REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników

ochrona danych osobowych
ochrona danych osobowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane osobowe pracowników są chronione przez prawo. Po zakończeniu umowy o pracę przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników podlega ograniczeniu. Jednakże były pracodawca często nadal przechowuje dane osobowe byłych pracowników. Jakie są zasady przetwarzania danych osobowych byłych pracowników?

Dane osobowe pracowników

Przetwarzanie tych danych jest dozwolone wyłącznie na podstawie przepisów prawa, np. przepisów emerytalnych, przepisów dotyczących ochrony zdrowia, przepisów podatkowych, przepisów dotyczących archiwizacji. Ponadto w przypadku sporów prawnych toczących się przed sądem pracodawca może przechowywać dane osobowe byłych pracowników dopóki istnieje interes prawny uprawniający do takiego działania.

REKLAMA

REKLAMA

Należy zaznaczyć, że przepisy prawne obowiązujące w niektórych krajach pozwalają pracodawcom na przechowywanie danych osobowych byłych pracowników nawet do 50 lat.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co może zrobić były pracodawca z moimi danymi osobowymi po zakończeniu stosunku pracy?

Twoje dane osobowe mogą być przechowywane tylko w sytuacji, gdy istnieje legalna lub ważna podstawa do tego. W innych przypadkach dane osobowe muszą być usunięte. Jedną z zasad zbierania i przetwarzania danych jest zasada proporcjonalności. Oznacza ona, że zbierane i przetwarzane dane osobowe powinny być adekwatne do osiągnięcia ważnego celu i nie powinny być poddawane przetwarzaniu niezgodnemu z tym celem.

REKLAMA

Ponadto twoje dane osobowe powinny być przechowywane wyłącznie zgodnie z innymi przepisami prawa regulującymi cel zbierania i przetwarzania danych, np. zgodnie z przepisami emerytalnymi, podatkowymi czy przepisami z zakresu ochrony zdrowia, przez czas niezbędny do osiągnięcia celu określonego w tych przepisach. Poza tym w celu realizacji tych wymogów twój poprzedni pracodawca może być zobowiązany do lub mieć możliwość udostępnienia twoich danych osobowych różnym odbiorcom zgodnie z przepisami prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Czy mogę mieć dostęp do moich danych osobowych w dalszym ciągu przetwarzanych przez mojego byłego pracodawcę?

Tak, pomimo faktu zakończenia stosunku pracy, twój poprzedni pracodawca ciągle jest administratorem twoich danych, które nie zostały usunięte. Prawo dostępu do twoich danych osobowych oznacza, że posiadasz prawo (jako osoba, której dane dotyczą) do uzyskania potwierdzenia, czy twoje dane są przetwarzane oraz do uzyskania informacji co najmniej o celu przetwarzania danych, kategoriach przetwarzanych danych oraz odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane te są udostępniane.

Udostępniania danych osobowych - nowe zasady

Co mogę zrobić, jeżeli uważam, że mój poprzedni pracodawca nie wywiązuje się ze wszystkich swoich zobowiązań w odniesieniu do moich danych osobowych?

W związku z tym, że w dalszym ciągu jesteś osobą, której dane dotyczą, a twój poprzedni pracodawca jest ciągle administratorem danych (w odniesieniu do twoich danych osobowych), masz prawo złożyć skargę do właściwego organu ochrony danych osobowych, jeżeli uważasz, że twój poprzedni pracodawca przechowuje lub przetwarza twoje dane osobowe dłużej lub w szerszym zakresie niż minimum wymagające osiągnięcia ważnego celu.

Jak zarejestrować zbiór danych osobowych - krok po kroku

Publikacja pochodzi z Przewodnika „Ochrona prywatności w miejscu pracy. Przewodnik dla pracowników” przygotowanego m.in. przez Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w ramach Projektu Partnerskiego Leonardo da Vinci “Zwiększanie świadomości w zakresie ochrony danych osobowych wśród pracowników zatrudnionych w krajach Unii Europejskiej” (2012-1-PL1-LEO04-280971). Projekt ten został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.

Poradnik dostępny jest na stronie GIODO http://www.giodo.gov.pl/1520056/id_art/7930/j/pl/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA