Obowiązki dostawców i sprzedawców sprzętu AGD - etykietowanie
REKLAMA
REKLAMA
Etykietowanie sprzętu AGD
Przepisy określające obowiązki etykietowania sprzętu AGD pochodzą z prawodawstwa unijnego. Obowiązkowy system etykietowania produktów wykorzystujących energię nałożył na dostawców i dystrybutorów nowe obowiązki związane z informowaniem konsumentów o parametrach technicznych oferowanych urządzeń.
REKLAMA
Jakie są obowiązki importerów, a jakie sprzedawców sprzętu AGD?
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zapisz się na nasz Newsletter!
Obowiązki dostawcy
Do obowiązków dostawcy należy:
- sporządzenie dokumentacji technicznej urządzenia (zbiór wszelkich informacji o parametrach technicznych sprzętu);
- przechowywanie dokumentacji technicznej przez okres pięciu lat oraz udostępnianie jej organom kontrolującym (w Polsce są to: Inspekcja Handlowa oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej);
- opracowanie wzoru etykiety i karty produktu w języku polskim;
- dołączenie etykiety i karty produktu do każdego egzemplarza urządzenia;
- bezpłatne dostarczenie etykiet dystrybutorom.
Odpowiedzialność za rzetelność informacji podanych na etykiecie i w karcie produktu zawsze spoczywa na dostawcy urządzenia. Dostawca nie może umieszczać na etykiecie i w karcie oferowanego urządzenia znaków, symboli lub napisów, które mogą wprowadzać w błąd w odniesieniu do poziomu zużycia energii elektrycznej.
Jakie informacje muszą znaleźć się na produkcie bądź jego etykiecie
Obowiązki dystrybutora
Dystrybutor to m.in.: sprzedawca urządzeń zasilanych energią, ale także przedsiębiorca oferujący je na wynajem (np. w ramach umowy leasingu). Za dystrybutora uznaje się sprzedawcę, który oferuje swe produkty ich ostatecznym użytkownikom.
Do obowiązków dystrybutorów należy:
- umieszczenie etykiet na oferowanych produktach w punkcie sprzedaży, w taki sposób, by były one wyraźnie widoczne (na zewnątrz urządzenia, z przodu lub na górze);
- udostępnienie karty produktu w momencie sprzedaży odbiorcy końcowemu;
- w przypadku sprzedaży lub wynajmu na odległość (np. za pośrednictwem Internetu, sprzedaży wysyłkowej), udostępnienie konsumentowi wymaganych danych technicznych o produkcie przed dokonaniem przez niego zakupu.
Jak rozliczyć umowę barterową?
Zakazane jest wprowadzanie do obrotu sprzętu, do którego nie dołączono etykiety energetycznej i karty produktu. Za nieprzestrzeganie tych zakazów grożą dostawcom i dystrybutorom wysokie kary pieniężne. Warto zwrócić uwagę, że oprócz obowiązków związanych z etykietowaniem, dostawcy i dystrybutorzy są zobowiązani do zamieszczenia w reklamach AGD informacji o klasie efektywności energetycznej, jeśli w reklamie podają cenę lub informację o zużyciu przez dany sprzęt energii. Dotyczy to każdego rodzaju reklamy, czyli: prasowej, radiowej, telewizyjnej lub w Internecie, bez względu na formę.
Zbieg tytułów ubezpieczenia: zlecenie i własny biznes
Opracowane na podstawie poradnika UOKiK: Kto czyta, oszczędza. Etykiety energetyczne - poradnik dla konsumentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.