorca prowadzi na przykład pralnię (chyba, że jest to jedno z działań zmierzających do rozszerzenia profilu działalności). Inaczej jest jednak, gdy mamy do czynienia ze szkoleniem, które dzięki podniesieniu umiejętności biznesowych służy rozwojowi firmy, zwiększa konkurencyjność na rynku. Takie wydatki są ponoszone w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia, czy zachowania jego źródła.

Polecamy: Sprzedaż wysyłkowa a VAT

Nauka nie może być fikcją

REKLAMA

Ważne jest też, aby szkolenie było faktycznie szkoleniem, a nie wyjazdem wypoczynkowym. A to zależy od programu. Jeśli jest bogaty, składa się zarówno z zajęć teoretycznych, jak i praktycznych, i faktycznie wypełnia dzień uczestnika, nie powinno być wątpliwości. Wymiar godzin nauki musi pozwalać na przyswojenie prezentowanego materiału dydaktycznego.

Kolejny istotny punkt to tematyka szkolenia – musi być spójna z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przykładowo, przedsiębiorcy prowadzącemu sklep z zabawkami trudno będzie wykazać, że szkolenie z obsługi sekretariatu jest niezbędne w prowadzeniu jego firmy i przyczyni się do generowania przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania jego źródło.

Dokumenty ważne do kontroli

Przedsiębiorca powinien jednocześnie pamiętać, że w razie ewentualnej kontroli, to na nim ciąży obowiązek wykazania istnienia realnego związku, występującego pomiędzy tematem szkolenia, a prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego do czasu przedawnienia zobowiązania warto przechowywać dokumenty potwierdzające zakres szkolenia, na przykład szczegółowy program (jest to 5 lat liczone od końca roku podatkowego, w którym płacony jest podatek ale okres ten może być dłuższy – niekiedy jest on zawieszany lub nawet przerywany). Potwierdzają to liczne interpretacje podatkowe wydawane w tym zakresie, z których wynika wprost, że tylko wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzeniu działalności gospodarczej i które mają z nią związek stanowią koszt podatkowy.

Wybrane interpretacje podatkowe

„(…)Mając na uwadze treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że z omawianych wyżej dwóch grup wydatków dotyczących kształcenia, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, zaliczone mogą być koszty związane z nauką, tylko wtedy, kiedy w ich przypadku uznaje się, że są one racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. (…)” – interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 listopada 2008 r., nr ILPB1/415-701/08-3/AG

„(…)Jako uzasadnione racjonalnie i gospodarczo, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, uznać należy wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej. (…)

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na podwyższenie kwalifikacji zawodowych Wnioskodawcy choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości, przychodu. Wobec tego wydatki na ten cel faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednakże zauważyć należy, iż to na Wnioskodawcy spoczywa ciężar wykazania związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.(…)”.  – interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 stycznia 2012 r. nr ITPB1/415-1145/11/DP.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA