REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis natury przy zmianie rodzaju działalności

spis z natury
spis z natury
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca ma prawo rozszerzyć oraz zmienić rodzaj prowadzonej działalności. Może to nastąpić np. poprzez sprzedaż innego rodzaju towarów, czy też dołożenie do oferty nowych usług. Pojawia się jednak dodatkowe pytanie - czy zmiana taka powoduje konieczność zgłoszenia i sporządzenia spisu z natury?

Kiedy konieczny spis z natury?

Spis z natury, określany również mianem remanentu, należy sporządzać w sytuacjach wskazanych w przepisach. Zgodnie z par. 27 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obowiązek ten występuje:

REKLAMA

  • przy zakładaniu działalności (w spisie należy ująć wszystkie posiadane na dzień rozpoczęcia działalności towary handlowe oraz materiały, a jego wartość ujmuje się w KPiR jako pierwszy wpis),
  • na koniec roku podatkowego (czyli na dzień 31 grudnia - w spisie ujmuje się przede wszystkim posiadane w danym momencie towary i materiały, zapis ten zamyka KPiR w danym roku),
  • na początek roku podatkowego (spis ten zazwyczaj stanowi kopię remanentu przeprowadzonego na koniec roku, jego wartość wpisuje się jako pierwszą pozycję w KPiR w danym roku),
  • przy likwidacji działalności (w tym wypadku konieczne są dwa remanenty - dla celów VAT i podatku dochodowego),
  • w razie zmiany wspólnika (remanent taki przeprowadza się, jeżeli firma prowadzona jest w formie spółki, która rozlicza się opierając się na KPiR i ma na celu ustalenie rzeczywistego zobowiązania podatkowego zarówno wspólnika wychodzącego ze spółki, jak i pozostałych wspólników),
  • w trakcie roku na wniosek urzędu lub w wyniku zaistnienia potrzeb własnych.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

Obowiązek zgłoszenia spisu z natury

Co ważne, w określonych sytuacjach przedsiębiorcy są zobowiązani do poinformowania urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury. Jak wynika z par. 38 ust. 4 wspomnianego wcześniej rozporządzenia, wyjątek od tej zasady stanowią remanenty sporządzane:

  • na koniec roku,
  • na początek roku,
  • na dzień rozpoczęcia działalności.

Zmiana profilu działalności a spis z natury

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W każdym innym przypadku konieczne jest poinformowanie naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia takiego spisu w terminie 7 dni przed jego dokonaniem. Należy jednak pamiętać, że sam remanent składa się w fiskusie zasadniczo w jednym wypadku - tylko przy spisie z natury dla celów VAT sporządzanym w sytuacji likwidacji działalności. Oczywiście może zdarzyć się tak, że urząd sam wezwie podatnika o przedłożenie takiego dokumentu stworzonego w każdych innych okolicznościach.

Remanent - Jak prawidłowo sporządzić spis z natury

Zmiana rodzaju działalności a spis z natury

Podsumowując powyższe rozważania, zmiana rodzaju działalności oraz poszerzenie oferty towarowej, które nie stanowi takiej zmiany (ponieważ dalej jest to działalność handlowa) nie powodują konieczności sporządzenia spisu z natury. Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może stworzyć remanentu z własnej woli. W takiej sytuacji powinien jednak pamiętać o obowiązkowym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury, które należy złożyć najpóźniej 7 dni przed jego dokonaniem.

Towary kupione za granicą – zasady wyceny w spisie z natury

Autor: Anna Hugiel-Lazarowicz 

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA