REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel detaliczny w czasie recesji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane.
Podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane.

REKLAMA

REKLAMA

Handel, który jeszcze do niedawna nakręcał wzrost polskiej gospodarki wchodzi w fazę stagnacji. Klienci wybierają tańsze produkty, szukają okazji, a sklepy w centrach handlowych nie dają sobie rady z podstawowymi opłatami.

Polskie sieci handlowe zaczęły odczuwać skutki spowolnienia gospodarczego już rok temu. Ryszard Tomaszewski, szef polskiego Tesco w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” przyznaje, że od tego czasu klienci chcą kupować jak najtaniej. A menedżerów odpowiadających za sprzedaż uczula na to, że na rynku przetrwają ci, którzy potrafią szybko przystosować się do zmian.

REKLAMA

Jednak czas kryzysu można wykorzystać, jako trampolinę do lepszego prosperowania podczas późniejszego ożywienia gospodarki. Ken Favaro,Tim Romberger i David Meer w „Harvard Busineess Review” na podstawie analizy ponad 50 największych sieci handlu detalicznego w Stanach Zjednoczonych podają kilka wskazówek jak można odpowiedzieć na kryzys w tej branży.

Planowanie strategiczne

REKLAMA

Określenie strategicznych kierunków rozwoju firmy zapewnia przedsiębiorstwu skuteczność także w okresie stagnacji. Podstawą takiego planowania jest sprecyzowana wizja przyszłości. Plan strategiczny odróżnia kompleksowość, kreatywność i przewidywanie.

Strategiczne decyzje dotyczą m.in. realizacji inwestycji, struktury kosztów i zatrudnienia w firmie. W warunkach spowolnienia gospodarczego sieci detaliczne powinny szukać wolnej przestrzeni rynkowej, minimalizować rozdźwięk między ofertą a potrzebami klientów, ciąć niepotrzebne koszta i starać się o przewagę konkurencyjną.

Zobacz: Kto się boi e-faktury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Planowanie asortymentu

Często planowanie asortymentu polega na zwiększeniu zamówień produktów, które najlepiej się sprzedają i redukowaniu tych zamówień, które nie znajdują nabywców.
Jednak podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane. Główne pytanie, na które musi odpowiedzieć handlowiec brzmi:
Które linie produktów należałoby rozszerzyć biorąc pod uwagę ich dużą wolną przestrzeń rynkową i wysoką produktywność?

Zarządzanie efektywnością

W czasie kryzysu oprócz monitorowania realizacji budżetu handlowcy powinni się także starać o postępy w zakresie anektowania wolnej przestrzeni rynkowej, niwelowania rozdźwięków między ofertą a potrzebami klientów oraz eliminowania niepotrzebnych kosztów.

Poznanie opinii klientów

REKLAMA

Sprzedawca powinien dążyć do tego, by klient odszedł ze sklepu ze świadomością, że firma rzeczywiście stara się zaspokoić jego potrzeby.
Ken Favaro,Tim Romberger i David Meer zaznaczą, że rutynowe pytania przy kasie stałych klientów typu "Czy znaleźliście Państwo to, czego szukaliście?" albo „Czy prosiliście Państwo o pomoc naszych pracowników?" - nie wystarczą.

W przypadku negatywnej odpowiedzi klienta właściwym zapytaniem byłoby "Czy liczycie Państwo na to, że znajdziecie ten produkt gdzie indziej?" Albo "Czy jest coś, czego Państwo szukacie, a czego nie możecie u nas dostać?".

Zobacz: Odzyskiwanie przeterminowanych należności firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA