REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując aparat fotograficzny na firmę odliczysz VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
aparat/fot. Fotolia
aparat/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup aparatu fotograficznego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, pozwoli przedsiębiorcy odliczyć VAT. Jednak wykorzystywanie nabytego sprzętu do celów prywatnych rodzi dodatkowe zobowiązania wobec fiskusa.

Dokonując zakupów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą np. aparatu fotograficznego, trzeba pamiętać, że korzystanie z nich na cele prywatne podlega opodatkowaniu VAT-em, gdy na etapie zakupu przysługiwało prawo do odliczenia. Dodatkowo konieczność rozliczenia z fiskusem pojawi się na etapie sprzedaży.

REKLAMA

Zdarza się, że nabyte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą rzeczy używane są także dla celów prywatnych. Doskonałym przykładem, może być w tym przypadku aparat fotograficzny, który z jednej strony przydaje się w działalności gospodarczej, jak również może być wykorzystywany w codziennym życiu.

Polecamy: Ochrona danych osobowych 2013: firmom będzie trudniej

W zależności od tego, czy zostanie on zakwalifikowany do majątku prywatnego czy też firmy, w świetle podatku VAT, konsekwencje wynikające z nabycia urządzenia różnią się w znaczący sposób.

Możliwość odliczenia VAT-u naliczonego

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują bowiem możliwość odliczenia VAT naliczonego od towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć odliczenie to na pierwszy rzut oka wydaje się być niezwykle korzystne, trzeba pamiętać o wynikających z niego późniejszych konsekwencjach. Niekiedy bardziej opłacalnym może być bowiem pozostawienie nabytego aparatu w majątku prywatnym. Warto zatem zastanowić się, w jakim stopniu składnik ten będzie wykorzystywany w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w jakim w celach prywatnych.

Aparat fotograficzny jako majątek prywatny

W przypadku, gdy podatnik zdecyduje, że nabyty aparat fotograficzny nie zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorstwa, stanowiąc składnik majątku prywatnego, zrzeknie się tym samym prawa do odliczenia VAT naliczonego. Późniejsze wykorzystywanie, zarówno na cele prywatne, jak i w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też odsprzedaż, nie będą jednakże skutkowały konsekwencjami na gruncie VAT. Przedsiębiorca występuje w tej sytuacji w charakterze konsumenta, nie zaś podatnika VAT, co zostało potwierdzone w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-291/92 Dieter Armbrecht (z 04.10.1994r.) oraz C-415/98 w sprawie Laszlo Bakcsi (z 08.03.2001r.).

Polecamy: Ustawa deregulacyjna 2012/2013: VAT uderzy w zatory płatnicze

Składnik majątku firmy

REKLAMA

Z drugiej strony, gdy aparat fotograficzny zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorstwa, podatnik nabędzie prawo do odliczenia VAT-u na etapie nabycia.  Warto w tym miejscu podkreślić, że prawo to przysługuje w odniesieniu do pełnej wartości, niezależnie od tego  w jakim stopniu środek ten jest faktycznie wykorzystywany w związku z prowadzonym biznesem (wyrok ETS z dnia 11 lipca 1991 r. w sprawie Hansgeorg Lennartz, C-97/90).

Trzeba jednak pamiętać, że każde późniejsze użycie, również na cele prywatne, będzie podlegało opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenia usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność  gospodarcza podatnika,
w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo  do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Decydując się na to rozwiązanie trzeba ponadto pamiętać, że w momencie sprzedaży omawianego składnika majtku firmy, przedsiębiorca jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego stosownej kwoty podatku.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dorota Kępka, księgowa Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA