REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa

Grzegorz Tanecki
Posiada ponad 10 lat doświadczenia w zarządzaniu ochroną danych osobowych i bezpieczeństwem informacji.
Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa /fot. Shutterstock
Bezpieczeństwo pracy zdalnej w czasach koronawirusa /fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem się COVID-19, wiele podmiotów stanęło przed koniecznością zapewnienia swoim pracownikom możliwości pracy zdalnej. Jak ją bezpiecznie zorganizować?

Jest to nie lada wyzwanie dla działów administracji i IT, ale nie tylko, bo należy pamiętać, że ogromną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, będzie odgrywał każdy pracownik pracujący z domu. Niezwykle ważne jest więc posiadanie przez firmę aktualnej polityki/procedury opisującej zasady tego rodzaju pracy i dopilnowanie, aby każdy pracownik uzyskał do niej dostęp i potwierdził przyjęcie do stosowania.

REKLAMA

REKLAMA

Organizując proces należy również wziąć pod uwagę, fakt, że o ile w biurze stacjonarnym godziny pracy są stałe, to pracownik pracujący z domu może rozciągnąć godziny pracy, i np. rozpocząć ją o godzinie 11 i przepracować pełne osiem godzin, kończąc ją o godzinie 19. Taki pracownik nie może zostać pozostawiony samemu sobie, szczególnie gdy realizuje zadania w ramach procesów krytycznych dla organizacji. Należy więc pomyśleć o zapewnieniu mu wsparcia pracownika działu Service Desk IT również poza standardowymi godzinami pracy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Jaki powinien być zakres polityki/procedury pracy zdalnej?

Celem dokumentu jest jasne określenie zasad na jakich pracownik może uzyskać uprawnienie do wykonywania pracy zdalnej w warunkach zapewniających bezpieczeństwo systemom i aktywom informacyjnym organizacji.

REKLAMA

Zakres i rodzaj zdalnego dostępu będzie się różnił w zależności od potrzeb jakie mają poszczególne jednostki organizacyjne. Niektórym z nich wystarczy jedynie dostęp do mobilnej łączności, poczty elektronicznej i CRM zlokalizowanego w chmurze, inne, aby realizować swoje zadania będą potrzebowały dodatkowo dostępu do wewnętrznych systemów IT, narzędzi wspierających i zasobów sieciowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obu przypadkach jak i każdym innym pracownik powinien uzyskać informację o tym jak i na jakich zasadach może uzyskać dostęp do zasobów niezbędnych do pracy, a także jak korzystać z tego dostępu w sposób zgodny z polityką bezpieczeństwa firmy.

Projektując proces nie należy także zapomnieć o dostawcach. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że będzie konieczność udzielenia niektórym z nich zdalnego dostępu do zasobów, np. w przypadku, gdy część usług IT w organizacji podlega outsourcingowi lub trwają prace wdrożeniowe a praca w siedzibie fizycznej organizacji nie jest możliwa. W takim przypadku należy sporządzić odrębną procedurę zdalnego dostępu dla dostawców.

Pandemia przewróciła nasz świat do góry nogami, a systemy bezpieczeństwa wystawiane są dziś na wielką próbę. Cyberprzestępcy korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wykorzystać nasze słabości i przejąć kontrolę nad danymi przetwarzanymi w organizacji. Kradzież danych osobowych lub danych stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, może być dla organizacji równoznaczne z poważnymi stratami finansowymi i/lub utratą reputacji.

Dlatego już dziś w trosce o przyszłość warto się zastanowić nad porzuceniem standardowej strategii zabezpieczania brzegów sieci (tzw. zamek i fosa) i skierować swoją uwagę na koncepcję „zero trust” czyli działanie w myśl przekonania, że jako organizacja nie powinniśmy automatycznie ufać czemukolwiek i komukolwiek wewnątrz lub na zewnątrz naszej sieci.

Założenia przykładowego modelu „zero trust”:

  1. Przyjmij strategię dostępu najmniej uprzywilejowanego. Przypisuj uprawnienia dostępu do zasobów w oparciu o dobrze zdefiniowaną potrzebę. Zaleca się przypisywanie uprawnień do grupy - dodawanie i usuwanie poszczególnych zasobów, aplikacji lub elementów danych z grupy w celu zmiany jej uprawnień.

  2. Zapewnij bezpieczny dostęp do zasobów niezależnie od lokalizacji zarówno zasobu, jak i celu lub osoby, której służy. Na przykład wymaganie tego samego poziomu uwierzytelnienia w sieci LAN i poza nią.
  3. Wymuszaj kontrolę dostępu na wszystkich poziomach. Najlepiej, gdy wymaga to więcej niż jednej metody uwierzytelniania na zasób, w tym zarówno sieci, jak i aplikacji.
  4. Audytuj wszystko, np. potrzeby dostępu, zakresy uprawnień, logi.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA