REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe w działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Ślązak
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy

REKLAMA

Zbiory danych osobowych w działalności gospodarczej mogą pomagać w prowadzeniu działalności. Przedsiębiorcy dość szybko zdali sobie sprawę, ze umiejętne wykorzystanie informacji dotyczących ich własnych pracowników bądź klientów, może przynieść korzyści większe, od wynikających z wiedzy dotyczącej nadchodzących zmian.

Dane osobowe


Te właśnie informacje ustawodawca określił mianem danych osobowych, wskazując, iż pod tym pojęciem należy rozumieć wszystko to, co pozwala, bez nadmiernych nakładów (czasu i środków) zidentyfikować określoną osobę fizyczną. Daną osobową będzie więc nie tylko PESEL, NIP bądź REGON, które w każdym przypadku pozwalają na określenie tożsamości ich właściciela, lecz w pewnych okolicznościach także kod pocztowy, wysokość osiąganych dochodów czy też zainteresowania określonej osoby. W działalności wielu przedsiębiorców takie właśnie, z pozoru mniej istotne, informacje pozwalają na odpowiednie przygotowanie oferty handlowej i skierowanie jej do konkretnego adresata, a w konsekwencji odniesienie sukcesu finansowego.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Nieprzypadkowo banki proponują kredyty głównie osobom, które właśnie kończą spłacać dotychczasowe zobowiązania, a po zalogowaniu się do portalu społecznościowego, na ekranie komputera, wyświetlają się reklamy zgodne z upodobaniami użytkownika. Oba w/w przykłady to efekt skutecznego i namacalnego przetwarzania danych osobowych.


Świadomość przedsiębiorców dotycząca tego co przetwarzać można, a czego gromadzić nie powinni stopniowo wzrasta. Przedsiębiorcy nadal pozostają natomiast nieświadomi licznych obowiązków, które wiążą się z problematyką danych osobowych, a których naruszenie skutkować może dla nich niezwykle dotkliwymi konsekwencjami. Treścią niniejszego wpisu chciałbym zwrócić uwagę na konieczność zgłaszania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, określonej kategorii zbiorów danych osobowych, będących w posiadaniu przedsiębiorców.


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Co do zasady obowiązek takiego zgłoszenia dotyczy wszystkich zbiorów danych, czyli każdego zestawu danych posiadającego strukturę oraz do którego możemy uzyskać dostęp, według określonych przez Nas kryteriów (np. kryterium alfabetycznego). Zbiorem danych będzie więc zarówno ogólnodostępny Krajowy Rejestr Karny, jak i akta pracownicze prowadzone indywidualnie przez każdego przedsiębiorcę, dla zatrudnionych u niego osób. Szczęśliwie jednak, oprócz ogólnej zasady, ze rejestracji podlegają wszelkie zbiory danych, ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje także liczne wyjątki od wprowadzonej reguły (art. 43 ust. 1 ustawy). Oba powyższe przykłady nie będą więc podlegały konieczności zgłoszenia do GIODO, podobnie zresztą jak zbiór danych służący przedsiębiorcy wyłącznie do wystawiania faktur VAT, bądź posiadany przez lekarza zbiór informacji o pacjentach uczęszczających do przychodni lekarskiej.

 
Zobacz: Firmom grożą wysokie kary za brak ochrony danych osobowych

 


Odmienne sytuacja będzie się jednak miała sytuacji gdy bank zacznie gromadzić dane osobowe swoich klientów (w związku z realizacją zawartej uprzednio umowy), bądź też gdy w celach marketingowych dane osobowe przetwarzał będzie deweloper lub osiedlowy klub fitness. W takich przypadkach ustawa nakazuje zgłoszenie posiadanych zbiorów do GIODO oraz obliguje przedsiębiorców do informowania Generalnego Inspektora o każdej istotnej zmianie, która w przyszłości zaistnieje w takim zbiorze (w terminie 30 dni od tejże zmiany).


Zobacz: Daklaracje śmieciowe naruszają dane osobowe

 

REKLAMA


Ustawa wprost wskazuje także, iż obowiązek dokonania stosownego zgłoszenia spoczywa każdorazowo na administratorze danych, czyli podmiocie decydującym o tym, w jakim celu i przy użyciu jakich środków określone dane osobowe będą przetwarzane (w zależności od formy prowadzonej działalności może to być osoba prowadząca jednoosobową działalności gospodarczą, wspólnik, bądź członek zarządu spółki prawa handlowego). Obowiązek zgłoszenia zbioru danych ma znaczenie o tyle, iż jeśli zbiór nie zostanie zgłoszony, przedsiębiorca nie powinien w ogóle określonych danych, w tymże zbiorze, przetwarzać. Jeśli natomiast naruszy w/w zakaz naraża się na odpowiedzialność karną, przewidującą sankcję w wymiarze kary pozbawienia wolności do dwóch lat. Co jednak często bardziej istotne, naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, bezpośrednio godzi w dobre imię przedsiębiorcy, w oczach jego obecnych, jak i potencjalnych klientów (abstrahując od możliwości poniesienia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec osoby, której dobra osobiste przedsiębiorca naruszy, łamiąc ustawowe regulacje).


Z drugiej natomiast strony, sam proces rejestracji zbioru danych nie jest specjalnie czasochłonny, a zaświadczenie potwierdzające dokonaną rejestrację (przedsiębiorca, po zgłoszeniu stosownego żądania, otrzyma takie zaświadczenie od Generalnego Inspektora) stanowi jedną z form ochrony przed ewentualnymi roszczeniami cywilnoprawnymi osób, których dane osobowe przetwarzamy. Równocześnie, im większą wagę zyskują dane osobowe w Unijnym ustawodawstwie, tym większe jest prawdopodobieństwo, ze przewidziane przez ustawę konsekwencję faktycznie mogą dosięgnąć każdego, kto regulacji tych nie będzie przestrzegał.


Zobacz: Jak zabezpieczyć zbiór danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA