REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa filia sp. z o.o. w Rosji

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Jak działa filia sp. z o.o. w Rosji
Jak działa filia sp. z o.o. w Rosji

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli Twoja firma w Polsce dynamicznie się rozwija i planujesz rozszerzyć zakres swojej działalności, możesz założyć filię w Rosji. Jak to zrobić?

REKLAMA

Wydzielenie takiego podmiotu prawnego jak filia, uwarunkowane jest tym, że jest on oddzielony pod względem terytorialnym od głównego podmiotu prawnego. Jednocześnie, takie pododdziały nie są oddzielone od podmiotu, który je utworzył pod względem prawnym. Filia pozostaje częścią jego struktury, tak wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Należy podkreślić jednak, że zakres kompetencji fi lii do tworzenia praw i obowiązków cywilnych jest w pewnym stopniu zawężony. To jednak nie oznacza, że jest ona oddzielnym podmiotem prawnym, a tylko ustala te dziedziny, które firma zagraniczna prowadzi przez swój pododdział.

REKLAMA

I chociaż filia nie jest samodzielnym podmiotem w stosunkach cywilno-prawnych, może uczestniczyć w nich na takich samych warunkach, jak osoby prawne. Filia jest częścią zagranicznego podmiotu prawnego, zatem może wstępować w stosunki cywilno-prawne z osobami trzecimi w imieniu swojego podmiotu prawnego, tworząc dla niego prawa i obowiązki cywilnoprawne.

Wydzielony pododdział, pełniący wszystkie funkcje zagranicznego podmiotu prawnego, będzie również posiadać wszystkie zdolności do czynności prawnych takie, jak i podmiot prawny, którego jest częścią. To znaczy, że dotyczą go również te normy, które są stosowane w przypadku głównego, zagranicznego podmiotu prawnego.

Zagraniczne osoby prawne mają prawo prowadzić na terytorium Federacji Rosyjskiej działalność gospodarczą, zawierać umowy, tworzyć nowe przedsiębiorstwa. Jednak w praktyce istnieje wiele ograniczeń. Na przykład, prawo rosyjskie nie wymaga od zagranicznych organizacji otrzymania zgody na dokonywanie wewnętrznych operacji na terytorium Rosji. Jednak deklarującym przy wwozie towarów na terytorium celne może być tylko i wyłącznie rosyjska osoba prawna lub fizyczna (p. 2 art. 126 Kodeksu celnego).

Polecamy: Jak przebiega likwidacja osoby prawnej w Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przy tym należy również pamiętać, że filia podmiotu prawnego, sama nie jest podmiotem prawnym. Nie posiada też własnego majątku. Majątek jest jej przydzielany przez główny podmiot. On też ponosi bezpośrednią odpowiedzialność majątkową za zobowiązania przyjęte przez nią w związku z prowadzeniem działalności komercyjnej na terytorium Federacji Rosyjskiej (p. 3 art. 4 Ustawa N 160-FЗ). Z jednej strony ta okoliczność ogranicza zdolność do czynności prawnych samej fi lii. Jednak z drugiej strony zabezpiecza dodatkowe gwarancje głównego podmiotu prawnego. Lokując środki w podstawowe fundusze fi lii, zagraniczny podmiot prawny „przerzuca pieniądze” z jednej kieszeni do drugiej. W rezultacie takiego działania rodzaj i struktura jego majątku zmienia się, ale własność zostaje pod „ochroną”.

Wybierając pomiędzy formą organizacyjno-prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i filią podmiotu zagranicznego, należy wziąć pod uwagę różnice w procesie rejestracji tych podmiotów na terenie Federacji Rosyjskiej.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością samodzielnie rejestruje się w organach podatkowych (nasz KRS). Dla przedstawicielstw i filii zagranicznych podmiotów prawnych przewidziany został specjalny porządek ustalony w Ustawie Ministerstwa Podatków i Opłat Federacji Rosyjskiej z 7 kwietnia 2000 r. N АP-3–06/124 „O zatwierdzeniu przepisów o szczególnych właściwościach rejestracji w organach podatkowych podmiotów zagranicznych”.

Polecamy: Adres i pieczęć firmy w Rosji - porada

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA