REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
ochrona danych osobowych
ochrona danych osobowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dane osobowe pracowników są chronione przez prawo. Po zakończeniu umowy o pracę przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników podlega ograniczeniu. Jednakże były pracodawca często nadal przechowuje dane osobowe byłych pracowników. Jakie są zasady przetwarzania danych osobowych byłych pracowników?

Dane osobowe pracowników

Przetwarzanie tych danych jest dozwolone wyłącznie na podstawie przepisów prawa, np. przepisów emerytalnych, przepisów dotyczących ochrony zdrowia, przepisów podatkowych, przepisów dotyczących archiwizacji. Ponadto w przypadku sporów prawnych toczących się przed sądem pracodawca może przechowywać dane osobowe byłych pracowników dopóki istnieje interes prawny uprawniający do takiego działania.

REKLAMA

REKLAMA

Należy zaznaczyć, że przepisy prawne obowiązujące w niektórych krajach pozwalają pracodawcom na przechowywanie danych osobowych byłych pracowników nawet do 50 lat.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co może zrobić były pracodawca z moimi danymi osobowymi po zakończeniu stosunku pracy?

Twoje dane osobowe mogą być przechowywane tylko w sytuacji, gdy istnieje legalna lub ważna podstawa do tego. W innych przypadkach dane osobowe muszą być usunięte. Jedną z zasad zbierania i przetwarzania danych jest zasada proporcjonalności. Oznacza ona, że zbierane i przetwarzane dane osobowe powinny być adekwatne do osiągnięcia ważnego celu i nie powinny być poddawane przetwarzaniu niezgodnemu z tym celem.

REKLAMA

Ponadto twoje dane osobowe powinny być przechowywane wyłącznie zgodnie z innymi przepisami prawa regulującymi cel zbierania i przetwarzania danych, np. zgodnie z przepisami emerytalnymi, podatkowymi czy przepisami z zakresu ochrony zdrowia, przez czas niezbędny do osiągnięcia celu określonego w tych przepisach. Poza tym w celu realizacji tych wymogów twój poprzedni pracodawca może być zobowiązany do lub mieć możliwość udostępnienia twoich danych osobowych różnym odbiorcom zgodnie z przepisami prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Czy mogę mieć dostęp do moich danych osobowych w dalszym ciągu przetwarzanych przez mojego byłego pracodawcę?

Tak, pomimo faktu zakończenia stosunku pracy, twój poprzedni pracodawca ciągle jest administratorem twoich danych, które nie zostały usunięte. Prawo dostępu do twoich danych osobowych oznacza, że posiadasz prawo (jako osoba, której dane dotyczą) do uzyskania potwierdzenia, czy twoje dane są przetwarzane oraz do uzyskania informacji co najmniej o celu przetwarzania danych, kategoriach przetwarzanych danych oraz odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane te są udostępniane.

Udostępniania danych osobowych - nowe zasady

Co mogę zrobić, jeżeli uważam, że mój poprzedni pracodawca nie wywiązuje się ze wszystkich swoich zobowiązań w odniesieniu do moich danych osobowych?

W związku z tym, że w dalszym ciągu jesteś osobą, której dane dotyczą, a twój poprzedni pracodawca jest ciągle administratorem danych (w odniesieniu do twoich danych osobowych), masz prawo złożyć skargę do właściwego organu ochrony danych osobowych, jeżeli uważasz, że twój poprzedni pracodawca przechowuje lub przetwarza twoje dane osobowe dłużej lub w szerszym zakresie niż minimum wymagające osiągnięcia ważnego celu.

Jak zarejestrować zbiór danych osobowych - krok po kroku

Publikacja pochodzi z Przewodnika „Ochrona prywatności w miejscu pracy. Przewodnik dla pracowników” przygotowanego m.in. przez Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w ramach Projektu Partnerskiego Leonardo da Vinci “Zwiększanie świadomości w zakresie ochrony danych osobowych wśród pracowników zatrudnionych w krajach Unii Europejskiej” (2012-1-PL1-LEO04-280971). Projekt ten został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.

Poradnik dostępny jest na stronie GIODO http://www.giodo.gov.pl/1520056/id_art/7930/j/pl/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA