REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zakup gotowej sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Zakup gotowej sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej
Zakup gotowej sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się na rozpoczęciem działalności gospodarczej w Rosji? Może warto zakupić funkcjonującą i dochodową spółkę z o.o.?

REKLAMA

Na terenie Federacji Rosyjskiej, podobnie jak w różnych innych państwach, mamy często do czynienia z propozycją zakupu „gotowej” spółki. Jest to spółka, która już wcześniej została zarejestrowana, posiada numer NIP, REGON i konto bankowe. W kancelariach prawniczych w Rosji znajdziemy bez problemu kilkanaście propozycji zakupu gotowej spółki. Nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania w przypadku, jeżeli zamierzamy podjąć działalność gospodarczą na terenie Federacji Rosyjskiej od przysłowiowego „zera”. Zawiązanie spółki i jej rejestracja w Rosji związana jest z dość prostą i przede wszystkim szybką procedurą, tak że nie widzę potrzeby zakupu udziałów spółki już istniejącej.

REKLAMA

Kupując gotową spółkę nikt nie da nam 100% gwarancji, co do jej ewentualnych zobowiązań w stosunku do skarbu państwa lub innych podmiotów gospodarczych. Taki zakup narazić nas może na niemiłe niespodzianki w
przyszłości — zadłużenie, o którym nie zostaliśmy powiadomieni w momencie zawarcia umowy lub inne nieprzewidziane okoliczności. Sprawa ma się zupełnie inaczej, w przypadku, jeżeli nabycie udziałów danej spółki w Rosji związane jest, np. z przejęciem, zakupem nieruchomości lub/i ruchomości, które stanowią majątek spółki. Nasza decyzja zależeć powinna przede wszystkim od tego, jaki przyświeca nam cel w tym zakresie.

Polecamy: Jakie dane są niezbędne do rejestracji spółki z o.o. w Rosji

Poniżej przedstawiam kilka najważniejszych wskazówek, o których należy pamiętać w przypadku podjęcia decyzji o zakupie gotowej spółki na terenie Federacji Rosyjskiej. Gotowa firma posiada ustaloną i zarejestrowaną nazwę, adres prawny, opłacony kapitał zakładowy, jest zarejestrowana w organie rejestrowym, posiada konto rozliczeniowe w banku.

Polecamy: Jak przebiega likwidacja osoby prawnej w Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy zakupie udziałów gotowej spółki należy zwrócić szczególną uwagę na:

REKLAMA

- DATA REJESTRACJI SPÓŁKI. Jeśli firma została zarejestrowana wcześniej niż w aktualnym kwartale, w komplecie dokumentów firmy powinny być informacje nt. prowadzonej pełnej księgowości (bilans) i wyciągi dot. funduszu emerytalnego i ubezpieczenia socjalnego. W przeciwnym razie będzie konieczne odtworzenie księgowości po zakupie firmy. Dodatkowo Inspekcja Podatkowa ma prawo zablokować rachunek firmy przy nieprzekazaniu rozliczeń w ustalonym terminie. Brak prowadzenia działalności przez firmę nie zwalnia jej z obowiązku prowadzenia księgowości i przekazywaniu rozliczeń w terminie ustawowym.

- ADRES PRAWNY. W komplecie dokumentów przekazywanych przez sprzedającego powinna znaleźć się umowa najmu lokalu biurowego. Warto też zwrócić uwagę na termin i czas zawarcia umowy, czy będzie
także możliwość jej przedłużenia.

- RACHUNEK FIRMOWY. Spółka powinna posiadać aktualne konto rozliczeniowe. Spółka winna przekazać kupującemu wszystkie wyciągi bankowe.

- DOKUMENTY ZAŁOŻYCIELSKIE I INNE. Sprzedający powinien przekazać kupującemu pakiet dokumentów założycielskich, takich jak:
• świadectwo o rejestracji spółki;
• statut spółki — z potwierdzeniem jego rejestracji w urzędzie skarbowym;
• uchwałę o utworzeniu spółki;
• uchwałę o powołaniu dyrektora generalnego i głównego księgowego;
• pismo informacyjne o uzyskaniu niezbędnych kodów statystycznych;
• świadectwo o zgłoszeniu firmy do ewidencji w Inspekcji Podatkowej;
• informacja o zgłoszeniu firmy do Funduszu Emerytalnego;
• informacja o zgłoszeniu firmy do funduszy regionalnych;
• świadectwo o wpisaniu firmy do ewidencji Funduszu Ubezpieczenia Socjalnego;
• zawiadomienie o wpisie do ewidencji w charakterze płatnika składek ubezpieczenia wypadkowego w miejscu pracy;
• umowę o założeniu rachunku bankowego;
• wyciąg z banku potwierdzający założenie rachunku;
• podanie o wykonanie i deklaracja na pieczątkę firmy.
Koniecznie, przed zawarciem umowy kupna — sprzedaży udziałów spółki, należy zażądać od sprzedającego zaświadczenia o niezaleganiu spółki w urzędzie skarbowym i poszczególnych funduszach.

UMOWA KUPNA SPRZEDAŻY UDZIAŁÓW. Umowa kupna — sprzedaży udziałów spółki winna być zawarta na piśmie z notarialnym poświadczeniem podpisów sprzedającego i kupującego. Należy pamiętać, aby sprawdzić, co mówi statut spółki na temat formy zawarcia takiej umowy. W samej umowie warto zawrzeć oświadczenie sprzedającego, że spółka nie posiada żadnych zobowiązań w stosunku do skarbu państwa, osób fizycznych i prawnych. Z dokumentami spółki powinna być także przekazana kupującemu okrągła pieczątka firmy.

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA