REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak organizowane są zamówienia publiczne – firma w Czechach

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze

REKLAMA

REKLAMA

Zamówienia publiczne w Czechach są otwarte nie tylko dla dużych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy mogą skorzystać z intratnych kontraktów. Jakie zasady rządzą zamówieniami publicznymi w Czechach?

Problematykę zamówień publicznych w Republice Czeskiej reguluje ustawa Nr 137/2006 o zamówieniach publicznych. Ustawa wprowadza do porządku prawnego regulacje Wspólnot Europejskich dot. realizacji zamówień publicznych wynikające z dyrektyw 2004/17/WE i 2004/18/ WE.

REKLAMA

Ustawa wyodrębnia trzy kategorie zleceniodawców: publicznych, dotowanych i sektorowych. W praktyce zleceniodawca sektorowy nazywany jest również sieciowym lub branżowym. Za jednego zleceniodawcę uznaje się również konsorcjum zleceniodawców, o ile występuje w ramach jednego zamówienia publicznego. Warunkiem jest podpisanie umowy między poszczególnymi zleceniodawcami.

Polecamy: Jak założyć firmowe konto w czeskim banku

REKLAMA

Za zleceniodawcę publicznego uznaje się :
-Republikę Czeską,
-państwową jednostkę budżetową,
-jednostkę organizacyjną zarządzaną przez samorząd terytorialny,
-samorząd terytorialny (gmina, województwo),
-inną osobę prawną, spełniającą określone warunki wyszczególnione w ustawie.

Za zleceniodawcę dotowanego uznaje się osobę prawną lub fizyczną składającą zamówienie publiczne finansowane co najmniej w 50% ze środków publicznych pod warunkiem, że jest to tzw. ponadlimitowe zamówienie publiczne na określone prace budowlane o wartości przekraczającej 165.288.000 CZK lub zamówienie ponadlimitowe na określone usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za zleceniodawcę sektorowego uznaje się podmiot, który zgodnie z § 4 ustawy o zamówieniach publicznych prowadzi działalność w sektorze gazowniczym, ciepłowniczym, elektroenergetycznym itp., na podstawie odrębnych przepisów lub praw wyłączności lub jeśli zleceniodawca publiczny sprawuje nad nim kontrolę bezpośrednią czy pośrednią. Ustawa dzieli zmówienia publiczne w zależności od przedmiotu postępowania, na:
- zamówienia publiczne na dostawy towarowe
- zamówienia publiczne na prace budowlane
- zamówienia publiczne na usługi

Małe zamówienia publiczne nie muszą być zlecane w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Wymagane jest jednak dotrzymanie zasad przejrzystości, równego traktowania i niedyskryminacji.

Wybór poszczególnych rodzajów przetargów zależy od typu zleceniodawcy (publiczny, dotowany, czy sektorowy) oraz od warunków prawnych, wymaganych przy ogłaszaniu przetargu. Szczegółowe informacje nt. zamówień publicznych, ogłoszonych przetargach oraz ich wynikach znajdują się na stronie internetowej www.isvzus.cz. Organem administracji państwowej właściwym w zakresie zamówień publicznych jest Urząd Ochrony Konkurencji, www.compet.cz.

Polecamy: Jak zrealizować operację finansową - firma w Czechach

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy obietnice wyborcze odbiją się na cenach w sklepach?

    Chociaż dynamika wzrostu cen spada to eksperci nie są zgodni co do tego czy ten trend się utrzyma. Zbyt wiele jest czynników, które utrudniają prognozy. Co mają do tego obietnice wyborcze? 

    SN: Firma może domagać się zadośćuczynienia za negatywną opinię w internecie

    Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.

    Konsumenci nie przestaną kupować w sieci. Jak sprawić, aby e-commerce był bardziej eko?

    Światowy e-commerce generuje olbrzymie ilości emisji gazów cieplarnianych, ale można zauważyć, że największe firmy z tego obszaru są na dobrej drodze w kwestii neutralności klimatycznej. Co mogą robić mniejsi gracze na rynku? Jak zmniejszyć koszty redukcji emisji dwutlenku węgla? Jest kilka możliwości. 

    Jak zweryfikować, czy firma jest eko? Greenwashing jest coraz powszechniejszy

    Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście?  Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?

    REKLAMA

    Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

    Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

    Firmy w okresowych trudnościach mogą ubiegać się o wsparcie. Budżet konkursu to 66 mln zł

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?

    Rozwój sztucznej inteligencji jak rewolucja przemysłowa? Firmy gotowe na zmiany

    Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko? 

    Kalendarz marketingowy – czym jest i jak może pomóc w działalności małej firmy?

    Co to jest kalendarz marketingowy? Jak można wykorzystać to narzędzie do marketingu internetowego małych i średnich firm?

    REKLAMA

    Polska największym producentem jabłek w UE. Jabłek jemy jednak mało

    Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz 4. ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

    Hipermarkety tańsze niż dyskonty? Gdzie bardziej opłaca się robić zakupy?

    W sklepach ceny wciąż rosną, ale w niektórych trochę wolniej. Gdzie teraz opłaca się robić zakupy? Co lepiej kupić w dyskoncie a co w supermarkecie? Czy w najbliższym czasie można spodziewać się, że we wszystkich sklepach wzrost rdr. będzie jednocyfrowy? 

    REKLAMA