REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Kosior
Prawnik, absolwentka Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca nieruchomości, nałożonym przez ustawodawcę obowiązkiem, podlega ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Wspomniane ubezpieczenie chroni poszkodowanego zarówno w przypadku zaniedbań ze strony zarządcy jak również od działań osób trzecich, wykonujących pod nadzorem zarządcy określone czynności. W przypadku wypełnienia wszystkich przesłanek zarządca ponosi odpowiedzialność za następstwa zdarzenia wywołującego szkodę na zdrowiu bądź mieniu poszkodowanego.

Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia spraw związanych z posiadaną własnością. Nie ma tutaj znaczenia czy nieruchomość posiada jednego właściciela, czy jest ona może własnością większej liczby osób. Istotne różnice w zarządzaniu nieruchomością pojawiają się przy rozróżnieniu na nieruchomość komercyjną a niekomercyjną.

REKLAMA

Nieruchomość komercyjna

Nieruchomości komercyjne to nieruchomości przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, będącej źródłem dochodu dla właściciela z tytułu dzierżawy przez najemcę. Pomimo, iż pojęcie to nie posiada definicji legalnej w polskim systemie prawa, stosowane jest w obrocie pomiędzy profesjonalnymi podmiotami.

Zobacz: Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

REKLAMA

Przepisy prawa budowlanego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami nakładają na właściciela bądź zarządcę nieruchomości obowiązek zapewnienia bezpiecznego korzystania z obiektu w przypadku wystąpienia czynników zewnętrznych, które oddziałują na obiekt (art. 61 ust. 2 ustawy prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.).

Wśród tych czynników atmosferycznych wskazano na: „wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska”. Poza tym podmioty odpowiedzialne za stan budynku mają również obowiązek prowadzenia specjalistycznej dokumentacji związanej z eksploatacją budynku oraz jego stanu technicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ustanowić hipotekę na nieruchomości?

Wybrany przez właściciela nieruchomości, z budynku, zgodnie z nałożonymi przez ustawę o gospodarce nieruchomościami obowiązkami, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z zarządzaniem nieruchomością. Nie ma tu znaczenia ewentualne podwykonawstwo poszczególnych czynności składających się na zakres umowy o zarządzanie nieruchomościami (art. 185 i 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.).

Odpowiedzialność zarządcy budynku

REKLAMA

Odpowiedzialność zarządcy budynku za powstałe szkody wynika wprost z dyspozycji art. 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z treści tego przepisu wynika również odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez osoby trzecie, wykonujące na polecenie zarządcy i pod jego nadzorem określone czynności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż interesy poszkodowanego są należycie zabezpieczone. Bez względu na to, czy do powstania szkody doszło bezpośrednio przez działanie bądź zaniechanie zarządcy budynku bądź osoby trzeciej, poszkodowany może skutecznie dochodzić swoich praw z tytułu polisy OC.

Zobacz też: Zarządca jako reprezentant wspólnoty mieszkaniowej w sądzie

Odpowiedzialność kontraktowa

W tym miejscu należy również podkreślić, iż zakres odpowiedzialności zarządcy budynku jest niezmiernie szeroki. Przesłanką odpowiedzialności nie jest tylko i wyłącznie fakt powstania szkody, czyli tzw. odpowiedzialność na zasadzie winy. Zarządca ponosi również odpowiedzialność cywilną z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania postanowień umowy, wtedy mamy do czynienia z odpowiedzialnością kontraktową.

Patrząc z praktycznego punktu widzenia, reżimem odpowiedzialności na podstawie którego dochodzona jest większość roszczeń poszkodowanych wynika z odpowiedzialności na zasadzie winy. Podstawę tej odpowiedzialności stanowią przepisy art. 415 – 416 oraz 471 kodeksu cywilnego. Zarządca budynku zostaje zobowiązany do naprawienia szkody powstałej w związku z działaniem bądź zaniechaniem działania podmiotu obowiązanego, które nosi znamiona winy. Naruszenie określonych obowiązków w postaci niewykonania bądź nienależytego ich wykonania spoczywających na podmiocie odpowiedzialnym za ich spełnienie, stają się podstawą odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego. W przypadku powstania szkody zarówno majątkowej jak i niemajątkowej muszą zostać spełnione wszystkie przesłanki, by móc podmiotowi przypisać odpowiedzialność.

Zobacz: Podatek rolny 2015 – ulgi podatkowe

Szkoda

W pierwszej kolejności, aby można było mówić o odpowiedzialności, niezbędnym jest zaistnienie zdarzenia wywołującego szkodę, np. uszkodzenie ciała w związku z poślizgnięciem się na terenie zarządzanym przez określony podmiot.

Wina

Następnie należy zbadać jaki charakter ma działanie zarządcy nieruchomości. Przesłanką przypisania podmiotowi zarządzającemu odpowiedzialności za powstałą szkodę jest wina, którą można odnaleźć w działaniu bądź zaniechaniu.

Przykładem winy zarządcy może być fakt zaniedbań w postaci nienależytego odśnieżenia bądź całkowity brak przygotowania terenu poprzez nieodlodzenie powierzchni.

Związek przyczynowo skutkowy

Pomiędzy faktem powstania szkody a zawinionym działaniem zarządcy w postaci działania bądź zaniechania musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy, z którym przepisy prawa wiążą obowiązek odszkodowawczy. Przykładem wykazania związku przyczynowo – skutkowego jest odniesienie trwałego bądź długotrwałego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego, który powstał w związku z poślizgnięciem się na oblodzonych schodach spowodowany zaniechaniem należytego zimowego utrzymania terenu zarządzanego.

Zarządca budynku, zobowiązany przez przepisy prawa, w zakresie wypełniania podstawowych obowiązków ciążących na nim, w przypadku ich niedochowania, ponosi odpowiedzialność za skutki swoich zaniedbań. W tym miejscu należy wskazać, iż do podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości należy wykonywanie bieżących prac konserwacyjnych, porządkowych, których zakres uzależniony jest od pory roku oraz innych służących utrzymaniu stanu nieruchomości pozwalającego swobodnemu i w bezpieczny sposób korzystaniu z budynku.

Konkludując należy wskazać, iż w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej zarządcy budynku, spotykamy się z zasadą pełnego odszkodowania. Powyższe oznacza, iż podmiot odpowiedzialny do naprawienia powstałej szkody rzeczywistej, zgodnie z przepisami prawa, ponosi również odpowiedzialność za utracone korzyści przez poszkodowanego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA