REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega likwidacja osoby prawnej w Rosji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Jak przebiega likwidacja osoby prawnej w Rosji
Jak przebiega likwidacja osoby prawnej w Rosji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli Twój biznes w Rosji nie powiódł się lub z innych przyczyn podjąłeś decyzje o przeprowadzeniu likwidacji, musisz wiedzieć jak powinna ona przebiegać. Do kogo się zgłosić i jakie formalności należy dopełnić? Przeczytaj.

REKLAMA

Porządek likwidacji osoby prawnej określony został w kodeksie cywilnym Federacji Rosyjskiej (art. 61–64). Pierwszy etap likwidacji — przyjęcie odpowiedniej uchwały przez wspólników spółki lub właściwy organ upoważniony zgodnie z dokumentami założycielskimi spółki. Głównymi przyczynami likwidacji jest zakończenie okresu, na jaki spółka została zawiązana i w jakim miała wykonywać swoje zadania lub osiągnięcie przez podmiot celu, w jakim spółka została powołana. Innymi przyczynami likwidacji jest na przykład: orzeczenie sądu w związku z naruszeniem przez spółkę obowiązującego prawa lub wykonywanie przez nią działalności gospodarczej bez odpowiedniego zezwolenia lub licencji. Decyzję o likwidacji spółki wspólnicy lub organ reprezentujący spółkę, muszą zgłosić w przeciągu trzech dni od daty jej przyjęcia do organu
rejestracyjnego. Organ rejestrujący wprowadza zmiany zgodnie z wnioskiem spółki i ogłasza rozpoczęcie procesu jej likwidacji.

REKLAMA

Wybór członków komisji likwidacyjnej, plan likwidacji i terminy, spółka ustala z urzędnikami organu rejestrującego. W okresie likwidacji osoba prawna dalej prowadzi działalność, ale organem upoważnionym do jej reprezentacji jest komisja likwidacyjna. Skład komisji likwidacyjnej wybierany jest na podstawie uchwały wspólników.

W okresie likwidacji spółka pokrywa wszystkie swoje zobowiązania i ściąga należności. W przypadku, jeżeli spółka nie ma pieniędzy na pokrycie długów, sprzedaje swój majątek i z przychodu pokrywa swoje zobowiązania. Po spłacie wierzycieli i finalizacji windykacji należności spółka przygotowuje tzw. „pośredni” bilans likwidacyjny. Bilans otwarcia likwidacji i bilans „pośredni” zatwierdzane są uchwałą wspólników spółki.
Po zakończeniu likwidacji pozostały w spółce majątek dzieli się pomiędzy wspólników proporcjonalnie do ich udziałów.

Polecamy: Jak złożyć wniosek rejestracyjny spółki z o.o. w Rosji

REKLAMA

Podobnie jak w Polsce, rosyjskie prawo dzieli wierzycieli na kilka kategorii:
- do pierwszej grupy zaliczamy odpowiedzialność z tytułu wypadków, odpowiedzialności cywilnej spółki;
- do drugiej pracowników;
- do trzeciej zaliczamy zobowiązania zabezpieczone hipotekom i innymi ograniczonymi prawami rzeczowymi;
- do czwartej należy budżet państwa i fundusze pozabudżetowe;
- do piątej pozostali wierzyciele.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku, jeżeli w wyniku likwidacji zobowiązania spółki przekraczają możliwości ich spłaty, wypłaty wierzycielom następują proporcjonalnie, przy założeniu kolejności określonej powyżej.

Dla rejestracji państwowej w związku z likwidacją osoby prawnej do organu rejestrującego należy dostarczyć następujące dokumenty:
- podpisane przez zgłaszającego podanie o państwowej rejestracji na formularzu P16001, zatwierdzonym przez Rząd Federacji Rosyjskiej. W podaniu stwierdza się, że proces likwidacji prowadzony był zgodnie z przepisami prawa, że rozliczenia z jej wierzycielami są zakończone i problemy likwidacji osoby prawnej są uzgodnione z odpowiednimi organami państwowymi i (lub) organami municypalnymi w ustalonych przez prawo federalne przypadkach;
- zawiadomienie o przyjęciu uchwały o likwidacji osoby prawnej na formularzu P15001;
- zawiadomienie o fakcie powołania komisji likwidacyjnej - formularz P15002;
- zawiadomienie o sporządzeniu tzw. pośredniego bilansu likwidującego - formularz P15003;
- dokument o uiszczeniu opłaty skarbowej.

Przy likwidacji osoby prawnej w przypadku zastosowania procedury bankructwa
do organu rejestrującego przedstawia się:
- ustalenie sądu arbitrażowego o zakończeniu procedury konkursowej;
- dokument o uiszczeniu opłaty państwowej.

Polecamy: Adres i pieczęć firmy w Rosji - porada

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA