REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja podatkowa rozwiąże wątpliwości

Ewa Szpytko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca ma możliwość rozwiania swoich wątpliwości podatkowych dzięki wnioskowi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jest to jedna z metod pozwalających uniknąć negatywnych konsekwencji wynikających z niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych. Są one bowiem zawiłe i często powiązane z konkretnymi okolicznościami. Przedsiębiorcy mają więc prawo mieć wątpliwości z ich praktycznym zastosowaniem. Jak złożyć i do kogo skierować wniosek o wydanie interpretacji dla konkretnego przypadku?

1. Sprawdź dostępne źródła informacji


Zanim przedsiębiorca zdecyduje się wystąpić o interpretację indywidualną powinien najpierw skorzystać z ogólnodostępnych źródeł wiedzy o podatkach. Ministerstwo finansów, a także urzędy skarbowe wydają broszury informacyjne, które w bardziej przystępny sposób niż sama ustawa czy rozporządzenie opisują dany temat. Dostępne dla wszystkich są również już wydane interpretacje podatkowe w sprawach zgłoszonych przez innych. Nawet jeżeli przedsiębiorca nie znajdzie przypadku adekwatnego do jego, to analiza pozwoli dokładniej zapoznać się z tematem, a co za tym idzie pozwoli na zgłoszenie we własnym wniosku konkretnych pytań i wstępnych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
2. Do kogo skierować wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej?


Interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są w imieniu Ministra Finansów przez wyznaczonych Dyrektorów Urzędów Skarbowych. To do nich adresowane są wnioski. Właściwy urząd przedsiębiorca wybiera ze względu na miejsce zamieszkania (województwo). Poszczególne województwa przypisane są do określonych instytucji przyjmujących wnioski (szczegółowy wykaz jest dostępny na stronie Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl/kip/interpretacje-indywidualne-informacje-praktyczne). 


Zobacz: Co to jest Intrastat?

REKLAMA

 
3. Wypełnienie wniosku


Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej należy złożyć na urzędowym formularzu ORD-IN (5) - aktualna wersja obowiązującego formularza. O tym co powinno znaleźć się w treści wniosku mówi już sama Ordynacja Podatkowa. Zgodnie z przepisami wniosek powinien dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek dotyczący sprawy objętej już postępowaniem kontrolnym, wydana interpretacja nie będzie miała mocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Składający wniosek powinien przedstawić zdarzenie, opisać problem interpretacyjny oraz wskazać własne stanowisko w poruszonej sprawie. Dlatego też tak ważne jest przygotowanie się do samego wypełnienia wniosku. Przedsiębiorca musi bowiem nazwać problem i przedstawić własną ocenę zagadnienia z uzasadnieniem.

 
Szczegółową instrukcję wypełnienia wniosku przedsiębiorca znajdzie w Broszurze informacyjnej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów.


Zobacz: Remanent w ciągu roku a zaliczka na podatek dochodowy

 

 

 
4. Skuteczne złożenie wniosku


Uzyskanie wydanej w indywidualnej sprawie podatnika interpretacji jest możliwe jedynie po dokonaniu trzech podstawowych czynności:


●     wypełnieniu formularza ORD-IN,

●     złożeniu wniosku we właściwym urzędzie skarbowym,

●     uiszczeniu opłaty.


Opłata za wniosek jest zależna od ilości zdarzeń jakie mają zostać poddane analizie przez organ podatkowy. Jeden stan faktyczny lub jedno zdarzenie przyszłe to koszt 40 zł. Opłatę wnosi się bezpośrednio na konto bankowe urzędu, do którego kierowana jest interpretacja bądź w kasie. Przy wypełnianiu druku przelewu bardzo ważnym jest podanie imienia i nazwiska oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP). 

 
Po złożeniu wniosku i uiszczeniu opłaty przedsiębiorcy pozostaje czekanie na wydanie interpretacji w jego sprawie. Czas oczekiwania może trwać do 3 miesięcy. W niektórych przypadkach może ulec wydłużeniu na skutek wezwania podatnika przez organ skarbowy w celu uzupełnienia braków formalnych wniosku. Jeżeli Dyrektor Urzędu Skarbowego przychyli się do oceny sytuacji przedstawionej przez podatnika, wydana interpretacja będzie chroniła przed innymi poglądami kontrolerów z urzędu.

 
Zobacz: Dane osobowe w działalności gospodarczej

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA