REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia

Paulina Kosior
Prawnik, absolwentka Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca nieruchomości, nałożonym przez ustawodawcę obowiązkiem, podlega ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Wspomniane ubezpieczenie chroni poszkodowanego zarówno w przypadku zaniedbań ze strony zarządcy jak również od działań osób trzecich, wykonujących pod nadzorem zarządcy określone czynności. W przypadku wypełnienia wszystkich przesłanek zarządca ponosi odpowiedzialność za następstwa zdarzenia wywołującego szkodę na zdrowiu bądź mieniu poszkodowanego.

Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia spraw związanych z posiadaną własnością. Nie ma tutaj znaczenia czy nieruchomość posiada jednego właściciela, czy jest ona może własnością większej liczby osób. Istotne różnice w zarządzaniu nieruchomością pojawiają się przy rozróżnieniu na nieruchomość komercyjną a niekomercyjną.

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomość komercyjna

Nieruchomości komercyjne to nieruchomości przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, będącej źródłem dochodu dla właściciela z tytułu dzierżawy przez najemcę. Pomimo, iż pojęcie to nie posiada definicji legalnej w polskim systemie prawa, stosowane jest w obrocie pomiędzy profesjonalnymi podmiotami.

Zobacz: Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

Przepisy prawa budowlanego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami nakładają na właściciela bądź zarządcę nieruchomości obowiązek zapewnienia bezpiecznego korzystania z obiektu w przypadku wystąpienia czynników zewnętrznych, które oddziałują na obiekt (art. 61 ust. 2 ustawy prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.).

REKLAMA

Wśród tych czynników atmosferycznych wskazano na: „wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska”. Poza tym podmioty odpowiedzialne za stan budynku mają również obowiązek prowadzenia specjalistycznej dokumentacji związanej z eksploatacją budynku oraz jego stanu technicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ustanowić hipotekę na nieruchomości?

Wybrany przez właściciela nieruchomości, z budynku, zgodnie z nałożonymi przez ustawę o gospodarce nieruchomościami obowiązkami, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z zarządzaniem nieruchomością. Nie ma tu znaczenia ewentualne podwykonawstwo poszczególnych czynności składających się na zakres umowy o zarządzanie nieruchomościami (art. 185 i 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.).

Odpowiedzialność zarządcy budynku

Odpowiedzialność zarządcy budynku za powstałe szkody wynika wprost z dyspozycji art. 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z treści tego przepisu wynika również odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez osoby trzecie, wykonujące na polecenie zarządcy i pod jego nadzorem określone czynności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż interesy poszkodowanego są należycie zabezpieczone. Bez względu na to, czy do powstania szkody doszło bezpośrednio przez działanie bądź zaniechanie zarządcy budynku bądź osoby trzeciej, poszkodowany może skutecznie dochodzić swoich praw z tytułu polisy OC.

Zobacz też: Zarządca jako reprezentant wspólnoty mieszkaniowej w sądzie

Odpowiedzialność kontraktowa

W tym miejscu należy również podkreślić, iż zakres odpowiedzialności zarządcy budynku jest niezmiernie szeroki. Przesłanką odpowiedzialności nie jest tylko i wyłącznie fakt powstania szkody, czyli tzw. odpowiedzialność na zasadzie winy. Zarządca ponosi również odpowiedzialność cywilną z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania postanowień umowy, wtedy mamy do czynienia z odpowiedzialnością kontraktową.

Patrząc z praktycznego punktu widzenia, reżimem odpowiedzialności na podstawie którego dochodzona jest większość roszczeń poszkodowanych wynika z odpowiedzialności na zasadzie winy. Podstawę tej odpowiedzialności stanowią przepisy art. 415 – 416 oraz 471 kodeksu cywilnego. Zarządca budynku zostaje zobowiązany do naprawienia szkody powstałej w związku z działaniem bądź zaniechaniem działania podmiotu obowiązanego, które nosi znamiona winy. Naruszenie określonych obowiązków w postaci niewykonania bądź nienależytego ich wykonania spoczywających na podmiocie odpowiedzialnym za ich spełnienie, stają się podstawą odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego. W przypadku powstania szkody zarówno majątkowej jak i niemajątkowej muszą zostać spełnione wszystkie przesłanki, by móc podmiotowi przypisać odpowiedzialność.

Zobacz: Podatek rolny 2015 – ulgi podatkowe

Szkoda

W pierwszej kolejności, aby można było mówić o odpowiedzialności, niezbędnym jest zaistnienie zdarzenia wywołującego szkodę, np. uszkodzenie ciała w związku z poślizgnięciem się na terenie zarządzanym przez określony podmiot.

Wina

Następnie należy zbadać jaki charakter ma działanie zarządcy nieruchomości. Przesłanką przypisania podmiotowi zarządzającemu odpowiedzialności za powstałą szkodę jest wina, którą można odnaleźć w działaniu bądź zaniechaniu.

Przykładem winy zarządcy może być fakt zaniedbań w postaci nienależytego odśnieżenia bądź całkowity brak przygotowania terenu poprzez nieodlodzenie powierzchni.

Związek przyczynowo skutkowy

Pomiędzy faktem powstania szkody a zawinionym działaniem zarządcy w postaci działania bądź zaniechania musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy, z którym przepisy prawa wiążą obowiązek odszkodowawczy. Przykładem wykazania związku przyczynowo – skutkowego jest odniesienie trwałego bądź długotrwałego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego, który powstał w związku z poślizgnięciem się na oblodzonych schodach spowodowany zaniechaniem należytego zimowego utrzymania terenu zarządzanego.

Zarządca budynku, zobowiązany przez przepisy prawa, w zakresie wypełniania podstawowych obowiązków ciążących na nim, w przypadku ich niedochowania, ponosi odpowiedzialność za skutki swoich zaniedbań. W tym miejscu należy wskazać, iż do podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości należy wykonywanie bieżących prac konserwacyjnych, porządkowych, których zakres uzależniony jest od pory roku oraz innych służących utrzymaniu stanu nieruchomości pozwalającego swobodnemu i w bezpieczny sposób korzystaniu z budynku.

Konkludując należy wskazać, iż w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej zarządcy budynku, spotykamy się z zasadą pełnego odszkodowania. Powyższe oznacza, iż podmiot odpowiedzialny do naprawienia powstałej szkody rzeczywistej, zgodnie z przepisami prawa, ponosi również odpowiedzialność za utracone korzyści przez poszkodowanego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA