REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć terminy podatkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Kozak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 25 dnia miesiąca należy zapłacić VAT, do 20 podatek dochodowy, 14 dni na odwołanie się od decyzji urzędu skarbowego, 7 dni na wystawienie faktury... Terminy, których musi trzymać się przedsiębiorca można mnożyć w nieskoczoność. W jaki sposób liczyć terminy podatkowe?

Liczenie terminów podatkowych


Poza takimi, które wskazują graniczną datę wykonania jakiejś czynności, są również takie, które określają przedział czasowy, w którym należy jej dokonać, podany np. w dniach, miesiącach czy latach. W przepisach prawa, poza terminami, znaleźć można również szczegółowe zasady, jak wyznaczyć datę końcową, w szczególności, gdy wypada ona w weekend, czy też na wykonanie czynności podatnik ma właśnie określony przedział czasowy.

REKLAMA

 
Głównym aktem prawnym, który reguluje kwestie związane z postępowaniem w danej sprawie oraz czas, w którym powinno zostać ono przeprowadzone i rozstrzygnięte jest Ordynacja podatkowa.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
Terminy wypadające w weekend

REKLAMA


Naczelną zasadą obowiązującą przy wyznaczaniu terminów podatkowych jest, iż żaden z nich nie może minąć ani w weekend ani w święto. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada w sobotę, niedzielę albo dzień ustawowo wolny od pracy, uznaje się, iż mija on dopiero w dniu następującym po dniu lub dniach wolnych.

 
Przykładem może być sierpień tego roku, kiedy to 25 dzień miesiąca wypada w niedzielę, w związku z czym czynni podatnicy VAT na rozliczenie się z podatku od towarów i usług i złożenie właściwych deklaracji mają czas do poniedziałku, a więc 26 sierpnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Remanent w ciągu roku a zaliczka na podatek dochodowy


Dzień po zdarzeniu


Zgodnie z art. 12 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.

 
Jeżeli zatem w piśmie odebranym w piątek 6 marca organ wzywa podatnika do złożenia oświadczenia w terminie 7 dni, termin ten upływa 13 marca w piątek. W związku z tym, oświadczenie może on złożyć bez jakichkolwiek problemów również tego dnia.


Zobacz: Podatki przy sprzedaży internetowej

 
Terminy określone w tygodniach, miesiącach i latach

REKLAMA


W art. 12 par. 2 Ordynacji znajduje się regulacja dotycząca sytuacji, kiedy termin określony jest w tygodniach. Zgodnie z przepisami, w takiej sytuacji terminy kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu.

 
Terminy określone w miesiącach kończą się natomiast z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca (par. 3).

 
Terminy określone w latach kończą się zaś z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień (par. 4).

 
W związku z powyższym, jeżeli podatnik w dniu 31 sierpnia 2013 roku wystąpi o wydanie interpretacji indywidualnej, na wydanie której organ podatkowy ma 3 miesiące, powinien ją otrzymać najpóźniej 31 listopada. Jednak listopad ma 30 dni, dlatego w tym wypadku należy zastosować zasadę mówiącą o tym, iż jeżeli w danym miesiącu nie ma takiego dnia - termin upływa ostatniego dnia tego miesiąca. W związku z tym, organ podatkowy na wydanie interpretacji indywidualnej ma czas do 30 listopada 2013 roku.


Zobacz: Odliczenie VATu od samochodów osobowych w 2014 roku

 
Zachowany termin


Zgodnie z art. 12 par. 6 Ordynacji podatkowej, dany termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:


●     wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu podatkowego, a nadawca otrzymał urzędowe potwierdzenie odbioru,

●     nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym,

●     złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku,

●     złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego,

●     złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.

 
Po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami dotyczącymi wyznaczania terminów podatkowych, kwestia ta przestaje być tak skompllikowana i magiczna. Co ważne, znajomość przepisów z tym związanych może pomóc uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji związanych z niedochowaniem terminów, ale również może pomóc w kontrolowaniu działań urzędów skarbowych, bowiem one także muszą trzymać się określonych ram w swoich działaniach.

 
Zobacz: Dane osobowe w działalności gospodarczej

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA