REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki przy sprzedaży internetowej

Beata Tomaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, coraz częściej dokonują sprzedaży swoich towarów za pomocą sklepów internetowych, czy też portali typu Allegro. Warto pamiętać czym różni się tego typu sprzedaż od tradycyjnej, prowadzonej w formie stacjonarnej. Należy m.in. zwrócić uwagę na datę powstania obowiązku podatkowego.

Podatek VAT


W przypadku VAT obowiązek podatkowy może powstać w różnych momentach. W myśl generalnej zasady jest to chwila wydania towaru. Jeżeli natomiast dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru. Należy również zwrócić szczególną uwagę na termin otrzymania zapłaty oraz określoną na fakturze formę płatności.

REKLAMA


Zaliczka


Jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania. Jeśli całkowita wartość zamówienia opiewa np. na kwotę 500 zł, a klient dokonuje przedpłaty o wartości 100 zł, to moment otrzymania zaliczki rodzi obowiązek rozliczenia podatku VAT. Warto pamiętać, że podatek oblicza się metodą "w stu", zatem kwotę 100 zł należy potraktować jako wartość brutto.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Płatność za zaliczeniem pocztowym


Przedsiębiorcy powinni mieć na uwadze nader korzystny zapis w ustawie o VAT, dotyczący sprzedaży wysyłkowej za pobraniem. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt. 6, w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Liczy się więc moment wpływu pieniędzy na rachunek bankowy czy też otrzymania przekazu pocztowego.


Przelew terminowy


Często przedsiębiorcy mogą mieć problem z ustaleniem, kiedy rozliczać się z VAT w przypadku sprzedaży wysyłkowej, w której zastosowano jako formę płatności przelew terminowy. Jeżeli sprzedaż dokonywana jest dla stałego i sprawdzonego już klienta, przedsiębiorca może zaoferować mu bardziej korzystne warunki zapłaty, przesuwając termin zapłaty np. o 14 dni. Do tego typu zdarzenia będzie obowiązywać zasada ogólna, a więc moment wydania towaru lub wystawienia faktury (nie później niż 7 dni od wydania) spowoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: KW jako dowód księgowy w KPiR

 


Podatek dochodowy


Rozliczenie inaczej będzie wyglądać w przypadku podatku dochodowego. Zgodnie z ogólną zasadą za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy (towaru, produktu), nie później niż dzień:

●        wystawienia faktury albo

●        uregulowania należności.

REKLAMA


Momenty wydania towaru czy też wystawienia faktury nie powodują żadnych wątpliwości. Natomiast problem interpretacyjny może rodzić zapis dotyczący uregulowania należności. Otrzymanie zaliczki czy przedpłaty nie rodzi bowiem obowiązku podatkowego. Jednak otrzymanie zapłaty, która warunkuje wysyłkę towaru- już tak. Pomocna w tym zakresie jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 19 lipca 2010 roku (nr sygn. IBPBI/1/415-439/10/ZK):


“(...) Zatem przychód powstaje, co do zasady, w dniu wydania rzeczy. Jeżeli jednak przed tym dniem zostanie wystawiona faktura, albo zostanie uregulowana należność, a uregulowanie to ma charakter definitywny (ostateczny), to przychód powstanie odpowiednio wcześniej. Nie można jednak utożsamiać pojęcia "uregulowania należności", o którym mowa w art. 14 ust. 1c pkt 2 ww. ustawy, z otrzymaniem zaliczki, bądź przedpłaty. Pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, nie zalicza się bowiem do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. (...) Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż otrzymanie z góry zapłaty za zakupiony towar generuje powstanie u sprzedającego przychodu z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej już w momencie jej otrzymania, stosownie do art. 14 ust. 1c pkt 2 ww. ustawy. (...)”

 
Zobacz: Jak przeprowadzić spis z natury? - nowe regulacje

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA