REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja podatkowa rozwiąże wątpliwości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szpytko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca ma możliwość rozwiania swoich wątpliwości podatkowych dzięki wnioskowi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jest to jedna z metod pozwalających uniknąć negatywnych konsekwencji wynikających z niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych. Są one bowiem zawiłe i często powiązane z konkretnymi okolicznościami. Przedsiębiorcy mają więc prawo mieć wątpliwości z ich praktycznym zastosowaniem. Jak złożyć i do kogo skierować wniosek o wydanie interpretacji dla konkretnego przypadku?

1. Sprawdź dostępne źródła informacji


Zanim przedsiębiorca zdecyduje się wystąpić o interpretację indywidualną powinien najpierw skorzystać z ogólnodostępnych źródeł wiedzy o podatkach. Ministerstwo finansów, a także urzędy skarbowe wydają broszury informacyjne, które w bardziej przystępny sposób niż sama ustawa czy rozporządzenie opisują dany temat. Dostępne dla wszystkich są również już wydane interpretacje podatkowe w sprawach zgłoszonych przez innych. Nawet jeżeli przedsiębiorca nie znajdzie przypadku adekwatnego do jego, to analiza pozwoli dokładniej zapoznać się z tematem, a co za tym idzie pozwoli na zgłoszenie we własnym wniosku konkretnych pytań i wstępnych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
2. Do kogo skierować wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej?


Interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są w imieniu Ministra Finansów przez wyznaczonych Dyrektorów Urzędów Skarbowych. To do nich adresowane są wnioski. Właściwy urząd przedsiębiorca wybiera ze względu na miejsce zamieszkania (województwo). Poszczególne województwa przypisane są do określonych instytucji przyjmujących wnioski (szczegółowy wykaz jest dostępny na stronie Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl/kip/interpretacje-indywidualne-informacje-praktyczne). 


Zobacz: Co to jest Intrastat?

REKLAMA

 
3. Wypełnienie wniosku


Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej należy złożyć na urzędowym formularzu ORD-IN (5) - aktualna wersja obowiązującego formularza. O tym co powinno znaleźć się w treści wniosku mówi już sama Ordynacja Podatkowa. Zgodnie z przepisami wniosek powinien dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek dotyczący sprawy objętej już postępowaniem kontrolnym, wydana interpretacja nie będzie miała mocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Składający wniosek powinien przedstawić zdarzenie, opisać problem interpretacyjny oraz wskazać własne stanowisko w poruszonej sprawie. Dlatego też tak ważne jest przygotowanie się do samego wypełnienia wniosku. Przedsiębiorca musi bowiem nazwać problem i przedstawić własną ocenę zagadnienia z uzasadnieniem.

 
Szczegółową instrukcję wypełnienia wniosku przedsiębiorca znajdzie w Broszurze informacyjnej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów.


Zobacz: Remanent w ciągu roku a zaliczka na podatek dochodowy

 

 

 
4. Skuteczne złożenie wniosku


Uzyskanie wydanej w indywidualnej sprawie podatnika interpretacji jest możliwe jedynie po dokonaniu trzech podstawowych czynności:


●     wypełnieniu formularza ORD-IN,

●     złożeniu wniosku we właściwym urzędzie skarbowym,

●     uiszczeniu opłaty.


Opłata za wniosek jest zależna od ilości zdarzeń jakie mają zostać poddane analizie przez organ podatkowy. Jeden stan faktyczny lub jedno zdarzenie przyszłe to koszt 40 zł. Opłatę wnosi się bezpośrednio na konto bankowe urzędu, do którego kierowana jest interpretacja bądź w kasie. Przy wypełnianiu druku przelewu bardzo ważnym jest podanie imienia i nazwiska oraz numeru identyfikacji podatkowej (NIP). 

 
Po złożeniu wniosku i uiszczeniu opłaty przedsiębiorcy pozostaje czekanie na wydanie interpretacji w jego sprawie. Czas oczekiwania może trwać do 3 miesięcy. W niektórych przypadkach może ulec wydłużeniu na skutek wezwania podatnika przez organ skarbowy w celu uzupełnienia braków formalnych wniosku. Jeżeli Dyrektor Urzędu Skarbowego przychyli się do oceny sytuacji przedstawionej przez podatnika, wydana interpretacja będzie chroniła przed innymi poglądami kontrolerów z urzędu.

 
Zobacz: Dane osobowe w działalności gospodarczej

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA