REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Kosior
Prawnik, absolwentka Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia
Odpowiedzialność cywilna zarządcy budynku komercyjnego za wszelkie zdarzenia/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządca nieruchomości, nałożonym przez ustawodawcę obowiązkiem, podlega ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Wspomniane ubezpieczenie chroni poszkodowanego zarówno w przypadku zaniedbań ze strony zarządcy jak również od działań osób trzecich, wykonujących pod nadzorem zarządcy określone czynności. W przypadku wypełnienia wszystkich przesłanek zarządca ponosi odpowiedzialność za następstwa zdarzenia wywołującego szkodę na zdrowiu bądź mieniu poszkodowanego.

Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia spraw związanych z posiadaną własnością. Nie ma tutaj znaczenia czy nieruchomość posiada jednego właściciela, czy jest ona może własnością większej liczby osób. Istotne różnice w zarządzaniu nieruchomością pojawiają się przy rozróżnieniu na nieruchomość komercyjną a niekomercyjną.

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomość komercyjna

Nieruchomości komercyjne to nieruchomości przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, będącej źródłem dochodu dla właściciela z tytułu dzierżawy przez najemcę. Pomimo, iż pojęcie to nie posiada definicji legalnej w polskim systemie prawa, stosowane jest w obrocie pomiędzy profesjonalnymi podmiotami.

Zobacz: Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

Przepisy prawa budowlanego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami nakładają na właściciela bądź zarządcę nieruchomości obowiązek zapewnienia bezpiecznego korzystania z obiektu w przypadku wystąpienia czynników zewnętrznych, które oddziałują na obiekt (art. 61 ust. 2 ustawy prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.).

REKLAMA

Wśród tych czynników atmosferycznych wskazano na: „wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska”. Poza tym podmioty odpowiedzialne za stan budynku mają również obowiązek prowadzenia specjalistycznej dokumentacji związanej z eksploatacją budynku oraz jego stanu technicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ustanowić hipotekę na nieruchomości?

Wybrany przez właściciela nieruchomości, z budynku, zgodnie z nałożonymi przez ustawę o gospodarce nieruchomościami obowiązkami, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z zarządzaniem nieruchomością. Nie ma tu znaczenia ewentualne podwykonawstwo poszczególnych czynności składających się na zakres umowy o zarządzanie nieruchomościami (art. 185 i 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.).

Odpowiedzialność zarządcy budynku

Odpowiedzialność zarządcy budynku za powstałe szkody wynika wprost z dyspozycji art. 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z treści tego przepisu wynika również odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez osoby trzecie, wykonujące na polecenie zarządcy i pod jego nadzorem określone czynności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż interesy poszkodowanego są należycie zabezpieczone. Bez względu na to, czy do powstania szkody doszło bezpośrednio przez działanie bądź zaniechanie zarządcy budynku bądź osoby trzeciej, poszkodowany może skutecznie dochodzić swoich praw z tytułu polisy OC.

Zobacz też: Zarządca jako reprezentant wspólnoty mieszkaniowej w sądzie

Odpowiedzialność kontraktowa

W tym miejscu należy również podkreślić, iż zakres odpowiedzialności zarządcy budynku jest niezmiernie szeroki. Przesłanką odpowiedzialności nie jest tylko i wyłącznie fakt powstania szkody, czyli tzw. odpowiedzialność na zasadzie winy. Zarządca ponosi również odpowiedzialność cywilną z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania postanowień umowy, wtedy mamy do czynienia z odpowiedzialnością kontraktową.

Patrząc z praktycznego punktu widzenia, reżimem odpowiedzialności na podstawie którego dochodzona jest większość roszczeń poszkodowanych wynika z odpowiedzialności na zasadzie winy. Podstawę tej odpowiedzialności stanowią przepisy art. 415 – 416 oraz 471 kodeksu cywilnego. Zarządca budynku zostaje zobowiązany do naprawienia szkody powstałej w związku z działaniem bądź zaniechaniem działania podmiotu obowiązanego, które nosi znamiona winy. Naruszenie określonych obowiązków w postaci niewykonania bądź nienależytego ich wykonania spoczywających na podmiocie odpowiedzialnym za ich spełnienie, stają się podstawą odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego. W przypadku powstania szkody zarówno majątkowej jak i niemajątkowej muszą zostać spełnione wszystkie przesłanki, by móc podmiotowi przypisać odpowiedzialność.

Zobacz: Podatek rolny 2015 – ulgi podatkowe

Szkoda

W pierwszej kolejności, aby można było mówić o odpowiedzialności, niezbędnym jest zaistnienie zdarzenia wywołującego szkodę, np. uszkodzenie ciała w związku z poślizgnięciem się na terenie zarządzanym przez określony podmiot.

Wina

Następnie należy zbadać jaki charakter ma działanie zarządcy nieruchomości. Przesłanką przypisania podmiotowi zarządzającemu odpowiedzialności za powstałą szkodę jest wina, którą można odnaleźć w działaniu bądź zaniechaniu.

Przykładem winy zarządcy może być fakt zaniedbań w postaci nienależytego odśnieżenia bądź całkowity brak przygotowania terenu poprzez nieodlodzenie powierzchni.

Związek przyczynowo skutkowy

Pomiędzy faktem powstania szkody a zawinionym działaniem zarządcy w postaci działania bądź zaniechania musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy, z którym przepisy prawa wiążą obowiązek odszkodowawczy. Przykładem wykazania związku przyczynowo – skutkowego jest odniesienie trwałego bądź długotrwałego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego, który powstał w związku z poślizgnięciem się na oblodzonych schodach spowodowany zaniechaniem należytego zimowego utrzymania terenu zarządzanego.

Zarządca budynku, zobowiązany przez przepisy prawa, w zakresie wypełniania podstawowych obowiązków ciążących na nim, w przypadku ich niedochowania, ponosi odpowiedzialność za skutki swoich zaniedbań. W tym miejscu należy wskazać, iż do podstawowych obowiązków zarządcy nieruchomości należy wykonywanie bieżących prac konserwacyjnych, porządkowych, których zakres uzależniony jest od pory roku oraz innych służących utrzymaniu stanu nieruchomości pozwalającego swobodnemu i w bezpieczny sposób korzystaniu z budynku.

Konkludując należy wskazać, iż w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej zarządcy budynku, spotykamy się z zasadą pełnego odszkodowania. Powyższe oznacza, iż podmiot odpowiedzialny do naprawienia powstałej szkody rzeczywistej, zgodnie z przepisami prawa, ponosi również odpowiedzialność za utracone korzyści przez poszkodowanego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA