Jak złożyć firmowe konto w czeskim banku
REKLAMA
REKLAMA
Warunki prowadzenia działalności bankowej na terytorium Republiki Czeskiej określa ustawa Nr 21/1992 o bankach. Bankiem centralnym Republiki Czeskiej jest Czeski Bank Narodowy (Česká národní banka, ČNB), którego status reguluje ustawa Nr 6/1993 o Czeskim Banku Narodowym.
REKLAMA
Banki w Republice Czeskiej świadczą takie same usługi dla podmiotów krajowych jak i zagranicznych. Ich podstawą są kluczowe produkty bankowe, takie jak:
- wielofunkcyjny rachunek bieżący do obsługi obrotu płatniczego,
- karty płatnicze lub kredytowe,
- kredyty konsumenckie,
- lokaty bankowe,
- produkty ubezpieczeniowe,
- fundusze inwestycyjne itp.
Każdy klient ma prawo wyboru banku. Podstawowymi kryteriami wyboru powinny być: jakość i cena świadczonych usług, przejrzystość produktów, zrozumiałość, a dla obcokrajowców możliwość komunikowania się z pracownikami banku w języku ojczystym albo innym, zrozumiałym dla obydwu stron.
Polecamy: Firma w Czechach - obowiązki związane z podatkiem VAT
REKLAMA
W centrum wszelkich usług finansowych oraz komunikacji klienta z bankiem znajduje się rachunek bieżący. Jest on niezbędny do przyjmowania płatności od innych podmiotów, realizowania przelewów na terenie kraju i za granicą, otrzymywania wynagrodzenia od pracodawców, zaciągania i spłacania pożyczek i kredytów itp. Klient ma możliwość założenia rachunku w koronach czeskich lub innej walucie. Aby otworzyć rachunek, każdy klient powinien okazać dokument tożsamości, cudzoziemcy - ważny paszport.
Zawarcia umowy otwarcia rachunku bieżącego można dokonać w każdym banku komercyjnym. Jedynym bankiem nie świadczącym usług tego typu jest Czeski Bank Narodowy, który jako bank centralny pełni inne funkcje. Obcokrajowcy podpisują umowę w języku czeskim.
Niektóre banki mają do dyspozycji tłumaczenia ważniejszych postanowień. Każdy obcokrajowiec ma możliwość zażądania od banku projektu umowy i konsultacji jej warunków z własnym doradcą finansowym.
Podstawowymi elementami umowy o otwarciu rachunku bieżącego są: oznaczenie stron umowy, waluta rachunku, dzień otwarcia i udostępnienia klientowi środków znajdujących się na rachunku, dokładna identyfikacja właściciela konta, numery dokumentów tożsamości, daty ważności i realizacji umowy oraz podpisy obydwu stron.
Polecamy: Jak tymczasowo świadczyć usługi w Czechach
REKLAMA
Integralną częścią umowy są również warunki handlowe. Dokument ten jest niezwykle istotny dla klienta, ponieważ reguluje on prawa i obowiązki właściciela rachunku, sposób dysponowania środkami na rachunku, warunki i sposób oprocentowania, ceny usług, terminy składania zleceń płatniczych itp.
W skład dokumentacji dot. rachunku bieżącego prowadzonej przez bank, wchodzi również wzór podpisu. Wzór podpisu powinien jasno identyfikować właściciela rachunku oraz osoby, które właściciel uprawnił do dysponowania tym rachunkiem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.