REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się dzieje z rzemiosłem artystycznym?

Katarzyna Hus
Młodzi liczą na kariery w korporacjach
Młodzi liczą na kariery w korporacjach
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zawód rzemieślnika nie jest atrakcyjny dla młodych ludzi. Na rynku brakuje ceramików, złotników, kaletników. Niedługo może ich zupełnie zabraknąć.

Mistrz szuka ucznia

W ciągu ostatnich kilku lat zauważa się znaczną zmianę kierunków kształcenia. Odkąd studia wyższe stały się zdecydowanie bardziej osiągalne brakuje młodych adeptów zawodów rzemieślniczych, także rzemiosła artystycznego. Mistrzowie sztuki użytkowej tacy jak ceramicy, złotnicy, czy kaletnicy nie mają swoich następców. W przeszłości warsztaty rzemieślnicze opierały się na tradycji rodzinnej. Tajniki sztuki rzemiosła przekazywane były z pokolenia na pokolenie, a kunszt wypracowywany był w domowych małych przedsiębiorstwach specjalizujących się w wąskim fachu. 

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiaj sytuacja wygląda inaczej. Młodzi nie chcą kształcić się w tej dziedzinie, mając nadzieję na wielkie kariery w korporacjach. To doświadczeni, leciwi już mistrzowie próżno wypatrują uczniów - następców.

Polecamy: W lepsze czasy wierzy tylko 60 proc. firm

Czy młodym brakuje kreatywności?

Z pewnością nie. Wydaje się jednak, że zawód rzemieślnika artystycznego przestał być postrzegany jako atrakcyjny. Młodzi ludzie oczekują szybkiej kariery, podczas gdy rzemiosło wymaga czasu, ogromnego nakładu pracy, cierpliwości i nie zawsze wiąże się z szybkimi efektami oraz zadowalającymi zarobkami. Problem tkwi także w ofercie edukacyjnej, a właściwie jej braku. Uczelnie nie oferują odpowiednich kierunków pozwalających zdobyć wiedzę o aktualnych trendach, obowiązujących stylach, estetyce, kreacji artystycznej czy kolorystyce. Brakuje także zajęć z przedsiębiorczości, która pozwoliłaby młodym artystom odnaleźć się na rynku i wypromować swój produkt.

REKLAMA

Popyt na hand made

Wysoka jakość wykonania, niepowtarzalny wzór, poziom artystycznego wyrobu i w końcu poczucie posiadania czegoś wyjątkowego powodują, że produkty hand made cieszą się zainteresowaniem. Oczywiście, produkt, na którego wykonanie trzeba pracować własnoręcznie wiele godzin, a nawet dni nie może kosztować tyle, co ten made in China, dlatego rynek zalewają przedmioty wytwarzane masowo w fabrykach. Co z jakością i niepowtarzalnością? Na te cechy przedmiotów zwraca uwagę nie tak liczna, aczkolwiek coraz szersza liczba konsumentów. Obserwuje się istotny wpływ trendów zachodu: ludzie zaczynają stawiać nie na ilość a jakość kupowanych produktów.           

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność sezonową

Świadomość zmienia się jednak powoli. Istnieje ryzyko, że zanim rynek rzemiosła artystycznego zostanie doceniony, a młodzi chętniej będą przystępować do tej branży, zabraknie mistrzów gotowych kształcić kolejne pokolenia. Już dzisiaj brakuje zakładów rzemieślniczych, kolejne są zamykane. Czy ostatecznie niskiej jakości produkty z supermarketu wyprą te niepowtarzalne, pochodzące od rzemieślników – artystów?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA