REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższy podatek dla przedsiębiorcy - studenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata

REKLAMA

Przedsiębiorca będący studentem może zaliczyć wydatki związane ze studiami w koszty firmy, dzięki czemu ma szansę obniżyć podatek nawet o kilka tysięcy złotych. Musi jednak udowodnić fiskusowi, że studia mają ścisły związek z prowadzoną działalnością.

Przedsiębiorca na studiach


Jesień to zarówno otwarcie roku akademickiego na studiach magisterskich czy podyplomowych, jak i czas, w którym ruszają wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, na przykład językowe czy branżowe. Na uczestnictwo w nich decydują się także przedsiębiorcy, którzy planują dokształcić się w danej dziedzinie, często powiązanej z profilem działalności firmy. W takiej sytuacji prowadzący działalność gospodarczą mają możliwość zaliczenia w koszty przedsiębiorstwa wydatków związanych z dokształcaniem - wynika z licznych interpretacji indywidualnych, wydanych w podobnych sprawach. Efektem zaliczenia tych wydatków w koszty jest obniżenie podstawy do opodatkowania, a w rezultacie - podatku dochodowego.

REKLAMA

REKLAMA

Wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych nie ma w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ale niezależnie od tego przedsiębiorca, który myśli o zaliczeniu ich w koszty, musi również wykazać, że dokształcanie ma ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i przyczynia się do wzrostu przychodów jego firmy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Podatek obniżą studia magisterskie...


Z interpretacji podatkowych wynika, że kosztem podatkowym mogą być między innymi studia magisterskie. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dn. 29 grudnia 2010 r. (sygn.: IBPBI/1/415-1020/10/SK). Przychylną opinię uzyskał student politechniki na kierunku logistyka (z tytułem technika spedytora), zarejestrowany jako prowadzący działalność gospodarczą obejmującą transport drogowy towarów. Student argumentował, że „w przyszłości zamierza rozwijać firmę, poszerzać zakres działania i zatrudniać pracowników”, a studia na kierunku logistyka pozwolą mu „efektywniej zarządzać przedsiębiorstwem oraz zasobami ludzkimi”. Logistyka bowiem, jak stwierdził, „jest podstawowym elementem współczesnego systemu transportu oraz spedycji, przez co jest niezbędna do rozwoju firmy w kierunku świadczenia usług transportowych i spedycyjnych”.

REKLAMA


... a także podyplomowe i doktoranckie


Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przyznał także rację podatniczce, która chciała rozpocząć naukę na rocznych studiach podyplomowych o kierunku dietetyka, prowadząc działalność gospodarczą w zakresie porad i szkoleń w zakresie zdrowia (interpretacja z dn. 23 września 2011 r., sygn..: IBPBI/1/415-742/11/AP). Wnioskodawczyni nie posiadała wykształcenia w kierunku dietetyka, musiała więc zatrudniać specjalistów w tej dziedzinie. We wniosku argumentowała między innymi, że studia podyplomowe na takim kierunku ułatwią „dokonywanie oceny sposobu wykonywania pracy zatrudnianych przez nią dietetyków, co da jej możliwości lepszego zarządzania czasem i organizacją pracy i pozwoli na doskonalsze funkcjonowanie firmy, co z pewnością przełoży się na wysokość uzyskiwanych dochodów”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztem podatkowym mogą być także wydatki związane ze studiami doktoranckimi (czesne, zakup materiałów dydaktycznych, koszty koniecznego udziału w seminariach i konferencjach naukowych), co wynika między innymi z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 25 lipca 2012 r. (sygn. ITPB1/415-530/12/IG).

Zobacz: Koszty pomocy prawnej mogą obniżyć podatek


Gdy studia mają charakter osobisty


Są jednak także przypadki, w których uwzględnienie wydatków na studia czy szkolenia w kosztach nie będzie możliwe. Tak było w przypadku podatniczki prowadzącej firmę zajmującą się montażem filtrów do wody, która w tym samym roku, w którym rozpoczęła działalność, zdecydowała się także na studia magisterskie z ekonomii o specjalności rachunkowość - z myślą o tym, że będzie samodzielne prowadzić księgowość w swojej firmie. Właścicielka argumentowała, że wiedza zdobyta na studiach pozwoli ograniczyć koszty działalności firmy i zmniejszy ryzyko popełnienia błędu w dokumentacji, jest więc bezpośrednio związana z wykonywaniem działalności. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał jednak, że wydatki na studia miały charakter osobisty, w związku z czym nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (interpretacja indywidualna IPTPB1/415-23/12-2/KO, wydana 15 marca 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi).


Nawet kilka tysięcy złotych oszczędności


Ile może zaoszczędzić na podatku przedsiębiorca, który zaliczy w koszty firmy wydatki związane z dokształcaniem zawodowym? W przypadku, gdy czesne za roczne studia kosztują na przykład 8 tys. zł, zobowiązania wobec urzędu skarbowego obniżą się o 1520 zł, a przy czesnym w wysokości 15 tys. zł korzyść podatkowa wyniesie aż 2850 zł  (przy założeniu, że przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej).

 Zobacz: Zaległe składki ZUS a podatek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA