REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się dzieje z rzemiosłem artystycznym?

Katarzyna Hus
Młodzi liczą na kariery w korporacjach
Młodzi liczą na kariery w korporacjach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zawód rzemieślnika nie jest atrakcyjny dla młodych ludzi. Na rynku brakuje ceramików, złotników, kaletników. Niedługo może ich zupełnie zabraknąć.

Mistrz szuka ucznia

W ciągu ostatnich kilku lat zauważa się znaczną zmianę kierunków kształcenia. Odkąd studia wyższe stały się zdecydowanie bardziej osiągalne brakuje młodych adeptów zawodów rzemieślniczych, także rzemiosła artystycznego. Mistrzowie sztuki użytkowej tacy jak ceramicy, złotnicy, czy kaletnicy nie mają swoich następców. W przeszłości warsztaty rzemieślnicze opierały się na tradycji rodzinnej. Tajniki sztuki rzemiosła przekazywane były z pokolenia na pokolenie, a kunszt wypracowywany był w domowych małych przedsiębiorstwach specjalizujących się w wąskim fachu. 

REKLAMA

Dzisiaj sytuacja wygląda inaczej. Młodzi nie chcą kształcić się w tej dziedzinie, mając nadzieję na wielkie kariery w korporacjach. To doświadczeni, leciwi już mistrzowie próżno wypatrują uczniów - następców.

Polecamy: W lepsze czasy wierzy tylko 60 proc. firm

Czy młodym brakuje kreatywności?

Z pewnością nie. Wydaje się jednak, że zawód rzemieślnika artystycznego przestał być postrzegany jako atrakcyjny. Młodzi ludzie oczekują szybkiej kariery, podczas gdy rzemiosło wymaga czasu, ogromnego nakładu pracy, cierpliwości i nie zawsze wiąże się z szybkimi efektami oraz zadowalającymi zarobkami. Problem tkwi także w ofercie edukacyjnej, a właściwie jej braku. Uczelnie nie oferują odpowiednich kierunków pozwalających zdobyć wiedzę o aktualnych trendach, obowiązujących stylach, estetyce, kreacji artystycznej czy kolorystyce. Brakuje także zajęć z przedsiębiorczości, która pozwoliłaby młodym artystom odnaleźć się na rynku i wypromować swój produkt.

Popyt na hand made

Wysoka jakość wykonania, niepowtarzalny wzór, poziom artystycznego wyrobu i w końcu poczucie posiadania czegoś wyjątkowego powodują, że produkty hand made cieszą się zainteresowaniem. Oczywiście, produkt, na którego wykonanie trzeba pracować własnoręcznie wiele godzin, a nawet dni nie może kosztować tyle, co ten made in China, dlatego rynek zalewają przedmioty wytwarzane masowo w fabrykach. Co z jakością i niepowtarzalnością? Na te cechy przedmiotów zwraca uwagę nie tak liczna, aczkolwiek coraz szersza liczba konsumentów. Obserwuje się istotny wpływ trendów zachodu: ludzie zaczynają stawiać nie na ilość a jakość kupowanych produktów.           

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Świadomość zmienia się jednak powoli. Istnieje ryzyko, że zanim rynek rzemiosła artystycznego zostanie doceniony, a młodzi chętniej będą przystępować do tej branży, zabraknie mistrzów gotowych kształcić kolejne pokolenia. Już dzisiaj brakuje zakładów rzemieślniczych, kolejne są zamykane. Czy ostatecznie niskiej jakości produkty z supermarketu wyprą te niepowtarzalne, pochodzące od rzemieślników – artystów?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA