REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe w działalności gospodarczej

Jakub Ślązak
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy

REKLAMA

Zbiory danych osobowych w działalności gospodarczej mogą pomagać w prowadzeniu działalności. Przedsiębiorcy dość szybko zdali sobie sprawę, ze umiejętne wykorzystanie informacji dotyczących ich własnych pracowników bądź klientów, może przynieść korzyści większe, od wynikających z wiedzy dotyczącej nadchodzących zmian.

Dane osobowe


Te właśnie informacje ustawodawca określił mianem danych osobowych, wskazując, iż pod tym pojęciem należy rozumieć wszystko to, co pozwala, bez nadmiernych nakładów (czasu i środków) zidentyfikować określoną osobę fizyczną. Daną osobową będzie więc nie tylko PESEL, NIP bądź REGON, które w każdym przypadku pozwalają na określenie tożsamości ich właściciela, lecz w pewnych okolicznościach także kod pocztowy, wysokość osiąganych dochodów czy też zainteresowania określonej osoby. W działalności wielu przedsiębiorców takie właśnie, z pozoru mniej istotne, informacje pozwalają na odpowiednie przygotowanie oferty handlowej i skierowanie jej do konkretnego adresata, a w konsekwencji odniesienie sukcesu finansowego.

REKLAMA

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Nieprzypadkowo banki proponują kredyty głównie osobom, które właśnie kończą spłacać dotychczasowe zobowiązania, a po zalogowaniu się do portalu społecznościowego, na ekranie komputera, wyświetlają się reklamy zgodne z upodobaniami użytkownika. Oba w/w przykłady to efekt skutecznego i namacalnego przetwarzania danych osobowych.


Świadomość przedsiębiorców dotycząca tego co przetwarzać można, a czego gromadzić nie powinni stopniowo wzrasta. Przedsiębiorcy nadal pozostają natomiast nieświadomi licznych obowiązków, które wiążą się z problematyką danych osobowych, a których naruszenie skutkować może dla nich niezwykle dotkliwymi konsekwencjami. Treścią niniejszego wpisu chciałbym zwrócić uwagę na konieczność zgłaszania do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, określonej kategorii zbiorów danych osobowych, będących w posiadaniu przedsiębiorców.

REKLAMA


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Co do zasady obowiązek takiego zgłoszenia dotyczy wszystkich zbiorów danych, czyli każdego zestawu danych posiadającego strukturę oraz do którego możemy uzyskać dostęp, według określonych przez Nas kryteriów (np. kryterium alfabetycznego). Zbiorem danych będzie więc zarówno ogólnodostępny Krajowy Rejestr Karny, jak i akta pracownicze prowadzone indywidualnie przez każdego przedsiębiorcę, dla zatrudnionych u niego osób. Szczęśliwie jednak, oprócz ogólnej zasady, ze rejestracji podlegają wszelkie zbiory danych, ustawa o ochronie danych osobowych przewiduje także liczne wyjątki od wprowadzonej reguły (art. 43 ust. 1 ustawy). Oba powyższe przykłady nie będą więc podlegały konieczności zgłoszenia do GIODO, podobnie zresztą jak zbiór danych służący przedsiębiorcy wyłącznie do wystawiania faktur VAT, bądź posiadany przez lekarza zbiór informacji o pacjentach uczęszczających do przychodni lekarskiej.

 
Zobacz: Firmom grożą wysokie kary za brak ochrony danych osobowych

 


Odmienne sytuacja będzie się jednak miała sytuacji gdy bank zacznie gromadzić dane osobowe swoich klientów (w związku z realizacją zawartej uprzednio umowy), bądź też gdy w celach marketingowych dane osobowe przetwarzał będzie deweloper lub osiedlowy klub fitness. W takich przypadkach ustawa nakazuje zgłoszenie posiadanych zbiorów do GIODO oraz obliguje przedsiębiorców do informowania Generalnego Inspektora o każdej istotnej zmianie, która w przyszłości zaistnieje w takim zbiorze (w terminie 30 dni od tejże zmiany).


Zobacz: Daklaracje śmieciowe naruszają dane osobowe

 


Ustawa wprost wskazuje także, iż obowiązek dokonania stosownego zgłoszenia spoczywa każdorazowo na administratorze danych, czyli podmiocie decydującym o tym, w jakim celu i przy użyciu jakich środków określone dane osobowe będą przetwarzane (w zależności od formy prowadzonej działalności może to być osoba prowadząca jednoosobową działalności gospodarczą, wspólnik, bądź członek zarządu spółki prawa handlowego). Obowiązek zgłoszenia zbioru danych ma znaczenie o tyle, iż jeśli zbiór nie zostanie zgłoszony, przedsiębiorca nie powinien w ogóle określonych danych, w tymże zbiorze, przetwarzać. Jeśli natomiast naruszy w/w zakaz naraża się na odpowiedzialność karną, przewidującą sankcję w wymiarze kary pozbawienia wolności do dwóch lat. Co jednak często bardziej istotne, naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, bezpośrednio godzi w dobre imię przedsiębiorcy, w oczach jego obecnych, jak i potencjalnych klientów (abstrahując od możliwości poniesienia odpowiedzialności odszkodowawczej wobec osoby, której dobra osobiste przedsiębiorca naruszy, łamiąc ustawowe regulacje).


Z drugiej natomiast strony, sam proces rejestracji zbioru danych nie jest specjalnie czasochłonny, a zaświadczenie potwierdzające dokonaną rejestrację (przedsiębiorca, po zgłoszeniu stosownego żądania, otrzyma takie zaświadczenie od Generalnego Inspektora) stanowi jedną z form ochrony przed ewentualnymi roszczeniami cywilnoprawnymi osób, których dane osobowe przetwarzamy. Równocześnie, im większą wagę zyskują dane osobowe w Unijnym ustawodawstwie, tym większe jest prawdopodobieństwo, ze przewidziane przez ustawę konsekwencję faktycznie mogą dosięgnąć każdego, kto regulacji tych nie będzie przestrzegał.


Zobacz: Jak zabezpieczyć zbiór danych osobowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA