REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis natury przy zmianie rodzaju działalności

spis z natury
spis z natury
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca ma prawo rozszerzyć oraz zmienić rodzaj prowadzonej działalności. Może to nastąpić np. poprzez sprzedaż innego rodzaju towarów, czy też dołożenie do oferty nowych usług. Pojawia się jednak dodatkowe pytanie - czy zmiana taka powoduje konieczność zgłoszenia i sporządzenia spisu z natury?

Kiedy konieczny spis z natury?

Spis z natury, określany również mianem remanentu, należy sporządzać w sytuacjach wskazanych w przepisach. Zgodnie z par. 27 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obowiązek ten występuje:

REKLAMA

  • przy zakładaniu działalności (w spisie należy ująć wszystkie posiadane na dzień rozpoczęcia działalności towary handlowe oraz materiały, a jego wartość ujmuje się w KPiR jako pierwszy wpis),
  • na koniec roku podatkowego (czyli na dzień 31 grudnia - w spisie ujmuje się przede wszystkim posiadane w danym momencie towary i materiały, zapis ten zamyka KPiR w danym roku),
  • na początek roku podatkowego (spis ten zazwyczaj stanowi kopię remanentu przeprowadzonego na koniec roku, jego wartość wpisuje się jako pierwszą pozycję w KPiR w danym roku),
  • przy likwidacji działalności (w tym wypadku konieczne są dwa remanenty - dla celów VAT i podatku dochodowego),
  • w razie zmiany wspólnika (remanent taki przeprowadza się, jeżeli firma prowadzona jest w formie spółki, która rozlicza się opierając się na KPiR i ma na celu ustalenie rzeczywistego zobowiązania podatkowego zarówno wspólnika wychodzącego ze spółki, jak i pozostałych wspólników),
  • w trakcie roku na wniosek urzędu lub w wyniku zaistnienia potrzeb własnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

Obowiązek zgłoszenia spisu z natury

Co ważne, w określonych sytuacjach przedsiębiorcy są zobowiązani do poinformowania urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury. Jak wynika z par. 38 ust. 4 wspomnianego wcześniej rozporządzenia, wyjątek od tej zasady stanowią remanenty sporządzane:

  • na koniec roku,
  • na początek roku,
  • na dzień rozpoczęcia działalności.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W każdym innym przypadku konieczne jest poinformowanie naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia takiego spisu w terminie 7 dni przed jego dokonaniem. Należy jednak pamiętać, że sam remanent składa się w fiskusie zasadniczo w jednym wypadku - tylko przy spisie z natury dla celów VAT sporządzanym w sytuacji likwidacji działalności. Oczywiście może zdarzyć się tak, że urząd sam wezwie podatnika o przedłożenie takiego dokumentu stworzonego w każdych innych okolicznościach.

Remanent - Jak prawidłowo sporządzić spis z natury

Zmiana rodzaju działalności a spis z natury

Podsumowując powyższe rozważania, zmiana rodzaju działalności oraz poszerzenie oferty towarowej, które nie stanowi takiej zmiany (ponieważ dalej jest to działalność handlowa) nie powodują konieczności sporządzenia spisu z natury. Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może stworzyć remanentu z własnej woli. W takiej sytuacji powinien jednak pamiętać o obowiązkowym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury, które należy złożyć najpóźniej 7 dni przed jego dokonaniem.

Towary kupione za granicą – zasady wyceny w spisie z natury

Autor: Anna Hugiel-Lazarowicz 

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA