REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W lepsze czasy wierzy tylko 60 proc. firm

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorca
Przedsiębiorca

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 40 proc. właścicieli firm spodziewa się poprawy sytuacji. Wzrosła też skłonność przedsiębiorców do inwestowania – wynika z badań MŚP przeprowadzonych przez Keralla Research.

Kryzys – jest czy go nie ma?

REKLAMA

Przedsiębiorcy dobrze prognozują przede wszystkim kondycji swoich własnych firm, spodziewając się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. Poprawy sytuacji spodziewa się prawie 40 proc. badanych przedsiębiorców. To duży wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji badania, kiedy odsetek optymistów wynosił zaledwie 22,7 proc.

REKLAMA

Czy zatem ten kwartał przyniesie przełom w nastrojach small biznesu? Jest szansa, że tak. Wskaźnik KERNA, rejestrujący kierunek nastrojów MŚP, wzrósł o prawie 17 pkt. kwartał do kwartału, a  najbardziej wpłynęły na to pozytywne oceny wobec przyszłości – zarówno gospodarki krajowej jak i własnej firmy. Analitycy Keralla Research zwracają uwagę jednak, że wskaźnik KERNA (ilustrujący nastroje w MŚP) nadal przyjmuje ujemne wartości i obecnie wynosi -57,24 pkt. (skala -100 do +100). Jednak zanotowana zmiana na plus jest prognostykiem odbicia i można ostrożnie przyjąć, że realne są długo oczekiwane lepsze nastroje small biznesu w następnych miesiącach. Ten wzrost optymizmu mogą niestety wstrzymać wydarzenia z ostatniego tygodnia w Grecji, której coraz realniej grozi opuszczenie strefy Euro.  

Polecamy: Niezbędnik przedsiębiorcy 2012

Firmy idą na zakupy

REKLAMA

Na ten moment jednak, wzrost wskaźnika KERNA w obszarze kondycji własnej firmy kształtuje poluzowanie gorsetu inwestycyjnego i skłania wielu przedsiębiorców do modyfikowania polityki zakupowej na kolejne 3 miesiące. Kluczowe obszary inwestowania w tym kwartale to inwestycje w maszyny, urządzenia i środki transportu. Z badania Keralla Research wynika, że największy popyt jest zgłaszany przez firmy z województw śląskiego oraz małopolskiego, zajmujące się szeroko rozumianą produkcją (przemysłem).

Notowanej dużej poprawie nastrojów w odniesieniu do własnej firmy, wciąż towarzyszy negatywna ocena makrootoczenia. Przedsiębiorcy najwyraźniej poradzili sobie jednak z tym stanem, bo w miejsce nieustannego cięcia kosztów, zaczęli szukać nowych możliwości sprzedaży. Lepsze nastroje we własnych firmach to efekt m.in. zbliżającego się EURO 2012 i nie tylko chodzi o piłkarskie przeżycia, ale o spodziewany wzrost zamówień i sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Reforma emerytalna przyjęta – od 2013 wydłuży się wiek emerytalny

Przedsiębiorca będzie inwestował

W tym kwartale Instytut Keralla odnotował wzrost skłonności do inwestowania. INDEX ZAIR informujący o skali zakupów, czyli klimacie inwestycyjnym w MŚP, w tej edycji badania wzrósł o 4,9 pkt. kw/kw i osiągnął wartość - 68,8 pkt. Oznacza to, że small biznes będzie inwestował na podobnym poziomie, jak w drugim półroczu ubiegłego roku. Wciąż będą jednak ostrożne i przemyślane zakupy. Przedsiębiorcy zgromadzili na swoich kontach rekordową - jak podał  Narodowy Bank Polski - sumę oszczędności, zapewniając sobie miesiące przetrwania na wypadek fatalnych scenariuszy, które wciąż wiszą nad europejską gospodarką. Najwyraźniej jednak posiadane oszczędności są na tyle wystarczające, że firmy MŚP zaczynają bardziej przychylnym okiem spoglądać w stronę zakupów. 

Polecamy: INTRASTAT – vademecum

Źródło: Keralla Research

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA