REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje podatkowe dla start-upów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola - Stężycka

REKLAMA

Przedsiębiorcy zaczynający działalność mogą korzystać z przywilejów podatkowych takich jak PIT do zapłaty raz na kwartał oraz opłacanie VAT dopiero po otrzymaniu wynagrodzenia od kontrahenta. Należy pamiętać, że przywileje te nie zawsze są korzystne dla przedsiębiorców. Na jakie preferencje podatkowe mogą liczyć właściciele start-upów?

Preferencje podatkowe dla start-upów

Rozpoczynający działalność przedsiębiorca może skorzystać z preferencyjnych rozwiązań na gruncie podatkowym. W przypadku podatku dochodowego są one wskazane wprost w ustawie o PIT. W przypadku VAT-u sprowadzają się natomiast do preferencji przewidzianych dla tzw. małych podatników. Z takiego statusu nowy przedsiębiorca może korzystać do momentu, gdy jego przychody ze sprzedaży przekroczą w danym roku równowartości 1 200 000 euro (4 922 000 zł w 2013 r.). Jest jednak wyjątek - m.in. dla maklerów, zarządzających funduszami inwestycyjnymi oraz agentów ubezpieczeniowych - w ich przypadku utrata statusu małego podatnika następu w momencie, w którym wartość otrzymywanych prowizji (wraz z kwotą podatku) przekroczy 45 000 euro (tj. 185 000 zł w roku 2013).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ze zwolnieniem czy bez?

Nowy przedsiębiorca może nie rozliczać VAT-u wybierając tzw. zwolnienie podmiotowe, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150 000 zł (status podatnika VAT zwolnionego można utrzymać także w kolejnych latach, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł). Rejestrując firmę warto jednak wcześniej zastanowić się, jak będzie wyglądała struktura zakupów i sprzedaży, w szczególności w pierwszym okresie, kiedy nowy przedsiębiorca dokonuje licznych inwestycji związanych z uruchomieniem swojej firmy. Wybór zwolnienia oznacza bowiem, że z jednej strony przedsiębiorca może sprzedawać bez doliczania do swoich cen VAT-u ale z drugiej, nie ma prawa do odliczenia VAT-u z faktur zakupowych. Zwolnienie jest w szczególności mało korzystne dla tych osób, które będą dokonywały sprzedaży (świadczenia usług) na rzecz innych przedsiębiorców, dla których z reguły istotna będzie cena netto z uwagi na stosowany mechanizm odliczania VAT-u. W takiej sytuacji przedsiębiorca nic nie zyskuje (w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów przewagą jest możliwość stosowania niższych cen, które nie zawierają VAT-u), a traci prawdo do odliczenia VAT-u. 

Uwaga! Zwolnienie z VAT nie jest korzystne w relacjach BTB

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek wtedy, gdy jest zapłata

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zdecyduje się jednak rozliczać VAT powinien pomyśleć o sposobie jego rozliczania. Zarezerwowanym dla małych podatników sposobem rozliczania podatku VAT jest tzw. metoda kasowa. Od tego roku pozwala ona przedsiębiorcy, który ją wybrał na rozliczanie się z fiskusem dopiero wtedy, gdy sam otrzyma od kontrahenta wynagrodzenie za dostarczone towary lub wykonane usługi. Z ograniczeniem spotkają się jednak przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób, które nie rozliczają VAT-u, np. konsumenta albo przedsiębiorcy korzystającego ze zwolnienia. W takim przypadku obowiązek podatkowy będzie bowiem powstawać z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Dużą zaletą metody kasowej jest fakt, że sprowadza się ona do zapłaty podatku dopiero wtedy, gdy podatnik będzie dysponował pieniędzmi, a w przypadku sprzedaży osobom nierozliczającym VAT-u daje dodatkowe pół roku na uzyskanie zapłaty i zgromadzenie potrzebnych środków. 

Metoda kasowa wiąże się jednak z koniecznością rozliczeń kwartalnych (więcej o tym sposobie rozliczeń poniżej), co w niektórych przypadkach może być dla przedsiębiorcy mało korzystne, w szczególności w pierwszym okresie działalności związanym z licznymi zakupami, a tym samym wyższymi kwotami podatku do odliczenia. Jeżeli kwota podatku należnego (czyli wynikająca ze sprzedaży) będzie niższa niż kwota podatku naliczonego (wynikającego z faktur zakupowych) powstaje kwota do zwrotu (można zdecydować o przeniesieniu jej do rozliczenia w kolejnym okresie rozliczeniowym, co jest rozwiązaniem znacznie bardziej korzystnym, jeżeli przedsiębiorca wie, że w następnym okresie to on będzie musiał wpłacać fiskusowi kwotę z tytułu VAT-u i w praktyce wiąże się to  z brakiem sprawdzenia zasadności zwrotu VAT-u).

Uwaga! Metoda kasowa przysługuje tylko wtedy, gdy przedsiębiorca rozlicza VAT kwartalnie

Zobacz: Uproszczenia podatkowe dla nowych firm

Rozliczenie VAT-u tylko cztery razy w roku

Nowy przedsiębiorca może rozliczać VAT kwartalnie także bez wyboru metody kasowej (może z niej korzystać także w następnych latach). Pozwala to na tymczasowe odraczanie zapłaty zobowiązania wobec urzędu skarbowego. Rozliczenie podatku następuje na takich samych zasadach, jak w przypadku powszechnego rozliczania miesięcznego, z tym że podatek przedsiębiorca uiszcza nie co miesiąc, a co kwartał. Deklarację składa się do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, którego podatek dotyczy. Inni przedsiębiorcy (którzy nie mieszczą się w definicji małego podatnika) mogą co prawda składać deklaracje kwartalnie, jednak za pierwszy i drugi kwartał są zobowiązani wpłacać zaliczki. Metoda ta, chociaż jest rozwiązaniem o charakterze preferencyjnym, nie będzie jednak dobra w tych firmach, których struktura biznesu powoduje nadwyżki podatku (np. przy dużym udziale eksportu lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów).

Uwaga! Kwartalne rozliczenie VAT nie będzie korzystane dla eksporterów.

Zobacz: Niewłaściwe nazwy na paragonie po 1 pażdziernika 2013 r.

Rzadziej wpłacane zaliczki na PIT

Kolejnym przywilejem, z którego może skorzystać nowy przedsiębiorca, jest możliwość rezygnacji z dokonywania miesięcznego naliczania zaliczek na podatek dochodowy na rzecz naliczania kwartalnego. Tutaj podobnie, jak w przypadku kwartalnego VAT-u, chodzi o możliwość odroczenia płatności podatku. Aby jednak można było stosować metodę kwartalnego wpłacania zaliczek, przedsiębiorca o jej wyborze musi (w formie pisemnej) powiadomić odpowiedni urząd skarbowy. Otwierając działalność w trakcie roku zawiadomienie należy złożyć w terminie do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeśli w przyszłości przedsiębiorca chciałby zmienić metodę rozliczeń na miesięczną, będzie mógł to zrobić, ale tylko w terminie do 20 lutego. Z możliwości kwartalnego rozliczania przedsiębiorca może korzystać tak długo, jak długo zachowa status małego podatnika. Warto się jednak zastanowić, czy na pewno przedsiębiorca będzie w stanie dostosować się do takiego rytmu uiszczania podatku, innymi słowy, czy będzie co trzy miesiące dysponował dość dużą kwotą pieniędzy odpowiadającą sumie trzech miesięcznych zobowiązań.

Uwaga! Kwartalne rozliczenie podatku to darmowy kredyt od fiskusa, ale trzeba pamiętać, że płatność raz na kwartał może być dużym jednorazowym wydatkiem

Z jednorazowej amortyzacji, jak również kwartalnych wpłat zaliczek na pit, nie będzie mógł skorzystać jako rozpoczynający działalność gospodarczą przedsiębiorca, który w roku rozpoczęcia tej działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa. Rozwiązania te będą jednak nadal dostępne, jeżeli przedsiębiorca zmieści się w definicji małego podatnika.

Zobacz: Niższy podatek dla przedsiębiorcy - studenta

Środki trwałe od razu w koszty

Innym udogodnieniem dostępnym dla start-upów (i „małych podatników”) jest prawo do jednorazowego zaliczania całej wartości zakupionych środków trwałych w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia ich do ewidencji. Co ważne, dotyczy to tylko tych elementów majątku firmy, które znajdują się w grupie 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (jest to załącznik do ustawy o PIT). Niestety wyłączony z możliwości jednorazowej amortyzacji został samochodów osobowy, jeden z podstawowych zakupów firmowych. Nie należy zapominać również o tym, że łączna kwota jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć równowartości 50 000 euro. W roku 2013 jest to 205 000 zł. Jednak niezależnie od tego, że jednorazowa amortyzacja to swojego rodzaju przywilej dostępny dla nowych firm (i małych podatników) to nie należy z niej korzystać zbyt pochopnie. Podobnie, jak w przypadku preferencji w VAT należy najpierw zastanowić się, jak może wyglądać w najbliższych latach struktura sprzedaży i zakupów. Jeżeli strona kosztowa przewyższy przychody, powstanie strata. Można ją co prawda rozliczyć w najbliższych 5 latach obniżając o jej wysokość dochód uzyskany z działalności, ale wysokość odliczenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty poniesionej straty.

Uwaga! jednorazowa amortyzacja jest korzystna, bo obniża podatek, ale może wpędzić firmę w stratę i utrudnić wzięcie kredytu

Zobacz: Utrata prawa do karty podatkowej

Rozpoczynający działalność gospodarczą przez dwa lata od startu biznesu mają prawo do niższych składek ZUS. Podstawa wymiaru preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne rozpoczynających działalność to 30% minimalnego wynagrodzenia, które w 2013 r. wynosi 1600 zł, a zatem podstawa wymiaru to 480 zł. Tym samym preferencyjna składka na ubezpieczenia społeczne wynosi w 2013 r. 153,12 zł miesięcznie (z dobrowolną składką chorobową i bez Funduszu Pracy, którego nie trzeba płacić w przypadku preferencyjnego ZUS). Składka zdrowotna dla rozpoczynających działalność jest taka sama jak w przypadku zwykłego ZUS-u dla przedsiębiorców i wynosi 261,73 zł miesięcznie. 

Zobacz: Ubieganie się o zwrot podatku VAT wiąże się z kontrolą

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA