REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
ochrona danych osobowych
ochrona danych osobowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane osobowe pracowników są chronione przez prawo. Po zakończeniu umowy o pracę przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników podlega ograniczeniu. Jednakże były pracodawca często nadal przechowuje dane osobowe byłych pracowników. Jakie są zasady przetwarzania danych osobowych byłych pracowników?

Dane osobowe pracowników

Przetwarzanie tych danych jest dozwolone wyłącznie na podstawie przepisów prawa, np. przepisów emerytalnych, przepisów dotyczących ochrony zdrowia, przepisów podatkowych, przepisów dotyczących archiwizacji. Ponadto w przypadku sporów prawnych toczących się przed sądem pracodawca może przechowywać dane osobowe byłych pracowników dopóki istnieje interes prawny uprawniający do takiego działania.

REKLAMA

Należy zaznaczyć, że przepisy prawne obowiązujące w niektórych krajach pozwalają pracodawcom na przechowywanie danych osobowych byłych pracowników nawet do 50 lat.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co może zrobić były pracodawca z moimi danymi osobowymi po zakończeniu stosunku pracy?

REKLAMA

Twoje dane osobowe mogą być przechowywane tylko w sytuacji, gdy istnieje legalna lub ważna podstawa do tego. W innych przypadkach dane osobowe muszą być usunięte. Jedną z zasad zbierania i przetwarzania danych jest zasada proporcjonalności. Oznacza ona, że zbierane i przetwarzane dane osobowe powinny być adekwatne do osiągnięcia ważnego celu i nie powinny być poddawane przetwarzaniu niezgodnemu z tym celem.

Ponadto twoje dane osobowe powinny być przechowywane wyłącznie zgodnie z innymi przepisami prawa regulującymi cel zbierania i przetwarzania danych, np. zgodnie z przepisami emerytalnymi, podatkowymi czy przepisami z zakresu ochrony zdrowia, przez czas niezbędny do osiągnięcia celu określonego w tych przepisach. Poza tym w celu realizacji tych wymogów twój poprzedni pracodawca może być zobowiązany do lub mieć możliwość udostępnienia twoich danych osobowych różnym odbiorcom zgodnie z przepisami prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Czy mogę mieć dostęp do moich danych osobowych w dalszym ciągu przetwarzanych przez mojego byłego pracodawcę?

Tak, pomimo faktu zakończenia stosunku pracy, twój poprzedni pracodawca ciągle jest administratorem twoich danych, które nie zostały usunięte. Prawo dostępu do twoich danych osobowych oznacza, że posiadasz prawo (jako osoba, której dane dotyczą) do uzyskania potwierdzenia, czy twoje dane są przetwarzane oraz do uzyskania informacji co najmniej o celu przetwarzania danych, kategoriach przetwarzanych danych oraz odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane te są udostępniane.

Udostępniania danych osobowych - nowe zasady

Co mogę zrobić, jeżeli uważam, że mój poprzedni pracodawca nie wywiązuje się ze wszystkich swoich zobowiązań w odniesieniu do moich danych osobowych?

W związku z tym, że w dalszym ciągu jesteś osobą, której dane dotyczą, a twój poprzedni pracodawca jest ciągle administratorem danych (w odniesieniu do twoich danych osobowych), masz prawo złożyć skargę do właściwego organu ochrony danych osobowych, jeżeli uważasz, że twój poprzedni pracodawca przechowuje lub przetwarza twoje dane osobowe dłużej lub w szerszym zakresie niż minimum wymagające osiągnięcia ważnego celu.

Jak zarejestrować zbiór danych osobowych - krok po kroku

Publikacja pochodzi z Przewodnika „Ochrona prywatności w miejscu pracy. Przewodnik dla pracowników” przygotowanego m.in. przez Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w ramach Projektu Partnerskiego Leonardo da Vinci “Zwiększanie świadomości w zakresie ochrony danych osobowych wśród pracowników zatrudnionych w krajach Unii Europejskiej” (2012-1-PL1-LEO04-280971). Projekt ten został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.

Poradnik dostępny jest na stronie GIODO http://www.giodo.gov.pl/1520056/id_art/7930/j/pl/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA