REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubieganie się o zwrot podatku VAT wiąże się z kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Angelika Borowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasadniczy termin zwrotu podatku VAT o jaki może ubiegać się podatnik wynosi 60 dni. Procedura jest zwykle znacznie wydłużana przez urzędy skarbowe, które dokonują wypłaty w ostatniej chwili. Ponadto firmy które ubiegają się o zwrot są baczniej obserwowane przez urzędników i dość często wszczynane są u nich kontrole.

Jednym z głównych powodów kontroli jest nienajlepsza kondycja finansowa budżetu państwa. W tym też należy upatrywać przyczyny wzmożonych kontroli.

REKLAMA


Terminy zwrotu podatku VAT


Tak jak zostało wspomniane na początku niniejszego artykułu, zasadniczy termin zwrotu podatku VAT stanowi 60 dni od momentu złożenia deklaracji rozliczeniowej. W tym przypadku nie ma znaczenia rodzaj dokonywanych zakupów. Przedsiębiorcy mogą również skorzystać z przyspieszonego zwrotu podatku w terminie 25 dni. Jednak należy tutaj pamiętać o spełnieniu kilku warunków, określonych w art. 87 ust. 6 ustawy o VAT. Tak więc, aby skrócenie terminu zwrotu było możliwe, kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji muszą wynikać z:


●     faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone,

●     dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji wydanych przez naczelnika urzędu celnego, które zostały przez podatnika zapłacone,

●     importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o VAT (które to przepisy regulują jedną z procedur uproszczonych dla rozliczania importu towarów), wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub świadczenia usług, dla których podatnikiem jest usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest jej nabywca - jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Natomiast podatnicy, którzy w danym okresie rozliczeniowym nie wykonywali żadnej czynności opodatkowanej, ale dokonali zakupów objętych podatkiem naliczonym, także wówczas mają prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. W tym wypadku zwrot nastąpi jednak w terminie przedłużonym, czyli 180 dni od momentu złożenia deklaracji podatkowej.


Zobacz: Zbyt ogólny opis na paragonie zagrożony mandatem


Kontrola

REKLAMA


Organy podatkowe w ostatnim czasie dość często dokonują kontroli podmiotów, które ubiegają się o zwrot nadpłaconego podatku VAT. Badaniu poddawane są wszelkie okoliczności, jak chociażby to czy przedsiębiorcy faktycznie przysługuje prawo do zwrotu, czyli czy spełnił wszystkie warunki oraz czy transakcja w rzeczywistości miała miejsce. 


Często dochodzi również do tzw. kontroli krzyżowych, które polegają na tym, że organy kontroli skarbowej wymiennie kontrolują przedsiębiorców. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że jest to celowa praktyka, której głównym celem jest opóźnienie terminu wypłaty nadwyżki podatku.

 
Zobacz: Jak liczyć terminy podatkowe?

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA