REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz gorsza kondycja polskich przedsiębiorstw

Wyniki finansowe przedsiębiorstw
Wyniki finansowe przedsiębiorstw

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki finansowe przedsiębiorstw średnich i dużych po trzech kwartałach br. były gorsze od uzyskanych rok wcześniej - podał Główny Urząd Statystyczny.

REKLAMA

Patrząc na przychody firm, to jak na osłabienie gospodarcze wydawałoby się, że nie jest źle, bowiem po trzech kwartałach wzrosły one r/r o 6,5 proc. Jednak jest to o połowę wolniejszy wzrost niż w I kwartale br. Znacznie bardziej niepokoi jednak wyraźnie wyższe tempo wzrostu kosztów niż przychodów, co skutkuje istotnym spadkiem rentowności sprzedaży.

REKLAMA

Wynik finansowy netto firm jest po trzech kwartałach o ponad 10 mld zł niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Znacząco, bo o ponad jedną trzecią wzrosły też straty netto. Odsetek firm, które po trzech kwartałach br. osiągnęły dodatni wynik finansowy był co prawda tylko nieznacznie niższy niż w tym samym okresie 2011 roku. A to oznacza, że prawie tyle samo firm co w zeszłym roku w tym samym okresie (niespełna 28 proc.) miało straty o ponad 4,5 mld zł wyższe niż przed rokiem. Oznacza to, że sytuacja pogarsza się szczególnie wśród przedsiębiorstw które najbardziej nie radzą sobie w warunkach spowolnienia gospodarczego.

Zobacz: Pieniądze z urzędu pracy na start własnego biznesu

Wyraźnie obniżył się też wskaźnik płynności gotówkowej (z 36,7 do 31,3). To nadal bezpieczny poziom, ale pokazuje, że przedsiębiorstwa w większym stopniu zaczęły sięgać po zgromadzone na kontach bankowych własne kapitały obawiając się ryzyka zadłużania (depozyty przedsiębiorstw spadły od września 2011 o prawie 5 mld zł), ale także mając trudniejsze warunki dostępu do zewnętrznego finansowania.

REKLAMA

Wyraźnie obniżyła się również dynamika inwestycji. W cenach stałych były one wyższe niż przed rokiem o 4,4 proc. Tymczasem, po dziewięciu miesiącach 2011, wzrost ten wyniósł aż 12 proc. w porównaniu z 2010 rokiem. Gdyby nie rozpoczęte wcześniej inwestycje w budynki i budowle dynamika ta byłaby jeszcze niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast firmy-eksporterzy, mimo ewidentnego spowolnienia u naszych głównych, europejskich partnerów handlowych, radziły sobie całkiem dobrze - wzrósł odsetek przedsiębiorstw, które sprzedawały na eksport z 46,6 proc. do 48,1 proc., zwiększył się także udział sprzedaży na eksport w ich przychodach ze sprzedaży ogółem.

Zobacz: Jak otrzymać 300 tysięcy złotych na biznes na wsi?

Potwierdza to tezę, którą na podstawie badań od dawna prezentujemy, że firmy polskie potrafią skutecznie konkurować na rynkach zewnętrznych -mixem ceny i jakości, i w coraz większym stopniu - innowacyjnością. W efekcie w grupie firm-eksporterów jest więcej przedsiębiorstw, które osiągają dodatnie wyniki finansowe, a ich standing finansowy jest lepszy niż ogółu przedsiębiorstw.

Dane po trzech kwartałach 2012 r. wskazują, że 2012 rok zakończy się zapewne dla przedsiębiorstw nieco większą wartością przychodów ze sprzedaży, ale przy znacznie niższej rentowności, niższej płynności finansowej i istotnie niższym wyniku finansowym netto niż w 2011 r. Wtedy wyniósł prawie 104 mld zł, w tym roku zapewne w niewielkim stopniu przekroczy on 90 mld zł. Pogorszy to, dodatkowo przy trudniejszym dostępie do finansowania zewnętrznego, zdolność firm do rozwoju w 2013 r.

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA