REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenie w majówkę obniży podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Szkolenie
Szkolenie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się nad rozwojem swoich umiejętności? Najlepiej zrób to w majówkę. Jeżeli szkolenie będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, zaliczysz je do kosztów uzyskania przychodów.

Okres długiego weekendu majowego, to czas w którym wiele osób decyduje się na urlop. W efekcie wiele firm pracuje na pół gwizdka, albo robi sobie przerwę, maleje liczba spotkań biznesowych, czy zleceń do zrealizowania.

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorców, którzy na co dzień pracują 12 i więcej godzin, jest to doskonały czas na to, by nadrobić zaległości w wiedzy niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej. Chodzi z jednej strony o wiedzę ogólną – z zakresu marketingu, sprzedaży czy PR – ale też wiedzę specjalistyczną związaną z branżą, w jakiej przedsiębiorca prowadzi działalność. Nic więc dziwnego, że dla firm szkoleniowych okres majówki nie jest czasem wypoczynku. Przeglądając strony internetowe, gromadzące ogłoszenia zamieszczane przez firmy szkoleniowe, można znaleźć bogatą ofertę szkoleń, zaczynając od tych jednodniowych, odbywających się w większych miastach, na wyjazdowych kończąc. Zarówno ceny, jak i tematyka szkoleń są zróżnicowane, dlatego też każdy zainteresowany powinien znaleźć coś dla siebie.

Bardzo popularne są na przykład szkolenia z nowoczesnych techniki sprzedaży, profesjonalnej obsługi klienta, czy też poświęcone sztuce negocjacji w biznesie. Uczestnicząc w takim szkoleniu można połączyć przyjemne z pożytecznym – oderwać się od codziennych obowiązków, a jednocześnie zdobyć wiedzę oraz certyfikat odbytego szkolenia, co może być niezbędne do świadczenia określonego typu usług.

Wydatki na szkolenie mogą być kosztem podatkowym

REKLAMA

Na tym jednak nie koniec, bo korzyści z doszkalania się może być więcej. W niektórych przypadkach wydatki poniesione na zakup szkolenia można zaliczyć do kosztów podatkowych, co dodatkowo podnosi atrakcyjność takich spotkań. Należy jednak pamiętać o pewnych warunkach, które muszą być spełnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenie musi mieć związek z profilem firmy

Przede wszystkim, za koszt podatkowy można uznać tylko takie wydatki, które w sposób bezpośredni lub pośredni powiązane są z generowanym przez przedsiębiorcę przychodem. Są ponoszone w celu jego uzyskania, zabezpieczenia albo zachowania jego źródła. Oznacza to, że wydatek faktycznie nie musi przynieść przychodu, ważne by jego poniesienie mieściło się we wskazanych celach.

Wyjątkiem są wydatki zawarte w art. 23 ustawy o PIT, nawet gdy spełniają wskazane cele. W katalogu tym nie znajdują się jednak koszty poniesione w celu podniesienia kwalifikacji własnych.

Kosztów podatkowych nie stanowią na przykład poniesione przez przedsiębiorcę wydatki, których charakter można określić jako osobisty. Oznacza to, że nie służą działalności gospodarczej i przychodom z niej generowanym, zaspakajając jedynie prywatne potrzeby przedsiębiorców. Przykładem może być szkolenie z technik masażu, jeśli przedsiębiorca prowadzi na przykład pralnię (chyba, że jest to jedno z działań zmierzających do rozszerzenia profilu działalności). Inaczej jest jednak, gdy mamy do czynienia ze szkoleniem, które dzięki podniesieniu umiejętności biznesowych służy rozwojowi firmy, zwiększa konkurencyjność na rynku. Takie wydatki są ponoszone w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia, czy zachowania jego źródła.

Polecamy: Sprzedaż wysyłkowa a VAT

Nauka nie może być fikcją

Ważne jest też, aby szkolenie było faktycznie szkoleniem, a nie wyjazdem wypoczynkowym. A to zależy od programu. Jeśli jest bogaty, składa się zarówno z zajęć teoretycznych, jak i praktycznych, i faktycznie wypełnia dzień uczestnika, nie powinno być wątpliwości. Wymiar godzin nauki musi pozwalać na przyswojenie prezentowanego materiału dydaktycznego.

Kolejny istotny punkt to tematyka szkolenia – musi być spójna z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przykładowo, przedsiębiorcy prowadzącemu sklep z zabawkami trudno będzie wykazać, że szkolenie z obsługi sekretariatu jest niezbędne w prowadzeniu jego firmy i przyczyni się do generowania przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania jego źródło.

Dokumenty ważne do kontroli

Przedsiębiorca powinien jednocześnie pamiętać, że w razie ewentualnej kontroli, to na nim ciąży obowiązek wykazania istnienia realnego związku, występującego pomiędzy tematem szkolenia, a prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego do czasu przedawnienia zobowiązania warto przechowywać dokumenty potwierdzające zakres szkolenia, na przykład szczegółowy program (jest to 5 lat liczone od końca roku podatkowego, w którym płacony jest podatek ale okres ten może być dłuższy – niekiedy jest on zawieszany lub nawet przerywany). Potwierdzają to liczne interpretacje podatkowe wydawane w tym zakresie, z których wynika wprost, że tylko wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzeniu działalności gospodarczej i które mają z nią związek stanowią koszt podatkowy.

Wybrane interpretacje podatkowe

„(…)Mając na uwadze treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że z omawianych wyżej dwóch grup wydatków dotyczących kształcenia, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, zaliczone mogą być koszty związane z nauką, tylko wtedy, kiedy w ich przypadku uznaje się, że są one racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. (…)” – interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 listopada 2008 r., nr ILPB1/415-701/08-3/AG

„(…)Jako uzasadnione racjonalnie i gospodarczo, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, uznać należy wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej. (…)

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na podwyższenie kwalifikacji zawodowych Wnioskodawcy choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości, przychodu. Wobec tego wydatki na ten cel faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednakże zauważyć należy, iż to na Wnioskodawcy spoczywa ciężar wykazania związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.(…)”.  – interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 stycznia 2012 r. nr ITPB1/415-1145/11/DP.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA