REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
dumping
dumping

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu skontaktował się ze mną właściciel firmy dla której, w swoim czasie, wykonywałem zlecenie polegające na próbie zażegnania groźby bankructwa. Mieliśmy się spotkać i porozmawiać na temat konsekwencji niektórych, wtedy podjętych, decyzji. Powinienem dodać, że właściciel firmy, to osoba o dużym poczuciu własnej godności, mocno wyczulony na punkcie wypracowania i utrzymania dobrego imienia zarówno prowadzonego przedsiębiorstwa jak i osobiście.

Otóż szefowie niektórych przedsiębiorstw konkurencyjnych postawili mojemu klientowi środowiskowy zarzut stosowania dumpingu, to jest oferowanie towarów i usług po cenie niższej od kosztów zakupu i wytworzenia. Dodam od razu, że co do faktu i litery, zarzut całkowicie zasadny. Bolesny tym bardziej, że z uwagi na specyfikę branży, robocze kontakty pomiędzy konkurującymi ze sobą firmami, zdarzają się od czasu do czasu i trudno ich unikać. Rozwiązanie problemu wzajemnych relacji rynkowych, w tym przypadku, to oddzielny temat. Tutaj chciałbym się skupić na dumpingu i granicach jego stosowania, jeśli w ogóle takowe istnieją i nie jest tak, że z zasady, dumping jest techniką szkodliwą i powinien być zakazany pod każdą postacią.

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że sporo będzie zależeć od przyjętej definicji dumpingu. Jeśli przyjąć za P.Kotlerem, że dumping "... występuje, gdy przedsiębiorstwo podaje cenę niższą od poniesionych kosztów ..."[1]  to, moim zdaniem, otwiera się dyskusja na temat dopuszczalnych i niedopuszczalnych przypadków stosowania dumpingu w praktyce gospodarczej. Jeśli natomiast przyjąć, że celem dumpingu jest wyeliminowanie konkurentów rynkowych - "Nie muszę, ale stosuję" i tylko takie działanie jest dumpingiem, to wiadomo, że tak rozumiany jest nie tylko nieetyczny, ale też jest niedozwolony prawnie[2]. Przy czym co jest, a co nie jest naruszeniem prawa, decyduje sąd.

Zobacz: Gdy firmę dopada kryzys

W moim przekonaniu pojęcie dumpingu ujmowane (sensu largo) tak, jak np. przedstawił to prof. P. Kotler, jest właściwsze i tak ja rozumiem tę technikę handlową. Dzięki temu można próbować wskazywać na przypadki braku etyki ze strony stosującego dumping; przypadki całkowicie "niewinne" i takie, o których dopuszczalności stosowania, można podyskutować.

REKLAMA

1. Jedna z sieci pizzerii, oferuje promocję typu: Jeśli kupisz małą lub średnią pizzę zamawiając ją przez Internet, drugą i trzecią, taką samą, dostaniesz gratis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Światowa marka odzieży reklamuje swój sklep outletowy: Kupując spodnie, drugie, takie same, dostaniesz za 1 złotówkę.

3. Duża hurtownia z uwagi na koniec sezonu, a w związku z tym potrzebę zwolnienia powierzchni magazynowej pod nowy towar, ogłasza:  wyprzedaż całego asortymentu na poziomie od 50 do 70% dotychczasowej ceny.

4. Sklep wyposażenia wnętrz informuje, że:  przy zakupie kompletnego wyposażenia kuchni; łazienki; salonu czy sypialni, projekt aranżacji wykonany przez architekta wnętrz, klient otrzyma za darmo, do tego z dostawą i wniesieniem zakupionych mebli, na terenie miasta, też gratis.

Mamy tu cztery przykłady działań, które możemy nazywać promocją; reklamą; wyprzedażą ale w rzeczywistości są to działania oparte o dumping. Za każdym razem koszty, jakie poniesie klient, będą niższe od kosztów poniesionych przez sprzedającego w zakresie tego, co oferuje on gratis lub po obniżonej cenie. Jednak chyba nikt nie będzie tych działań uważał za naganne tak długo, jak długo nie będzie podejrzenia o chęć wyeliminowania konkurencji i opanowania, w ten sposób, całego rynku, lub jego istotnej części.

Ale nie zawsze jest tak klarownie i tu chcę przejść do opisania przypadku z jakim mieliśmy do czynienia w firmie klienta. Przypadek został uproszczony na potrzeby publikacji, nazwa firmy zmieniona, a branża ukryta.

Zobacz: Jaki kredyt dla firmy wybrać?

Przypadek firmy Raźniewski & Syn S.A.

Przedsiębiorstwo Raźniewski & Syn działa na rynku charakteryzującym się bardzo dużą sezonowością sprzedaży towarów i usług (wiosna/jesień). Podjęcie przez zarząd błędnych decyzji gospodarczych przed rozpoczęciem sezonu, skutkuje ogromnymi stratami w danym sezonie, ponieważ drastycznie maleje popyt na ofertę firmy. Taka sytuacja miała miejsce w 2011 roku. Obroty praktycznie ustały, zamówienia są niewielkie, a miesięczne koszty stałe utrzymania przedsiębiorstwa wynoszą 200 tys. pln. Firma nie przetrzyma blisko 5 miesięcy w takich warunkach. Środki jakimi dysponuje wyczerpią się już po 60 dniach. Zarząd zostanie zmuszony do postawienia firmy w stan likwidacji.

Rozważając różne warianty postępowania, aby uniknąć najgorszego, rozpatrywano i taki: składać oferty ze znacznie obniżoną ceną, informując klienta o obniżce z powodu użycia materiałów/towarów kolekcji poprzedniego sezonu, za to w atrakcyjnej dla niego cenie. Prawdopodobieństwo, że bardzo atrakcyjna cena może skłonić klientów do akceptacji  takich ofert jest wysoka, bo korzyść klienta może być niejako "podwójna". Starsza kolekcja jest tańsza, a na dodatek, w tym przypadku, oferowana po zaniżonej cenie. Z kolei korzyść dla firmy Raźniewski & Syn będzie polegać na tym, że choć sprzeda ze stratą to i tak, dla firmy, będzie to strata mniejsza niż brak sprzedaży (z jednoczesną koniecznością ponoszenia kosztów stałych). W ten sposób istnieje szansa utrzymania przedsiębiorstwa nie przez dwa miesiące, jak by było przy nieomal zerowym obrocie, a przez pięć miesięcy. To oznacza dotrwanie do kolejnego cyklu sezonowego, a przy założeniu, że nie zostaną ponownie popełnione błędy strategiczne, jest szansa odrobienia strat, i co najważniejsze, utrzymania funkcjonowania firmy w czasie. Tym samym utrzymania  źródła dochodu właścicieli oraz wielu miejsc pracy.

Wypracowana strategia została zatwierdzona, zastosowana i przyniosła oczekiwane rezultaty, firma pozostała na rynku. Jednak akcja odbiła się echem w środowisku branżowym i spotkała z negatywną reakcją konkurencji, o czym wspomniałem na początku. Oczywiście konkurenci nie wiedzieli o przyczynach zastosowania takiej strategii. Mogli się, co najwyżej, domyślać, ale nic więcej. Wnioski wyciągali na podstawie tego, co sami widzieli - a więc znaczące różnice w oferowanych klientom cenach.

Jako osoba biorąca udział w wypracowaniu podanej wyżej strategii ratowania firmy przed zniknięciem z rynku,  nie dostrzegam w tej strategii nic nagannego, choć dostrzegam jej kontrowersyjność.  Dumping, w podanym zakresie, wydaje się być dopuszczalny i nie godzi w dobre imię zarządu firmy. Ale opinie w tej sprawie, może nawet z uzasadnieniem (?) mile widziane.

Zobacz serwis: Mała firma



[1] Philip Kotler, Marketing - analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola. Gebethner&Ska, wydanie pierwsze s. 392.

[2] art. 15 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Dz.U. z 2003r, poz. 1503 w brzmieniu z dn. 1 stycznia 2010r:
"Art. 15. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: 1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
2) ...."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA