REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja podatkowa rozwiąże wątpliwości

Ewa Szpytko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca ma możliwość rozwiania swoich wątpliwości podatkowych dzięki wnioskowi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jest to jedna z metod pozwalających uniknąć negatywnych konsekwencji wynikających z niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych. Są one bowiem zawiłe i często powiązane z konkretnymi okolicznościami. Przedsiębiorcy mają więc prawo mieć wątpliwości z ich praktycznym zastosowaniem. Jak złożyć i do kogo skierować wniosek o wydanie interpretacji dla konkretnego przypadku?

1. Sprawdź dostępne źródła informacji


Zanim przedsiębiorca zdecyduje się wystąpić o interpretację indywidualną powinien najpierw skorzystać z ogólnodostępnych źródeł wiedzy o podatkach. Ministerstwo finansów, a także urzędy skarbowe wydają broszury informacyjne, które w bardziej przystępny sposób niż sama ustawa czy rozporządzenie opisują dany temat. Dostępne dla wszystkich są również już wydane interpretacje podatkowe w sprawach zgłoszonych przez innych. Nawet jeżeli przedsiębiorca nie znajdzie przypadku adekwatnego do jego, to analiza pozwoli dokładniej zapoznać się z tematem, a co za tym idzie pozwoli na zgłoszenie we własnym wniosku konkretnych pytań i wstępnych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
2. Do kogo skierować wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej?


Interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są w imieniu Ministra Finansów przez wyznaczonych Dyrektorów Urzędów Skarbowych. To do nich adresowane są wnioski. Właściwy urząd przedsiębiorca wybiera ze względu na miejsce zamieszkania (województwo). Poszczególne województwa przypisane są do określonych instytucji przyjmujących wnioski (szczegółowy wykaz jest dostępny na stronie Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl/kip/interpretacje-indywidualne-informacje-praktyczne). 


Zobacz: Co to jest Intrastat?

REKLAMA

 
3. Wypełnienie wniosku


Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej należy złożyć na urzędowym formularzu ORD-IN (5) - aktualna wersja obowiązującego formularza. O tym co powinno znaleźć się w treści wniosku mówi już sama Ordynacja Podatkowa. Zgodnie z przepisami wniosek powinien dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek dotyczący sprawy objętej już postępowaniem kontrolnym, wydana interpretacja nie będzie miała mocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Składający wniosek powinien przedstawić zdarzenie, opisać problem interpretacyjny oraz wskazać własne stanowisko w poruszonej sprawie. Dlatego też tak ważne jest przygotowanie się do samego wypełnienia wniosku. Przedsiębiorca musi bowiem nazwać problem i przedstawić własną ocenę zagadnienia z uzasadnieniem.

 
Szczegółową instrukcję wypełnienia wniosku przedsiębiorca znajdzie w Broszurze informacyjnej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów.


Zobacz: Remanent w ciągu roku a zaliczka na podatek dochodowy

 

 

 
4. Skuteczne złożenie wniosku


Uzyskanie wydanej w indywidualnej sprawie podatnika interpretacji jest możliwe jedynie po dokonaniu trzech podstawowych czynności:


●     wypełnieniu formularza ORD-IN,

●     złożeniu wniosku we właściwym urzędzie skarbowym,

●     uiszczeniu opłaty.


Opłata za wniosek jest zależna od ilości zdarzeń jakie mają zostać poddane analizie przez organ podatkowy. Jeden stan faktyczny lub jedno zdarzenie przyszłe to koszt 40 zł. Opłatę wnosi się bezpośrednio na konto bankowe urzędu, do którego kierowana jest interpretacja bądź w kasie. Przy wypełnianiu druku przelewu bardzo ważnym jest podanie imienia i nazwiska oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP). 

 
Po złożeniu wniosku i uiszczeniu opłaty przedsiębiorcy pozostaje czekanie na wydanie interpretacji w jego sprawie. Czas oczekiwania może trwać do 3 miesięcy. W niektórych przypadkach może ulec wydłużeniu na skutek wezwania podatnika przez organ skarbowy w celu uzupełnienia braków formalnych wniosku. Jeżeli Dyrektor Urzędu Skarbowego przychyli się do oceny sytuacji przedstawionej przez podatnika, wydana interpretacja będzie chroniła przed innymi poglądami kontrolerów z urzędu.

 
Zobacz: Dane osobowe w działalności gospodarczej

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA