REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Kosior
Prawnik, absolwentka Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca nieruchomości, nałożonym przez ustawodawcę obowiązkiem, podlega ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Wspomniane ubezpieczenie chroni poszkodowanego zarówno w przypadku zaniedbań ze strony zarządcy jak również od działań osób trzecich, wykonujących pod nadzorem zarządcy określone czynności. W przypadku wypełnienia wszystkich przesłanek zarządca ponosi odpowiedzialność za następstwa zdarzenia wywołującego szkodę na zdrowiu bądź mieniu poszkodowanego.

Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia spraw związanych z posiadaną własnością. Nie ma tutaj znaczenia czy nieruchomość posiada jednego właściciela, czy jest ona może własnością większej liczby osób. Istotne różnice w zarządzaniu nieruchomością pojawiają się przy rozróżnieniu na nieruchomość komercyjną a niekomercyjną.

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomość komercyjna

Nieruchomości komercyjne to nieruchomości przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, będącej źródłem dochodu dla właściciela z tytułu dzierżawy przez najemcę. Pomimo, iż pojęcie to nie posiada definicji legalnej w polskim systemie prawa, stosowane jest w obrocie pomiędzy profesjonalnymi podmiotami.

Zobacz: Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

Przepisy prawa budowlanego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami nakładają na właściciela bądź zarządcę nieruchomości obowiązek zapewnienia bezpiecznego korzystania z obiektu w przypadku wystąpienia czynników zewnętrznych, które oddziałują na obiekt (art. 61 ust. 2 ustawy prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.).

REKLAMA

Wśród tych czynników atmosferycznych wskazano na: „wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska”. Poza tym podmioty odpowiedzialne za stan budynku mają również obowiązek prowadzenia specjalistycznej dokumentacji związanej z eksploatacją budynku oraz jego stanu technicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ustanowić hipotekę na nieruchomości?

Wybrany przez właściciela nieruchomości, z budynku, zgodnie z nałożonymi przez ustawę o gospodarce nieruchomościami obowiązkami, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z zarządzaniem nieruchomością. Nie ma tu znaczenia ewentualne podwykonawstwo poszczególnych czynności składających się na zakres umowy o zarządzanie nieruchomościami (art. 185 i 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.).

Odpowiedzialność zarządcy budynku

Odpowiedzialność zarządcy budynku za powstałe szkody wynika wprost z dyspozycji art. 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z treści tego przepisu wynika również odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez osoby trzecie, wykonujące na polecenie zarządcy i pod jego nadzorem określone czynności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż interesy poszkodowanego są należycie zabezpieczone. Bez względu na to, czy do powstania szkody doszło bezpośrednio przez działanie bądź zaniechanie zarządcy budynku bądź osoby trzeciej, poszkodowany może skutecznie dochodzić swoich praw z tytułu polisy OC.

Zobacz też: Zarządca jako reprezentant wspólnoty mieszkaniowej w sądzie

Odpowiedzialność kontraktowa

W tym miejscu należy również podkreślić, iż zakres odpowiedzialności zarządcy budynku jest niezmiernie szeroki. Przesłanką odpowiedzialności nie jest tylko i wyłącznie fakt powstania szkody, czyli tzw. odpowiedzialność na zasadzie winy. Zarządca ponosi również odpowiedzialność cywilną z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania postanowień umowy, wtedy mamy do czynienia z odpowiedzialnością kontraktową.

Patrząc z praktycznego punktu widzenia, reżimem odpowiedzialności na podstawie którego dochodzona jest większość roszczeń poszkodowanych wynika z odpowiedzialności na zasadzie winy. Podstawę tej odpowiedzialności stanowią przepisy art. 415 – 416 oraz 471 kodeksu cywilnego. Zarządca budynku zostaje zobowiązany do naprawienia szkody powstałej w związku z działaniem bądź zaniechaniem działania podmiotu obowiązanego, które nosi znamiona winy. Naruszenie określonych obowiązków w postaci niewykonania bądź nienależytego ich wykonania spoczywających na podmiocie odpowiedzialnym za ich spełnienie, stają się podstawą odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego. W przypadku powstania szkody zarówno majątkowej jak i niemajątkowej muszą zostać spełnione wszystkie przesłanki, by móc podmiotowi przypisać odpowiedzialność.

Zobacz: Podatek rolny 2015 – ulgi podatkowe

Szkoda

W pierwszej kolejności, aby można było mówić o odpowiedzialności, niezbędnym jest zaistnienie zdarzenia wywołującego szkodę, np. uszkodzenie ciała w związku z poślizgnięciem się na terenie zarządzanym przez określony podmiot.

Wina

Następnie należy zbadać jaki charakter ma działanie zarządcy nieruchomości. Przesłanką przypisania podmiotowi zarządzającemu odpowiedzialności za powstałą szkodę jest wina, którą można odnaleźć w działaniu bądź zaniechaniu.

Przykładem winy zarządcy może być fakt zaniedbań w postaci nienależytego odśnieżenia bądź całkowity brak przygotowania terenu poprzez nieodlodzenie powierzchni.

Związek przyczynowo skutkowy

Pomiędzy faktem powstania szkody a zawinionym działaniem zarządcy w postaci działania bądź zaniechania musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy, z którym przepisy prawa wiążą obowiązek odszkodowawczy. Przykładem wykazania związku przyczynowo – skutkowego jest odniesienie trwałego bądź długotrwałego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego, który powstał w związku z poślizgnięciem się na oblodzonych schodach spowodowany zaniechaniem należytego zimowego utrzymania terenu zarządzanego.

Zarządca budynku, zobowiązany przez przepisy prawa, w zakresie wypełniania podstawowych obowiązków ciążących na nim, w przypadku ich niedochowania, ponosi odpowiedzialność za skutki swoich zaniedbań. W tym miejscu należy wskazać, iż do podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości należy wykonywanie bieżących prac konserwacyjnych, porządkowych, których zakres uzależniony jest od pory roku oraz innych służących utrzymaniu stanu nieruchomości pozwalającego swobodnemu i w bezpieczny sposób korzystaniu z budynku.

Konkludując należy wskazać, iż w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej zarządcy budynku, spotykamy się z zasadą pełnego odszkodowania. Powyższe oznacza, iż podmiot odpowiedzialny do naprawienia powstałej szkody rzeczywistej, zgodnie z przepisami prawa, ponosi również odpowiedzialność za utracone korzyści przez poszkodowanego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA