REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe w działalności gospodarczej

Jakub Ślązak
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy

REKLAMA

Zbiory danych osobowych w działalności gospodarczej mogą pomagać w prowadzeniu działalności. Przedsiębiorcy dość szybko zdali sobie sprawę, ze umiejętne wykorzystanie informacji dotyczących ich własnych pracowników bądź klientów, może przynieść korzyści większe, od wynikających z wiedzy dotyczącej nadchodzących zmian.

Dane osobowe


Te właśnie informacje ustawodawca określił mianem danych osobowych, wskazując, iż pod tym pojęciem należy rozumieć wszystko to, co pozwala, bez nadmiernych nakładów (czasu i środków) zidentyfikować określoną osobę fizyczną. Daną osobową będzie więc nie tylko PESEL, NIP bądź REGON, które w każdym przypadku pozwalają na określenie tożsamości ich właściciela, lecz w pewnych okolicznościach także kod pocztowy, wysokość osiąganych dochodów czy też zainteresowania określonej osoby. W działalności wielu przedsiębiorców takie właśnie, z pozoru mniej istotne, informacje pozwalają na odpowiednie przygotowanie oferty handlowej i skierowanie jej do konkretnego adresata, a w konsekwencji odniesienie sukcesu finansowego.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Nieprzypadkowo banki proponują kredyty głównie osobom, które właśnie kończą spłacać dotychczasowe zobowiązania, a po zalogowaniu się do portalu społecznościowego, na ekranie komputera, wyświetlają się reklamy zgodne z upodobaniami użytkownika. Oba w/w przykłady to efekt skutecznego i namacalnego przetwarzania danych osobowych.


Świadomość przedsiębiorców dotycząca tego co przetwarzać można, a czego gromadzić nie powinni stopniowo wzrasta. Przedsiębiorcy nadal pozostają natomiast nieświadomi licznych obowiązków, które wiążą się z problematyką danych osobowych, a których naruszenie skutkować może dla nich niezwykle dotkliwymi konsekwencjami. Treścią niniejszego wpisu chciałbym zwrócić uwagę na konieczność zgłaszania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, określonej kategorii zbiorów danych osobowych, będących w posiadaniu przedsiębiorców.


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Co do zasady obowiązek takiego zgłoszenia dotyczy wszystkich zbiorów danych, czyli każdego zestawu danych posiadającego strukturę oraz do którego możemy uzyskać dostęp, według określonych przez Nas kryteriów (np. kryterium alfabetycznego). Zbiorem danych będzie więc zarówno ogólnodostępny Krajowy Rejestr Karny, jak i akta pracownicze prowadzone indywidualnie przez każdego przedsiębiorcę, dla zatrudnionych u niego osób. Szczęśliwie jednak, oprócz ogólnej zasady, ze rejestracji podlegają wszelkie zbiory danych, ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje także liczne wyjątki od wprowadzonej reguły (art. 43 ust. 1 ustawy). Oba powyższe przykłady nie będą więc podlegały konieczności zgłoszenia do GIODO, podobnie zresztą jak zbiór danych służący przedsiębiorcy wyłącznie do wystawiania faktur VAT, bądź posiadany przez lekarza zbiór informacji o pacjentach uczęszczających do przychodni lekarskiej.

 
Zobacz: Firmom grożą wysokie kary za brak ochrony danych osobowych

 


Odmienne sytuacja będzie się jednak miała sytuacji gdy bank zacznie gromadzić dane osobowe swoich klientów (w związku z realizacją zawartej uprzednio umowy), bądź też gdy w celach marketingowych dane osobowe przetwarzał będzie deweloper lub osiedlowy klub fitness. W takich przypadkach ustawa nakazuje zgłoszenie posiadanych zbiorów do GIODO oraz obliguje przedsiębiorców do informowania Generalnego Inspektora o każdej istotnej zmianie, która w przyszłości zaistnieje w takim zbiorze (w terminie 30 dni od tejże zmiany).


Zobacz: Daklaracje śmieciowe naruszają dane osobowe

 

REKLAMA


Ustawa wprost wskazuje także, iż obowiązek dokonania stosownego zgłoszenia spoczywa każdorazowo na administratorze danych, czyli podmiocie decydującym o tym, w jakim celu i przy użyciu jakich środków określone dane osobowe będą przetwarzane (w zależności od formy prowadzonej działalności może to być osoba prowadząca jednoosobową działalności gospodarczą, wspólnik, bądź członek zarządu spółki prawa handlowego). Obowiązek zgłoszenia zbioru danych ma znaczenie o tyle, iż jeśli zbiór nie zostanie zgłoszony, przedsiębiorca nie powinien w ogóle określonych danych, w tymże zbiorze, przetwarzać. Jeśli natomiast naruszy w/w zakaz naraża się na odpowiedzialność karną, przewidującą sankcję w wymiarze kary pozbawienia wolności do dwóch lat. Co jednak często bardziej istotne, naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, bezpośrednio godzi w dobre imię przedsiębiorcy, w oczach jego obecnych, jak i potencjalnych klientów (abstrahując od możliwości poniesienia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec osoby, której dobra osobiste przedsiębiorca naruszy, łamiąc ustawowe regulacje).


Z drugiej natomiast strony, sam proces rejestracji zbioru danych nie jest specjalnie czasochłonny, a zaświadczenie potwierdzające dokonaną rejestrację (przedsiębiorca, po zgłoszeniu stosownego żądania, otrzyma takie zaświadczenie od Generalnego Inspektora) stanowi jedną z form ochrony przed ewentualnymi roszczeniami cywilnoprawnymi osób, których dane osobowe przetwarzamy. Równocześnie, im większą wagę zyskują dane osobowe w Unijnym ustawodawstwie, tym większe jest prawdopodobieństwo, ze przewidziane przez ustawę konsekwencję faktycznie mogą dosięgnąć każdego, kto regulacji tych nie będzie przestrzegał.


Zobacz: Jak zabezpieczyć zbiór danych osobowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

REKLAMA