REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki dostawców i sprzedawców sprzętu AGD - etykietowanie

etykieta sprzętu AGD
etykieta sprzętu AGD

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy będący dostawcami lub sprzedawcami sprzętu AGD muszę spełniać określone przepisami obowiązki dotyczące etykietowania takiego rodzaju sprzętu. Jakie obowiązki muszą zostać spełnione przy etykietowaniu sprzętu AGD?

Etykietowanie sprzętu AGD

Przepisy określające obowiązki etykietowania sprzętu AGD pochodzą z prawodawstwa unijnego. Obowiązkowy system etykietowania produktów wykorzystujących energię nałożył na dostawców i dystrybutorów nowe obowiązki związane z informowaniem konsumentów o parametrach technicznych oferowanych urządzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są obowiązki importerów, a jakie sprzedawców sprzętu AGD?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

REKLAMA

Obowiązki dostawcy

Do obowiązków dostawcy należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. sporządzenie dokumentacji technicznej urządzenia (zbiór wszelkich informacji o parametrach technicznych sprzętu);
  2. przechowywanie dokumentacji technicznej przez okres pięciu lat oraz udostępnianie jej organom kontrolującym (w Polsce są to: Inspekcja Handlowa oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej);
  3. opracowanie wzoru etykiety i karty produktu w języku polskim;
  4. dołączenie etykiety i karty produktu do każdego egzemplarza urządzenia;
  5. bezpłatne dostarczenie etykiet dystrybutorom.

Odpowiedzialność za rzetelność informacji podanych na etykiecie i w karcie produktu zawsze spoczywa na dostawcy urządzenia. Dostawca nie może umieszczać na etykiecie i w karcie oferowanego urządzenia znaków, symboli lub napisów, które mogą wprowadzać w błąd w odniesieniu do poziomu zużycia energii elektrycznej.

Co powinna zawierać etykieta?

Jakie informacje muszą znaleźć się na produkcie bądź jego etykiecie


Obowiązki dystrybutora

Dystrybutor to m.in.: sprzedawca urządzeń zasilanych energią, ale także przedsiębiorca oferujący je na wynajem (np. w ramach umowy leasingu). Za dystrybutora uznaje się sprzedawcę, który oferuje swe produkty ich ostatecznym użytkownikom.

Do obowiązków dystrybutorów należy:

  1. umieszczenie etykiet na oferowanych produktach w punkcie sprzedaży, w taki sposób, by były one wyraźnie widoczne (na zewnątrz urządzenia, z przodu lub na górze);
  2. udostępnienie karty produktu w momencie sprzedaży odbiorcy końcowemu;
  3. w przypadku sprzedaży lub wynajmu na odległość (np. za pośrednictwem Internetu, sprzedaży wysyłkowej), udostępnienie konsumentowi wymaganych danych technicznych o produkcie przed dokonaniem przez niego zakupu.

Jak rozliczyć umowę barterową?

Zakazane jest wprowadzanie do obrotu sprzętu, do którego nie dołączono etykiety energetycznej i karty produktu. Za nieprzestrzeganie tych zakazów grożą dostawcom i dystrybutorom wysokie kary pieniężne. Warto zwrócić uwagę, że oprócz obowiązków związanych z etykietowaniem, dostawcy i dystrybutorzy są zobowiązani do zamieszczenia w reklamach AGD informacji o klasie efektywności energetycznej, jeśli w reklamie podają cenę lub informację o zużyciu przez dany sprzęt energii. Dotyczy to każdego rodzaju reklamy, czyli: prasowej, radiowej, telewizyjnej lub w Internecie, bez względu na formę.

Zbieg tytułów ubezpieczenia: zlecenie i własny biznes

Opracowane na podstawie poradnika UOKiK: Kto czyta, oszczędza. Etykiety energetyczne - poradnik dla konsumentów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA