REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe w działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Ślązak
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy

REKLAMA

Zbiory danych osobowych w działalności gospodarczej mogą pomagać w prowadzeniu działalności. Przedsiębiorcy dość szybko zdali sobie sprawę, ze umiejętne wykorzystanie informacji dotyczących ich własnych pracowników bądź klientów, może przynieść korzyści większe, od wynikających z wiedzy dotyczącej nadchodzących zmian.

Dane osobowe


Te właśnie informacje ustawodawca określił mianem danych osobowych, wskazując, iż pod tym pojęciem należy rozumieć wszystko to, co pozwala, bez nadmiernych nakładów (czasu i środków) zidentyfikować określoną osobę fizyczną. Daną osobową będzie więc nie tylko PESEL, NIP bądź REGON, które w każdym przypadku pozwalają na określenie tożsamości ich właściciela, lecz w pewnych okolicznościach także kod pocztowy, wysokość osiąganych dochodów czy też zainteresowania określonej osoby. W działalności wielu przedsiębiorców takie właśnie, z pozoru mniej istotne, informacje pozwalają na odpowiednie przygotowanie oferty handlowej i skierowanie jej do konkretnego adresata, a w konsekwencji odniesienie sukcesu finansowego.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Nieprzypadkowo banki proponują kredyty głównie osobom, które właśnie kończą spłacać dotychczasowe zobowiązania, a po zalogowaniu się do portalu społecznościowego, na ekranie komputera, wyświetlają się reklamy zgodne z upodobaniami użytkownika. Oba w/w przykłady to efekt skutecznego i namacalnego przetwarzania danych osobowych.


Świadomość przedsiębiorców dotycząca tego co przetwarzać można, a czego gromadzić nie powinni stopniowo wzrasta. Przedsiębiorcy nadal pozostają natomiast nieświadomi licznych obowiązków, które wiążą się z problematyką danych osobowych, a których naruszenie skutkować może dla nich niezwykle dotkliwymi konsekwencjami. Treścią niniejszego wpisu chciałbym zwrócić uwagę na konieczność zgłaszania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, określonej kategorii zbiorów danych osobowych, będących w posiadaniu przedsiębiorców.


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Co do zasady obowiązek takiego zgłoszenia dotyczy wszystkich zbiorów danych, czyli każdego zestawu danych posiadającego strukturę oraz do którego możemy uzyskać dostęp, według określonych przez Nas kryteriów (np. kryterium alfabetycznego). Zbiorem danych będzie więc zarówno ogólnodostępny Krajowy Rejestr Karny, jak i akta pracownicze prowadzone indywidualnie przez każdego przedsiębiorcę, dla zatrudnionych u niego osób. Szczęśliwie jednak, oprócz ogólnej zasady, ze rejestracji podlegają wszelkie zbiory danych, ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje także liczne wyjątki od wprowadzonej reguły (art. 43 ust. 1 ustawy). Oba powyższe przykłady nie będą więc podlegały konieczności zgłoszenia do GIODO, podobnie zresztą jak zbiór danych służący przedsiębiorcy wyłącznie do wystawiania faktur VAT, bądź posiadany przez lekarza zbiór informacji o pacjentach uczęszczających do przychodni lekarskiej.

 
Zobacz: Firmom grożą wysokie kary za brak ochrony danych osobowych

 


Odmienne sytuacja będzie się jednak miała sytuacji gdy bank zacznie gromadzić dane osobowe swoich klientów (w związku z realizacją zawartej uprzednio umowy), bądź też gdy w celach marketingowych dane osobowe przetwarzał będzie deweloper lub osiedlowy klub fitness. W takich przypadkach ustawa nakazuje zgłoszenie posiadanych zbiorów do GIODO oraz obliguje przedsiębiorców do informowania Generalnego Inspektora o każdej istotnej zmianie, która w przyszłości zaistnieje w takim zbiorze (w terminie 30 dni od tejże zmiany).


Zobacz: Daklaracje śmieciowe naruszają dane osobowe

 

REKLAMA


Ustawa wprost wskazuje także, iż obowiązek dokonania stosownego zgłoszenia spoczywa każdorazowo na administratorze danych, czyli podmiocie decydującym o tym, w jakim celu i przy użyciu jakich środków określone dane osobowe będą przetwarzane (w zależności od formy prowadzonej działalności może to być osoba prowadząca jednoosobową działalności gospodarczą, wspólnik, bądź członek zarządu spółki prawa handlowego). Obowiązek zgłoszenia zbioru danych ma znaczenie o tyle, iż jeśli zbiór nie zostanie zgłoszony, przedsiębiorca nie powinien w ogóle określonych danych, w tymże zbiorze, przetwarzać. Jeśli natomiast naruszy w/w zakaz naraża się na odpowiedzialność karną, przewidującą sankcję w wymiarze kary pozbawienia wolności do dwóch lat. Co jednak często bardziej istotne, naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, bezpośrednio godzi w dobre imię przedsiębiorcy, w oczach jego obecnych, jak i potencjalnych klientów (abstrahując od możliwości poniesienia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec osoby, której dobra osobiste przedsiębiorca naruszy, łamiąc ustawowe regulacje).


Z drugiej natomiast strony, sam proces rejestracji zbioru danych nie jest specjalnie czasochłonny, a zaświadczenie potwierdzające dokonaną rejestrację (przedsiębiorca, po zgłoszeniu stosownego żądania, otrzyma takie zaświadczenie od Generalnego Inspektora) stanowi jedną z form ochrony przed ewentualnymi roszczeniami cywilnoprawnymi osób, których dane osobowe przetwarzamy. Równocześnie, im większą wagę zyskują dane osobowe w Unijnym ustawodawstwie, tym większe jest prawdopodobieństwo, ze przewidziane przez ustawę konsekwencję faktycznie mogą dosięgnąć każdego, kto regulacji tych nie będzie przestrzegał.


Zobacz: Jak zabezpieczyć zbiór danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA