REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe w działalności gospodarczej

Jakub Ślązak
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy

REKLAMA

Zbiory danych osobowych w działalności gospodarczej mogą pomagać w prowadzeniu działalności. Przedsiębiorcy dość szybko zdali sobie sprawę, ze umiejętne wykorzystanie informacji dotyczących ich własnych pracowników bądź klientów, może przynieść korzyści większe, od wynikających z wiedzy dotyczącej nadchodzących zmian.

Dane osobowe


Te właśnie informacje ustawodawca określił mianem danych osobowych, wskazując, iż pod tym pojęciem należy rozumieć wszystko to, co pozwala, bez nadmiernych nakładów (czasu i środków) zidentyfikować określoną osobę fizyczną. Daną osobową będzie więc nie tylko PESEL, NIP bądź REGON, które w każdym przypadku pozwalają na określenie tożsamości ich właściciela, lecz w pewnych okolicznościach także kod pocztowy, wysokość osiąganych dochodów czy też zainteresowania określonej osoby. W działalności wielu przedsiębiorców takie właśnie, z pozoru mniej istotne, informacje pozwalają na odpowiednie przygotowanie oferty handlowej i skierowanie jej do konkretnego adresata, a w konsekwencji odniesienie sukcesu finansowego.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Nieprzypadkowo banki proponują kredyty głównie osobom, które właśnie kończą spłacać dotychczasowe zobowiązania, a po zalogowaniu się do portalu społecznościowego, na ekranie komputera, wyświetlają się reklamy zgodne z upodobaniami użytkownika. Oba w/w przykłady to efekt skutecznego i namacalnego przetwarzania danych osobowych.


Świadomość przedsiębiorców dotycząca tego co przetwarzać można, a czego gromadzić nie powinni stopniowo wzrasta. Przedsiębiorcy nadal pozostają natomiast nieświadomi licznych obowiązków, które wiążą się z problematyką danych osobowych, a których naruszenie skutkować może dla nich niezwykle dotkliwymi konsekwencjami. Treścią niniejszego wpisu chciałbym zwrócić uwagę na konieczność zgłaszania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, określonej kategorii zbiorów danych osobowych, będących w posiadaniu przedsiębiorców.


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Co do zasady obowiązek takiego zgłoszenia dotyczy wszystkich zbiorów danych, czyli każdego zestawu danych posiadającego strukturę oraz do którego możemy uzyskać dostęp, według określonych przez Nas kryteriów (np. kryterium alfabetycznego). Zbiorem danych będzie więc zarówno ogólnodostępny Krajowy Rejestr Karny, jak i akta pracownicze prowadzone indywidualnie przez każdego przedsiębiorcę, dla zatrudnionych u niego osób. Szczęśliwie jednak, oprócz ogólnej zasady, ze rejestracji podlegają wszelkie zbiory danych, ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje także liczne wyjątki od wprowadzonej reguły (art. 43 ust. 1 ustawy). Oba powyższe przykłady nie będą więc podlegały konieczności zgłoszenia do GIODO, podobnie zresztą jak zbiór danych służący przedsiębiorcy wyłącznie do wystawiania faktur VAT, bądź posiadany przez lekarza zbiór informacji o pacjentach uczęszczających do przychodni lekarskiej.

 
Zobacz: Firmom grożą wysokie kary za brak ochrony danych osobowych

 


Odmienne sytuacja będzie się jednak miała sytuacji gdy bank zacznie gromadzić dane osobowe swoich klientów (w związku z realizacją zawartej uprzednio umowy), bądź też gdy w celach marketingowych dane osobowe przetwarzał będzie deweloper lub osiedlowy klub fitness. W takich przypadkach ustawa nakazuje zgłoszenie posiadanych zbiorów do GIODO oraz obliguje przedsiębiorców do informowania Generalnego Inspektora o każdej istotnej zmianie, która w przyszłości zaistnieje w takim zbiorze (w terminie 30 dni od tejże zmiany).


Zobacz: Daklaracje śmieciowe naruszają dane osobowe

 

REKLAMA


Ustawa wprost wskazuje także, iż obowiązek dokonania stosownego zgłoszenia spoczywa każdorazowo na administratorze danych, czyli podmiocie decydującym o tym, w jakim celu i przy użyciu jakich środków określone dane osobowe będą przetwarzane (w zależności od formy prowadzonej działalności może to być osoba prowadząca jednoosobową działalności gospodarczą, wspólnik, bądź członek zarządu spółki prawa handlowego). Obowiązek zgłoszenia zbioru danych ma znaczenie o tyle, iż jeśli zbiór nie zostanie zgłoszony, przedsiębiorca nie powinien w ogóle określonych danych, w tymże zbiorze, przetwarzać. Jeśli natomiast naruszy w/w zakaz naraża się na odpowiedzialność karną, przewidującą sankcję w wymiarze kary pozbawienia wolności do dwóch lat. Co jednak często bardziej istotne, naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, bezpośrednio godzi w dobre imię przedsiębiorcy, w oczach jego obecnych, jak i potencjalnych klientów (abstrahując od możliwości poniesienia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec osoby, której dobra osobiste przedsiębiorca naruszy, łamiąc ustawowe regulacje).


Z drugiej natomiast strony, sam proces rejestracji zbioru danych nie jest specjalnie czasochłonny, a zaświadczenie potwierdzające dokonaną rejestrację (przedsiębiorca, po zgłoszeniu stosownego żądania, otrzyma takie zaświadczenie od Generalnego Inspektora) stanowi jedną z form ochrony przed ewentualnymi roszczeniami cywilnoprawnymi osób, których dane osobowe przetwarzamy. Równocześnie, im większą wagę zyskują dane osobowe w Unijnym ustawodawstwie, tym większe jest prawdopodobieństwo, ze przewidziane przez ustawę konsekwencję faktycznie mogą dosięgnąć każdego, kto regulacji tych nie będzie przestrzegał.


Zobacz: Jak zabezpieczyć zbiór danych osobowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA