REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel detaliczny w czasie recesji

Irina Nowochatko
Podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane.
Podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane.

REKLAMA

REKLAMA

Handel, który jeszcze do niedawna nakręcał wzrost polskiej gospodarki wchodzi w fazę stagnacji. Klienci wybierają tańsze produkty, szukają okazji, a sklepy w centrach handlowych nie dają sobie rady z podstawowymi opłatami.

Polskie sieci handlowe zaczęły odczuwać skutki spowolnienia gospodarczego już rok temu. Ryszard Tomaszewski, szef polskiego Tesco w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” przyznaje, że od tego czasu klienci chcą kupować jak najtaniej. A menedżerów odpowiadających za sprzedaż uczula na to, że na rynku przetrwają ci, którzy potrafią szybko przystosować się do zmian.

REKLAMA

Jednak czas kryzysu można wykorzystać, jako trampolinę do lepszego prosperowania podczas późniejszego ożywienia gospodarki. Ken Favaro,Tim Romberger i David Meer w „Harvard Busineess Review” na podstawie analizy ponad 50 największych sieci handlu detalicznego w Stanach Zjednoczonych podają kilka wskazówek jak można odpowiedzieć na kryzys w tej branży.

Planowanie strategiczne

REKLAMA

Określenie strategicznych kierunków rozwoju firmy zapewnia przedsiębiorstwu skuteczność także w okresie stagnacji. Podstawą takiego planowania jest sprecyzowana wizja przyszłości. Plan strategiczny odróżnia kompleksowość, kreatywność i przewidywanie.

Strategiczne decyzje dotyczą m.in. realizacji inwestycji, struktury kosztów i zatrudnienia w firmie. W warunkach spowolnienia gospodarczego sieci detaliczne powinny szukać wolnej przestrzeni rynkowej, minimalizować rozdźwięk między ofertą a potrzebami klientów, ciąć niepotrzebne koszta i starać się o przewagę konkurencyjną.

Zobacz: Kto się boi e-faktury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Planowanie asortymentu

Często planowanie asortymentu polega na zwiększeniu zamówień produktów, które najlepiej się sprzedają i redukowaniu tych zamówień, które nie znajdują nabywców.
Jednak podczas recesji planowanie asortymentu musi być bardziej przemyślane. Główne pytanie, na które musi odpowiedzieć handlowiec brzmi:
Które linie produktów należałoby rozszerzyć biorąc pod uwagę ich dużą wolną przestrzeń rynkową i wysoką produktywność?

Zarządzanie efektywnością

W czasie kryzysu oprócz monitorowania realizacji budżetu handlowcy powinni się także starać o postępy w zakresie anektowania wolnej przestrzeni rynkowej, niwelowania rozdźwięków między ofertą a potrzebami klientów oraz eliminowania niepotrzebnych kosztów.

Poznanie opinii klientów

REKLAMA

Sprzedawca powinien dążyć do tego, by klient odszedł ze sklepu ze świadomością, że firma rzeczywiście stara się zaspokoić jego potrzeby.
Ken Favaro,Tim Romberger i David Meer zaznaczą, że rutynowe pytania przy kasie stałych klientów typu "Czy znaleźliście Państwo to, czego szukaliście?" albo „Czy prosiliście Państwo o pomoc naszych pracowników?" - nie wystarczą.

W przypadku negatywnej odpowiedzi klienta właściwym zapytaniem byłoby "Czy liczycie Państwo na to, że znajdziecie ten produkt gdzie indziej?" Albo "Czy jest coś, czego Państwo szukacie, a czego nie możecie u nas dostać?".

Zobacz: Odzyskiwanie przeterminowanych należności firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA