REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remanent w ciągu roku a zaliczka na podatek dochodowy

Lazarowicz Andrzej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady remanent w firmie należy przeprowadzać w dniu rozpoczęcia działalności, na zakończenie i rozpoczęcie roku podatkowego, przy likwidacji działalności oraz przy zmianie wspólnika w przypadku spółki cywilnej. Podatnicy mają jednakże prawo do przeprowadzania remanentu także w trakcie roku podatkowego. Jak taki “śródroczny” spis z natury należy odnieść do zaliczki na podatek dochodowy?

Remanent w ciągu roku


Zgodnie z przepisami o PIT, podstawą do ustalenia zaliczki na podatek dochodowy są przychody przedsiębiorcy, pomniejszone o poniesione przez niego koszty. W sytuacji, gdy w danym okresie przeprowadzony zostanie dodatkowo remanent, wartość przychodu należy powiększyć o różnicę pomiędzy spisem z natury końcowym a początkowym, o ile jest ona dodatnia, bądź pomniejszyć, w przypadku gdy okaże się ujemna.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

 
Większość podatników decyduje się na przeprowadzanie spisów z natury zgodnie z zaleceniami przedstawionymi w przepisach. Tworzony jest zatem remanent początkowy na rozpoczęcie działalności bądź nowego roku podatkowego, a następnie remanent końcowy wraz zakończeniem roku. Różnicę między spisem końcowym a początkowym uwzględnia się następnie podczas wyliczania podatku za cały rok podatkowy oraz generowania deklaracji rocznej PIT.

 
Przedsiębiorcy mają jednakże prawo do przeprowadzania remanentów także w trakcie roku podatkowego -  np. dla każdego miesiąca z osobna. W takiej sytuacji wartość spisu z natury powinna zostać uwzględniona już podczas generowania zaliczki na podatek za okres, w którym podatnik zdecydował się podsumować stan magazynu.


Zobacz: Remanent - Jak prawidłowo sporządzić spis z natury

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

REKLAMA

 
Kwestią sporną w przypadku sporządzania spisu z natury w trakcie trwania roku podatkowego jest konieczność powiadomienia o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie do 7 dni przed przeprowadzeniem spisu. Obowiązek ten wynika z art. 28 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jednocześnie jednak zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy o PIT możliwość uwzględnienia różnic remanentowych podczas wyliczania zaliczki na podatek jest uzależniona wyłącznie od faktu, czy podatnik taki remanent przeprowadził, czy też nie.

 
Za opcją, iż podatnik nie musi konieczne zgłaszać do naczelnika faktu przeprowadzenia spisu z natury, przemawia także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (I SA/Bk 70/13). Zgodnie z nim uznano, że gdyby ustawodawca chciał uzależnić możliwość zaliczenia wyniku remanentu do zaliczki od zgłoszenia do naczelnika urzędu, zostałoby to wyrażone wprost. Jednakże w takiej sytuacji prawnej, jaka obowiązuje obecnie, nie jest konieczne każdorazowe dokonywanie takiego zgłoszenia.

 
Zobacz: Jak przeprowadzić spis z natury? - nowe regulacje

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA