REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel detaliczny w czasie recesji

Irina Nowochatko
Podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane.
Podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane.

REKLAMA

REKLAMA

Handel, który jeszcze do niedawna nakręcał wzrost polskiej gospodarki wchodzi w fazę stagnacji. Klienci wybierają tańsze produkty, szukają okazji, a sklepy w centrach handlowych nie dają sobie rady z podstawowymi opłatami.

Polskie sieci handlowe zaczęły odczuwać skutki spowolnienia gospodarczego już rok temu. Ryszard Tomaszewski, szef polskiego Tesco w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” przyznaje, że od tego czasu klienci chcą kupować jak najtaniej. A menedżerów odpowiadających za sprzedaż uczula na to, że na rynku przetrwają ci, którzy potrafią szybko przystosować się do zmian.

REKLAMA

Jednak czas kryzysu można wykorzystać, jako trampolinę do lepszego prosperowania podczas późniejszego ożywienia gospodarki. Ken Favaro,Tim Romberger i David Meer w „Harvard Busineess Review” na podstawie analizy ponad 50 największych sieci handlu detalicznego w Stanach Zjednoczonych podają kilka wskazówek jak można odpowiedzieć na kryzys w tej branży.

Planowanie strategiczne

REKLAMA

Określenie strategicznych kierunków rozwoju firmy zapewnia przedsiębiorstwu skuteczność także w okresie stagnacji. Podstawą takiego planowania jest sprecyzowana wizja przyszłości. Plan strategiczny odróżnia kompleksowość, kreatywność i przewidywanie.

Strategiczne decyzje dotyczą m.in. realizacji inwestycji, struktury kosztów i zatrudnienia w firmie. W warunkach spowolnienia gospodarczego sieci detaliczne powinny szukać wolnej przestrzeni rynkowej, minimalizować rozdźwięk między ofertą a potrzebami klientów, ciąć niepotrzebne koszta i starać się o przewagę konkurencyjną.

Zobacz: Kto się boi e-faktury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Planowanie asortymentu

Często planowanie asortymentu polega na zwiększeniu zamówień produktów, które najlepiej się sprzedają i redukowaniu tych zamówień, które nie znajdują nabywców.
Jednak podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane. Główne pytanie, na które musi odpowiedzieć handlowiec brzmi:
Które linie produktów należałoby rozszerzyć biorąc pod uwagę ich dużą wolną przestrzeń rynkową i wysoką produktywność?

Zarządzanie efektywnością

W czasie kryzysu oprócz monitorowania realizacji budżetu handlowcy powinni się także starać o postępy w zakresie anektowania wolnej przestrzeni rynkowej, niwelowania rozdźwięków między ofertą a potrzebami klientów oraz eliminowania niepotrzebnych kosztów.

Poznanie opinii klientów

REKLAMA

Sprzedawca powinien dążyć do tego, by klient odszedł ze sklepu ze świadomością, że firma rzeczywiście stara się zaspokoić jego potrzeby.
Ken Favaro,Tim Romberger i David Meer zaznaczą, że rutynowe pytania przy kasie stałych klientów typu "Czy znaleźliście Państwo to, czego szukaliście?" albo „Czy prosiliście Państwo o pomoc naszych pracowników?" - nie wystarczą.

W przypadku negatywnej odpowiedzi klienta właściwym zapytaniem byłoby "Czy liczycie Państwo na to, że znajdziecie ten produkt gdzie indziej?" Albo "Czy jest coś, czego Państwo szukacie, a czego nie możecie u nas dostać?".

Zobacz: Odzyskiwanie przeterminowanych należności firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA