REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak funkcjonują organy sp. z o.o. w Rosji – dyrektor generalny i komisja rewizyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Jak funkcjonują organy sp. z o.o. w Rosji – dyrektor generalny i komisja rewizyjna
Jak funkcjonują organy sp. z o.o. w Rosji – dyrektor generalny i komisja rewizyjna

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą lub dopiero planujesz założenie firmy, a Twój wybór padł na działalność w Rosji, prędzej, czy później staniesz przed ważnym wyborem – jaką formę działalności wybrać. Poniżej przedstawiamy kolejny artykuł z cyklu poświęconego spółce z o.o. Jakie obowiązki i prawa ma dyrektor generalny oraz komisja rewizyjna.

Dyrektor generalny (prezydent)

Jego funkcje, prawa i obowiązki określa Ustawa Federalna i dokumenty założycielskie spółki. Dyrektor generalny prowadzi samodzielny zarząd spółki lub działa w ramach zarządu kolegialnego, razem z innymi członkami zarządu. Walne Zgromadzenie nie ma prawa włączać się w bieżącą działalność spółki, chyba, że działania zarządu skierowane są przeciwko samej spółce, jej interesom.

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor generalny nie może być jednocześnie przewodniczącym rady nadzorczej. Członkowie zarządu nie mogą stanowić więcej niż ¼ wszystkich członków rady nadzorczej. Członek rady nadzorczej nie może przekazać swojego prawa głosu innym członkom rady lub osobom trzecim.

Jest to bardzo ważny element związany z zakazem „cedowania” prawa głosu i udzielania pełnomocnictwa przez członka rady nadzorczej — bardzo często zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają o tym i niestety ich pełnomocnik nie może uczestniczyć w głosowaniu rady nadzorczej, co często ma wymierne znaczenie dla decyzji podejmowanych przez radę.

Do kompetencji rady nadzorczej należy, jeżeli nie jest to wyłączna kompetencja walnego zgromadzenia, wybór i odwołanie członków organu wykonawczego spółki, jak również funkcje związane z zawarciem „dużych kontraktów”, przygotowanie i zwoływanie Walnego Zgromadzenia Wspólników i Nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeń. Szczegółowe kompetencje rady nadzorczej określają dokumenty założycielskie spółki (statut i umowa założycielska).

REKLAMA

Polecamy: Kto może dokonać rejestracji spółki z o.o. w Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja rewizyjna

Komisja rewizyjna może być utworzona na podstawie dokumentów założycielskich spółki lub powołana w trakcie prowadzenia działalności przez spółki. Komisję tworzą wspólnicy spółki lub osoby trzecie, zgodnie z porządkiem określonym w dokumentach założycielskich danej spółki. Funkcje komisji rewizyjnej może spełniać firma audytorska. Wybór członków komisji rewizyjnej i audytora należy do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia. Członkami Komisji nie mogą być członkowie rady nadzorczej, zarządu i dyrektor generalny.

Polecamy: Jak finansować sp. z o.o. w Rosji

Komisja rewizyjna w każdym czasie może wykonywać czynności sprawdzające, związane z księgowością danej spółki. Ma prawo dostępu do wszystkich dokumentów księgowych. Członkowie rady nadzorczej, zarządu, generalny dyrektor są zobowiązani do przekazywania komisji rewizyjnej wszelkich informacji i dokumentów księgowych. Komisja może od tych osób żądać pisemnych wyjaśnień dotyczących działalności spółki.

Komisja rewizyjna ma obowiązek raz do roku przygotować sprawozdanie z badań bilansu. Komisja zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia winna wybrać niezależnego audytora.

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA