REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis natury przy zmianie rodzaju działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
spis z natury
spis z natury
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca ma prawo rozszerzyć oraz zmienić rodzaj prowadzonej działalności. Może to nastąpić np. poprzez sprzedaż innego rodzaju towarów, czy też dołożenie do oferty nowych usług. Pojawia się jednak dodatkowe pytanie - czy zmiana taka powoduje konieczność zgłoszenia i sporządzenia spisu z natury?

Kiedy konieczny spis z natury?

Spis z natury, określany również mianem remanentu, należy sporządzać w sytuacjach wskazanych w przepisach. Zgodnie z par. 27 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obowiązek ten występuje:

REKLAMA

REKLAMA

  • przy zakładaniu działalności (w spisie należy ująć wszystkie posiadane na dzień rozpoczęcia działalności towary handlowe oraz materiały, a jego wartość ujmuje się w KPiR jako pierwszy wpis),
  • na koniec roku podatkowego (czyli na dzień 31 grudnia - w spisie ujmuje się przede wszystkim posiadane w danym momencie towary i materiały, zapis ten zamyka KPiR w danym roku),
  • na początek roku podatkowego (spis ten zazwyczaj stanowi kopię remanentu przeprowadzonego na koniec roku, jego wartość wpisuje się jako pierwszą pozycję w KPiR w danym roku),
  • przy likwidacji działalności (w tym wypadku konieczne są dwa remanenty - dla celów VAT i podatku dochodowego),
  • w razie zmiany wspólnika (remanent taki przeprowadza się, jeżeli firma prowadzona jest w formie spółki, która rozlicza się opierając się na KPiR i ma na celu ustalenie rzeczywistego zobowiązania podatkowego zarówno wspólnika wychodzącego ze spółki, jak i pozostałych wspólników),
  • w trakcie roku na wniosek urzędu lub w wyniku zaistnienia potrzeb własnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

Obowiązek zgłoszenia spisu z natury

Co ważne, w określonych sytuacjach przedsiębiorcy są zobowiązani do poinformowania urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury. Jak wynika z par. 38 ust. 4 wspomnianego wcześniej rozporządzenia, wyjątek od tej zasady stanowią remanenty sporządzane:

REKLAMA

  • na koniec roku,
  • na początek roku,
  • na dzień rozpoczęcia działalności.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W każdym innym przypadku konieczne jest poinformowanie naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia takiego spisu w terminie 7 dni przed jego dokonaniem. Należy jednak pamiętać, że sam remanent składa się w fiskusie zasadniczo w jednym wypadku - tylko przy spisie z natury dla celów VAT sporządzanym w sytuacji likwidacji działalności. Oczywiście może zdarzyć się tak, że urząd sam wezwie podatnika o przedłożenie takiego dokumentu stworzonego w każdych innych okolicznościach.

Remanent - Jak prawidłowo sporządzić spis z natury

Zmiana rodzaju działalności a spis z natury

Podsumowując powyższe rozważania, zmiana rodzaju działalności oraz poszerzenie oferty towarowej, które nie stanowi takiej zmiany (ponieważ dalej jest to działalność handlowa) nie powodują konieczności sporządzenia spisu z natury. Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może stworzyć remanentu z własnej woli. W takiej sytuacji powinien jednak pamiętać o obowiązkowym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury, które należy złożyć najpóźniej 7 dni przed jego dokonaniem.

Towary kupione za granicą – zasady wyceny w spisie z natury

Autor: Anna Hugiel-Lazarowicz 

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA