REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując aparat fotograficzny na firmę odliczysz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
aparat/fot. Fotolia
aparat/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup aparatu fotograficznego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, pozwoli przedsiębiorcy odliczyć VAT. Jednak wykorzystywanie nabytego sprzętu do celów prywatnych rodzi dodatkowe zobowiązania wobec fiskusa.

Dokonując zakupów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą np. aparatu fotograficznego, trzeba pamiętać, że korzystanie z nich na cele prywatne podlega opodatkowaniu VAT-em, gdy na etapie zakupu przysługiwało prawo do odliczenia. Dodatkowo konieczność rozliczenia z fiskusem pojawi się na etapie sprzedaży.

REKLAMA

Zdarza się, że nabyte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą rzeczy używane są także dla celów prywatnych. Doskonałym przykładem, może być w tym przypadku aparat fotograficzny, który z jednej strony przydaje się w działalności gospodarczej, jak również może być wykorzystywany w codziennym życiu.

Polecamy: Ochrona danych osobowych 2013: firmom będzie trudniej

W zależności od tego, czy zostanie on zakwalifikowany do majątku prywatnego czy też firmy, w świetle podatku VAT, konsekwencje wynikające z nabycia urządzenia różnią się w znaczący sposób.

Możliwość odliczenia VAT-u naliczonego

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują bowiem możliwość odliczenia VAT naliczonego od towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć odliczenie to na pierwszy rzut oka wydaje się być niezwykle korzystne, trzeba pamiętać o wynikających z niego późniejszych konsekwencjach. Niekiedy bardziej opłacalnym może być bowiem pozostawienie nabytego aparatu w majątku prywatnym. Warto zatem zastanowić się, w jakim stopniu składnik ten będzie wykorzystywany w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w jakim w celach prywatnych.

Aparat fotograficzny jako majątek prywatny

W przypadku, gdy podatnik zdecyduje, że nabyty aparat fotograficzny nie zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorstwa, stanowiąc składnik majątku prywatnego, zrzeknie się tym samym prawa do odliczenia VAT naliczonego. Późniejsze wykorzystywanie, zarówno na cele prywatne, jak i w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też odsprzedaż, nie będą jednakże skutkowały konsekwencjami na gruncie VAT. Przedsiębiorca występuje w tej sytuacji w charakterze konsumenta, nie zaś podatnika VAT, co zostało potwierdzone w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-291/92 Dieter Armbrecht (z 04.10.1994r.) oraz C-415/98 w sprawie Laszlo Bakcsi (z 08.03.2001r.).

Polecamy: Ustawa deregulacyjna 2012/2013: VAT uderzy w zatory płatnicze

Składnik majątku firmy

REKLAMA

Z drugiej strony, gdy aparat fotograficzny zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorstwa, podatnik nabędzie prawo do odliczenia VAT-u na etapie nabycia.  Warto w tym miejscu podkreślić, że prawo to przysługuje w odniesieniu do pełnej wartości, niezależnie od tego  w jakim stopniu środek ten jest faktycznie wykorzystywany w związku z prowadzonym biznesem (wyrok ETS z dnia 11 lipca 1991 r. w sprawie Hansgeorg Lennartz, C-97/90).

Trzeba jednak pamiętać, że każde późniejsze użycie, również na cele prywatne, będzie podlegało opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenia usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność  gospodarcza podatnika,
w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo  do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Decydując się na to rozwiązanie trzeba ponadto pamiętać, że w momencie sprzedaży omawianego składnika majtku firmy, przedsiębiorca jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego stosownej kwoty podatku.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dorota Kępka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA