Utrata prawa do karty podatkowej
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.1998.144.930) osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych bądź karty podatkowej. Kartą podatkową objęte są przychody z tytułu umów najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy bądź innych umów, które nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności. Osoby opodatkowane kartą podatkową są zwolnione z prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Są jednakże zobowiązani do wystawiania na żądanie klienta rachunków lub faktur (art. 24 ust. 1 ustawy).
REKLAMA
Podstawowym obowiązkiem podatnika korzystającego z tej formy opodatkowania jest natomiast informowanie urzędu skarbowego o wszelkich zmianach w prowadzonej działalności, które mają wpływ na wysokość podatku oraz mogą powodować utratę takiej możliwości opodatkowania. Zgłoszenie zmian powinno nastąpić w terminie 7 dni od dnia ich zaistnienia. W przypadku, gdy podatnik nie dopełni obowiązku kwota podatku ulegnie podwyższeniu. Natomiast w przypadku zatrudnienia nowych pracowników oraz przekroczenia stosownego limitu dochodzi do utraty prawa do opodatkowania kartą podatkową. Jeżeli jednak podatnik utraci prawo do karty podatkowej i zawiadomi urząd skarbowy w odpowiednim czasie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji lub ksiąg oraz będzie opłacał podatek zryczałtowany (jeżeli ma takie prawo) bądź na zasadach ogólnych.
Zobacz również: Jak zgłosić wybór opodatkowania kartą podatkową?
Zrzeczenie się prawa do karty podatkowej
Podatnik ma prawo zrezygnować z opodatkowania w formie karty podatkowej. W takiej sytuacji jest zobowiązany do złożenia oświadczenia woli o rezygnacji z tego formy. Zgodnie z przepisami ustawy podatnik może zrzec się opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej bądź w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zmieniającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Do końca miesiąca, w którym podatnik zrzekł się zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. W tym przypadku podatnik jest obowiązany wpłacić - w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrzekł się opodatkowania w formie karty podatkowej - różnicę pomiędzy kwotą podatku dochodowego obliczonego na ogólnych zasadach za okres od początku roku do końca miesiąca, w którym zrzekł się opodatkowania w formie karty podatkowej, a kwotą podatku dochodowego zapłaconego w formie karty podatkowej, w okresie przed zrzeczeniem się opodatkowania w tej formie (art. 32 ust. 3 ustawy).
Wygaśnięcie decyzji ustalającej wysokość podatku
Art. 40 ustawy zawiera katalog podstaw wygaśnięcia decyzji o opodatkowaniu kartą podatkową. Wskazane przesłanki występują po stronie pracownika i jest to:
REKLAMA
1. podanie we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej danych niezgodnych ze stanem faktycznym, powodujących nieuzasadnione zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej bądź ustalenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej w kwocie niższej od należnej,
2. prowadzenie nierzetelnie (niezgodnie ze stanem faktycznym) ewidencji zatrudnienia bądź, mimo obowiązku, podatnik nie prowadzi tej ewidencji, a stwierdzony stan zatrudnienia jest wyższy od zgłoszonego naczelnikowi urzędu skarbowego,
3. nie zawiadomienie urzędu skarbowego w terminie 7 dni o zmianach powodujących utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej albo mających wpływ na podwyższenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej bądź w zawiadomieniu poda dane w tym zakresie niezgodne ze stanem faktycznym,
4. podanie w rachunku lub fakturze stwierdzających sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi poda dane istotnie niezgodne ze stanem faktycznym.
Jeżeli zatem podatnik wskazał dane niezgodne ze stanem faktycznym dotyczące np. rodzaju prowadzonej działalności nie ma znaczenia, czy cechują się one nieprawdziwością w przekonaniu podatnika. Wystarczy bowiem, aby były niezgodne ze stanem rzeczywistym. Druga przesłanka dotyczy wadliwości prowadzonej ewidencji zatrudnienia. Jednakże, jeżeli podatnik zgłosi daną liczbę osób zatrudnionych i od początku nie będzie prowadził ewidencji to wskazana przesłanka nie będzie miała zastosowania. Natomiast zmiana danych powoduje z mocy prawa utratę uprawnienia do opodatkowania kartą podatkową. Ostania podstawa wygaśnięcia decyzji odnosi się do wystawienia nierzetelnie faktur bądź rachunków przez podatnika. Oznacza to, że przesłanką będzie podanie danych faktycznie niezgodnych ze stanem rzeczywistym. Samo wadliwe wystawienie faktury lub rachunku nie jest podstawą wygaśnięcia.
Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Podatki
REKLAMA
REKLAMA