REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując aparat fotograficzny na firmę odliczysz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
aparat/fot. Fotolia
aparat/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup aparatu fotograficznego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, pozwoli przedsiębiorcy odliczyć VAT. Jednak wykorzystywanie nabytego sprzętu do celów prywatnych rodzi dodatkowe zobowiązania wobec fiskusa.

Dokonując zakupów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą np. aparatu fotograficznego, trzeba pamiętać, że korzystanie z nich na cele prywatne podlega opodatkowaniu VAT-em, gdy na etapie zakupu przysługiwało prawo do odliczenia. Dodatkowo konieczność rozliczenia z fiskusem pojawi się na etapie sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że nabyte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą rzeczy używane są także dla celów prywatnych. Doskonałym przykładem, może być w tym przypadku aparat fotograficzny, który z jednej strony przydaje się w działalności gospodarczej, jak również może być wykorzystywany w codziennym życiu.

Polecamy: Ochrona danych osobowych 2013: firmom będzie trudniej

W zależności od tego, czy zostanie on zakwalifikowany do majątku prywatnego czy też firmy, w świetle podatku VAT, konsekwencje wynikające z nabycia urządzenia różnią się w znaczący sposób.

REKLAMA

Możliwość odliczenia VAT-u naliczonego

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują bowiem możliwość odliczenia VAT naliczonego od towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć odliczenie to na pierwszy rzut oka wydaje się być niezwykle korzystne, trzeba pamiętać o wynikających z niego późniejszych konsekwencjach. Niekiedy bardziej opłacalnym może być bowiem pozostawienie nabytego aparatu w majątku prywatnym. Warto zatem zastanowić się, w jakim stopniu składnik ten będzie wykorzystywany w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w jakim w celach prywatnych.

Aparat fotograficzny jako majątek prywatny

W przypadku, gdy podatnik zdecyduje, że nabyty aparat fotograficzny nie zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorstwa, stanowiąc składnik majątku prywatnego, zrzeknie się tym samym prawa do odliczenia VAT naliczonego. Późniejsze wykorzystywanie, zarówno na cele prywatne, jak i w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też odsprzedaż, nie będą jednakże skutkowały konsekwencjami na gruncie VAT. Przedsiębiorca występuje w tej sytuacji w charakterze konsumenta, nie zaś podatnika VAT, co zostało potwierdzone w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-291/92 Dieter Armbrecht (z 04.10.1994r.) oraz C-415/98 w sprawie Laszlo Bakcsi (z 08.03.2001r.).

Polecamy: Ustawa deregulacyjna 2012/2013: VAT uderzy w zatory płatnicze

Składnik majątku firmy

Z drugiej strony, gdy aparat fotograficzny zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorstwa, podatnik nabędzie prawo do odliczenia VAT-u na etapie nabycia.  Warto w tym miejscu podkreślić, że prawo to przysługuje w odniesieniu do pełnej wartości, niezależnie od tego  w jakim stopniu środek ten jest faktycznie wykorzystywany w związku z prowadzonym biznesem (wyrok ETS z dnia 11 lipca 1991 r. w sprawie Hansgeorg Lennartz, C-97/90).

Trzeba jednak pamiętać, że każde późniejsze użycie, również na cele prywatne, będzie podlegało opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenia usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność  gospodarcza podatnika,
w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo  do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Decydując się na to rozwiązanie trzeba ponadto pamiętać, że w momencie sprzedaży omawianego składnika majtku firmy, przedsiębiorca jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego stosownej kwoty podatku.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dorota Kępka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA