REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja
Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy polski konsument rożni się od tego zagranicznego swoimi prawami w obszarze gwarancji i reklamacji? Informacje na ten temat można znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

Polacy pod wieloma względami lubią porównywać się z innymi, europejskimi krajami. ECK Polska proponuje porównanie pod względem przysługującej ochrony konsumenckiej.

REKLAMA

Obywatele w UE mają prawo do realizacji swoich ustawowych praw odnośnie zakupionych przedmiotów zarówno w kraju jak i poza jego granicami. Jednak konsumenci z całej Europy zgłaszają do ECC-Net problemy związane z dochodzeniem roszczeń reklamacyjnych lub przenoszeniem odpowiedzialności za wadę towaru ze sprzedawcy na producenta i odwrotnie.

Zobacz: Jak konsumenci szukają i kupują w Internecie?

Każdemu konsumentowi w Unii Europejskiej przysługują dwie ścieżki dochodzenia swoich praw - od sprzedawcy na podstawie przepisów ustawowych (min. 2 lata) lub od gwaranta na podstawie dobrowolnie udzielonej gwarancji. Zakres uprawnień wynikających z rękojmi (dawniej niezgodności towaru z umową) i gwarancji może w rezultacie dawać podobne możliwości żądań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykłady osób znających swoje prawa jako kupujący, które dzięki Sieci Europejskich Centrum Konsumenckich osiągnęły zamierzony cel:

Słowacki konsument zakupił laptopa w austriackim sklepie internetowym. 3 miesiące później wystąpiły problemy z ekranem. Zgodnie z instrukcją kupujący wysłał sprzęt do autoryzowanego serwisu w Słowacji. Laptop był odsyłany 5 razy, natomiast problem nie został rozwiązany. Po tych próbach konsument skontaktował się ze sprzedawcą w Austrii, dowiedział się, że jest uprawniony jedynie do roszczeń w stosunku do producenta, ponieważ sprzedający jest odpowiedzialny za towar tylko przez pierwsze 2 miesiące użytkowania…

ECC-Net skontaktowało się ze sprzedawcą, który zgodził się naprawić sprzęt. Jego obowiązek wynikał z przepisów ustawowych - był odpowiedzialny za towar przez 2 lata od momentu zakupu, a nie jak sam twierdził tylko 2 miesiące.

Zobacz: Nowe prawa konsumenta – poradnik

Konsumentka z Niemiec  nabyła  kabinę prysznicową we Francji. Zwróciła ją po 1,5 roku, gdyż zepsuła się część odpowiedzialna za równomierny pobór ciepłej wody. Klientka skontaktowała się ze sprzedawcą, który poinformował ją, że na tę część nie ma gwarancji. Mimo to konsumentka nalegała na naprawę powołując się na prawo wynikające z ustawy (niezgodność towaru z umową). W odpowiedzi zwrotnej usłyszała, że przez 10 lat żaden z pracowników nie słyszał o gwarancji na podstawie ustawy.

Konsumentka z Niemiec otrzymała pełną rekompensatę, po tym jak ECC-Net poinformowało sklep o istnieniu nie tylko gwarancji, ale także odpowiedzialności ustawowej.

Świadczenia rodzinne 2015 - PDF

Badanie „tajemniczy klient„ („mistery client”) przeprowadzone w przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce pokazało, że również polscy przedsiębiorcy mają problem z rozróżnieniem dwóch podstaw do reklamacji, dotyczy to głównie małych i średnich firm – podkreśla Piotr Stańczak, Dyrektor ECK w Polsce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA

Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

REKLAMA