REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W lepsze czasy wierzy tylko 60 proc. firm

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorca
Przedsiębiorca

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 40 proc. właścicieli firm spodziewa się poprawy sytuacji. Wzrosła też skłonność przedsiębiorców do inwestowania – wynika z badań MŚP przeprowadzonych przez Keralla Research.

Kryzys – jest czy go nie ma?

REKLAMA

Przedsiębiorcy dobrze prognozują przede wszystkim kondycji swoich własnych firm, spodziewając się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. Poprawy sytuacji spodziewa się prawie 40 proc. badanych przedsiębiorców. To duży wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji badania, kiedy odsetek optymistów wynosił zaledwie 22,7 proc.

REKLAMA

Czy zatem ten kwartał przyniesie przełom w nastrojach small biznesu? Jest szansa, że tak. Wskaźnik KERNA, rejestrujący kierunek nastrojów MŚP, wzrósł o prawie 17 pkt. kwartał do kwartału, a  najbardziej wpłynęły na to pozytywne oceny wobec przyszłości – zarówno gospodarki krajowej jak i własnej firmy. Analitycy Keralla Research zwracają uwagę jednak, że wskaźnik KERNA (ilustrujący nastroje w MŚP) nadal przyjmuje ujemne wartości i obecnie wynosi -57,24 pkt. (skala -100 do +100). Jednak zanotowana zmiana na plus jest prognostykiem odbicia i można ostrożnie przyjąć, że realne są długo oczekiwane lepsze nastroje small biznesu w następnych miesiącach. Ten wzrost optymizmu mogą niestety wstrzymać wydarzenia z ostatniego tygodnia w Grecji, której coraz realniej grozi opuszczenie strefy Euro.  

Polecamy: Niezbędnik przedsiębiorcy 2012

Firmy idą na zakupy

REKLAMA

Na ten moment jednak, wzrost wskaźnika KERNA w obszarze kondycji własnej firmy kształtuje poluzowanie gorsetu inwestycyjnego i skłania wielu przedsiębiorców do modyfikowania polityki zakupowej na kolejne 3 miesiące. Kluczowe obszary inwestowania w tym kwartale to inwestycje w maszyny, urządzenia i środki transportu. Z badania Keralla Research wynika, że największy popyt jest zgłaszany przez firmy z województw śląskiego oraz małopolskiego, zajmujące się szeroko rozumianą produkcją (przemysłem).

Notowanej dużej poprawie nastrojów w odniesieniu do własnej firmy, wciąż towarzyszy negatywna ocena makrootoczenia. Przedsiębiorcy najwyraźniej poradzili sobie jednak z tym stanem, bo w miejsce nieustannego cięcia kosztów, zaczęli szukać nowych możliwości sprzedaży. Lepsze nastroje we własnych firmach to efekt m.in. zbliżającego się EURO 2012 i nie tylko chodzi o piłkarskie przeżycia, ale o spodziewany wzrost zamówień i sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Reforma emerytalna przyjęta – od 2013 wydłuży się wiek emerytalny

Przedsiębiorca będzie inwestował

W tym kwartale Instytut Keralla odnotował wzrost skłonności do inwestowania. INDEX ZAIR informujący o skali zakupów, czyli klimacie inwestycyjnym w MŚP, w tej edycji badania wzrósł o 4,9 pkt. kw/kw i osiągnął wartość - 68,8 pkt. Oznacza to, że small biznes będzie inwestował na podobnym poziomie, jak w drugim półroczu ubiegłego roku. Wciąż będą jednak ostrożne i przemyślane zakupy. Przedsiębiorcy zgromadzili na swoich kontach rekordową - jak podał  Narodowy Bank Polski - sumę oszczędności, zapewniając sobie miesiące przetrwania na wypadek fatalnych scenariuszy, które wciąż wiszą nad europejską gospodarką. Najwyraźniej jednak posiadane oszczędności są na tyle wystarczające, że firmy MŚP zaczynają bardziej przychylnym okiem spoglądać w stronę zakupów. 

Polecamy: INTRASTAT – vademecum

Źródło: Keralla Research

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA