REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczmy korzystnie firmę

Małgorzata Nowicka
Ekspert w zakresie wynagrodzeń i zasiłków; pracownik ZUS; wykładowca z wieloletnim doświadczeniem zawodowym z zakresu prawa pracy ze szczególnym ukierunkowaniem na problematykę wynagrodzeń, zasiłków, podatków od osób fizycznych i ubezpieczeń społecznych; autorka licznych publikacji z tej dziedziny
Coraz więcej polis przeznaczonych dla przedsiębiorców sprzedawanych jest za pomocą kanału brokerskiego w sprzedaży ubezpieczeń dla firm z danego sektora.
Coraz więcej polis przeznaczonych dla przedsiębiorców sprzedawanych jest za pomocą kanału brokerskiego w sprzedaży ubezpieczeń dla firm z danego sektora.

REKLAMA

REKLAMA

Działalność gospodarcza, a tym samym finanse firm - zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw - są narażone na różnego rodzaju ryzyka spowodowane czynnikami losowymi lub zewnętrznymi. Wpływ na to ma również coraz większa specjalizacja przedsiębiorstw oraz działanie na rynkach niszowych. Warto zatem pomyśleć o korzystnym pakiecie ubezpieczeń. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują wiele nowych produktów. Wśród nich znajdują się ubezpieczenia pakietowe, w tym również branżowe.

Jeszcze kilka lat temu ubezpieczenia dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) sprowadzały się głównie do ubezpieczenia mienia od ognia i kradzieży. Obecnie firmy kupują najczęściej m.in. ubezpieczenie sprzętu elektronicznego i nośników danych

Wśród przedsiębiorców rośnie zainteresowanie zarówno pakietami podstawowymi majątkowymi, jak i skierowanymi do konkretnych branż. Produkty pakietowe często gwarantują szerszą ochronę i są bardziej zrozumiałe dla klientów - zgodnie z zasadą „wszystko, co ubezpieczyłem, widnieje na jednej, a nie na kilku polisach”.

REKLAMA

Jak i dlaczego się ubezpieczyć?

Coraz więcej polis przeznaczonych dla przedsiębiorców sprzedawanych jest za pomocą kanału brokerskiego w sprzedaży ubezpieczeń dla firm z danego sektora. Generuje to rozwój oferty dla danego segmentu. Nadal jednak kluczowa jest sprzedaż przez sieć agencyjną. Natomiast w dalszym ciągu jako przyszłościowe pozostają inne możliwości kupowania ubezpieczeń (np. przez banki oraz kanały zdalne: Internet, telefon itp.).

Co powoduje, że przedsiębiorcy coraz bardziej interesują się kupnem polis ubezpieczeniowych? Oto najważniejsze czynniki zwiększające zapotrzebowanie na polisy ze strony firm:

• Większe zainteresowanie nowymi ubezpieczeniami, które dotychczas nie były brane pod uwagę (np. z zakresu ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej). Przedsiębiorcy - zwłaszcza z sektora MSP - coraz bardziej zdają sobie sprawę z zagrożeń i doceniają możliwość ochrony związanej z odpowiedzialnością cywilną (w tym np. z ubezpieczeniem OC za produkt). Taka forma zabezpieczenia finansów firmy, mimo że popularna w krajach bardziej rozwiniętych, a także bardzo korzystna dla przedsiębiorców (zwłaszcza na rynkach niszowych), w Polsce dopiero raczkuje.

Zobacz: W poszukiwaniu inwestora

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Wzrasta zainteresowanie ochroną przed ryzykami żywiołowymi (huragany, powodzie, ulewy) występującymi coraz częściej w naszym klimacie.

• Mobilizacją do ubezpieczenia się w szerszym zakresie jest wymóg wykupienia polisy ubezpieczeniowej stawiany przez kontrahentów współpracujących z firmą.

• Warunkiem uruchomienia inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych są często wymagane gwarancje ubezpieczeniowe.

Przy podejmowaniu decyzji o zakresie ubezpieczenia, a także przy wyborze firmy ubezpieczeniowej warto sprawdzić, czy oferuje ona:

możliwość skorzystania z profesjonalnego doradcy, który będzie umiał uświadomić (sobie i firmie) różne typy zagrożeń w działalności danej firmy i przedstawić kilka wariantów oferty ubezpieczeniowej;

REKLAMA

pakiety, ubezpieczenia branżowe, polisy indywidualne. Zainteresowanie firm pakietami ubezpieczeniowymi ciągle wzrasta. Ich elastyczność pozwala na wybór przez klienta pakietu zgodnego z potrzebami ochrony ubezpieczeniowej. Klienci jednak rzadko ufają ubezpieczycielowi. Jednocześnie nie wiedzą, czy pakiet jest wystarczający dla charakteru ich działalności. Z tych powodów oczekują często oferty „szytej na miarę”, która nie zawsze jest im potrzebna, natomiast jest znacznie droższa;

bezpieczeństwo, wypłacalność, doświadczenie, proste i przejrzyste procedury ubezpieczenia i wypłaty ewentualnego odszkodowania. To nie cena powinna być głównym czynnikiem decydującym o wyborze ubezpieczyciela (mimo że jest istotna), lecz wspomniane cztery cechy. Z praktyki wynika, że przy wyborze firmy ubezpieczeniowej duże znaczenie dla klientów ma również wizerunek i rozpoznawalność marki.

Oferta firm ubezpieczeniowych skierowana do małych i średnich przedsiębiorstw ma być prosta, a jednocześnie powinna zaspokajać specyficzne potrzeby takich przedsiębiorców i uwzględniać ograniczone środki, które mogą oni przeznaczyć na ubezpieczenia. Rynek małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce jest bardzo zróżnicowany. Sama definicja poszczególnych segmentów jest również dość skomplikowana. Od 1 stycznia 2005 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 364/2004 (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004), istnieją trzy różne definicje MSP.

Zobacz: Pomoc dla przedsiębiorców odczuwających skutki kryzysu

Kilka definicji MSP

Średnie przedsiębiorstwo to takie, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników, z obrotem nieprzekraczającym 50 000 000 euro lub całkowitym bilansem rocznym nieprzekraczającym 43 000 000 euro.

Małe przedsiębiorstwo to takie, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników, z rocznym obrotem nieprzekraczającym 10 000 000 euro lub całkowitym bilansem nieprzekraczającym 10 000 000 euro.

Natomiast mikroprzedsiębiorstwo zatrudnia mniej niż 10 pracowników, a obrót lub całkowity bilans nie przekracza 2 000 000 euro.

Taką definicję zawiera również ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

Można wspomnieć, że w Polsce aż 97% firm to mikroprzedsiębiorstwa. Mają one 32% wkładu w tworzenie polskiego PKB. Jednak według danych GUS na ponad 3 600 000 firm zarejestrowanych w Polsce tylko 1 600 000 działa aktywnie.

REKLAMA

Ubezpieczyciele, tworząc ofertę, musieli więc wprowadzić kryterium wartości majątku. Segment należy też podzielić na podsegmenty. Mają one pogrupować klientów w taki sposób, aby można było proponować im określone produkty i rozwiązania.

Oprócz ubezpieczeń pakietowych, obejmujących podstawowe aspekty działalności firmy oraz jej mienie, ubezpieczyciele - zdając sobie sprawę z potężnego rynku generowanego przez sektor MSP - oferują mu coraz bardziej specjalistyczne usługi.

Już dzisiaj dostępne są np. rozmaite ubezpieczenia techniczne. Głównie są skierowane do firm świadczących lub zlecających usługi budowlano-montażowe, do firm posiadających parki maszyn, linie technologiczne i zaawansowany sprzęt elektroniczny. Ubezpieczenia techniczne obejmują ubezpieczenia ryzyk budowlanych, montażowych, urządzeń i maszyn (np. od kradzieży, od uszkodzeń czy nawet od szkód wywołanych ich używaniem).

Ubezpieczyć można także sprzęt elektroniczny (komputery, nośniki danych, sprzęt medyczny, urządzenia nawigacyjne i inne), jak również koszty odtworzenia danych. O ile polisy dotyczące robót budowlanych czy montażowych to z reguły polisy jednorazowe, o tyle w przypadku pozostałych ubezpieczeń technicznych są to umowy ciągłe.

Przedsiębiorcy z tego sektora coraz częściej korzystają także z usługi towarzyszącej ubezpieczeniom majątkowym - z ubezpieczenia od utraty zysku. Są to tzw. polisy Business Interruption (BI). Takie polisy wykupują firmy, które mają raczej ustabilizowaną pozycję na rynku (tylko wtedy jest to opłacalne) i obawiają się jej utraty w wyniku zdarzeń od niej niezależnych.

Po zawarciu takiego ubezpieczenia, w przypadku wystąpienia szkody utrudniającej osiągnięcie normalnej wysokości przychodów, ubezpieczyciel wypłaca firmie odszkodowanie do wysokości zysków utraconych w wyniku tej szkody. Przy czym umowa takiego ubezpieczenia obejmuje nie tylko sam utracony zysk, ale również wartość części kosztów stałych, które firma poniosła, a które ze względu na powstałą szkodę nie zostały wykorzystane. Usługa ubezpieczenia od utraty zysku może być także elementem branżowego ubezpieczenia pakietowego.

W kilku słowach można wspomnieć również o usłudze bancassurance która polega na współpracy banków z firmami ubezpieczeniowymi. Tego rodzaju usługami najbardziej powinni być zainteresowani mali i średni przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący firmy rodzinne. Usługa ta obejmuje głównie ubezpieczenia kredytu bankowego w zakresie niewywiązania się firmy z zaciągniętych w banku zobowiązań. Również ta usługa może być powiązana z pakietem ubezpieczeniowym i obejmować dodatkowo np. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków czy od utraty karty płatniczej.

Nie bez znaczenia jest również kwestia ułatwionego - dzięki ubezpieczeniom - startu firm z sektora MSP na rynku. Na początku firma ma trudności ze zdobyciem kredytów na działalność oraz gwarancji bankowych. Ubezpieczenie mienia i działalności stanowi tu więc pewnego rodzaju zabezpieczenie i gwarancję również dla instytucji kredytującej jej działalność. Szczególnie korzystna jest tu całościowa, pakietowa forma ubezpieczeń majątkowych. Przykładowo w krajach UE aż 80-90% małych i średnich przedsiębiorstw jest ubezpieczonych już w momencie rozpoczynania działalności.

Małe i średnie przedsiębiorstwa w krajach Unii (mowa tu o „starej” UE, czyli o krajach najbardziej rozwiniętych) bardzo często wybierają pakiety. I one właśnie są głównym składnikiem oferty produktowej. Rzadko obserwuje się indywidualnie modyfikowane oferty, jak również ingerencję w ten segment klientów brokerów ubezpieczeniowych, co ma miejsce na naszym rynku.

Zobacz: Idealny sprzedawca rozkręci handel

Ubezpieczenia są sprzedawane przez agentów, placówki oraz w znacznej mierze przez banki, a także izby, samorząd zawodowy lub organizacje branżowe, które dbają o właściwe programy ubezpieczeniowe dla swoich członków i zajmują się też dystrybucją produktów dla swojego środowiska. Nie bez znaczenia jest też działanie lokalnych samorządów w tym zakresie.

Minimum formalności oraz transparentne zapisy towarzyszą nie tylko umowie ubezpieczenia, ale także likwidacji szkód zorganizowanej z myślą o małych i średnich klientach.

Duży nacisk położony na budowanie relacji z klientami powoduje, że pakiety, rozwiązania dla MSP uzupełniane są o rozwiązania ekstra, benefity (np. mini survey - czy dach nie przecieka, czy zamontowano właściwą kasę lub sejf, pomoc w dobraniu zabezpieczeń itp.). Przedsiębiorcy unijni są bardzo lojalni. Relacje z klientem budowane są na lata, premiowane jest tzw. long term - związanie się z ubezpieczycielem, dlatego nie obserwuje się tak częstych zmian ubezpieczyciela jak u nas.

Należy się spodziewać, że rynek usług ubezpieczeń majątkowych dla sektora MSP w Polsce w najbliższych latach będzie się gwałtownie rozwijał. Co do jednego wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe są zgodne - mimo dużej konkurencji produkty te muszą być proste, a wszelkie formalności powinny być sprowadzone do minimum, również te w zakresie likwidacji szkód klientów MSP.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA