REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy ZUS może kontrolować firmę?

Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Kiedy ZUS może kontrolować firmę?
Kiedy ZUS może kontrolować firmę?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcę może kontrolować ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Ekspert wyjaśnia kiedy i na jakich zasadach firma zostanie poddana kontroli przez ZUS.

REKLAMA

Organizacja i działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czyli ZUS-u, jest uregulowana w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 2009 r., Nr 205, poz. 1585 z późn. zmianami). ZUS jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną m.in. pobierającą na rzecz Państwa składki na ubezpieczenia społeczne, a także wypłacającą świadczenia w przypadku zajścia pewnych zdarzeń lub osiągnięcia pewnego wieku (renty, emerytury, dodatki). Do opłacania składek są obowiązani płatnicy składek; płatnikami są głównie pracodawcy pobierający składki m.in. w stosunku do pracowników, a także są nimi ubezpieczeni zobowiązani do opłacenia składek na własne ubezpieczenie społeczne (czyli np. właściciele firm).

REKLAMA

Właśnie przedsiębiorcy jako płatnicy mogą być kontrolowani przez inspektorów kontroli ZUS. Składki na ubezpieczenia społeczne są obok podatków najpowszechniejszą formą ściągania pieniędzy od obywateli, a więc nie dziwi dość częsta kontrola prawidłowego wpłacania składek przez inspektorów ZUS. Kontrola u przedsiębiorcy uregulowana w rozdziale 10 Ustawy (art. 86-97) może się pojawić w każdym czasie i przedmiotem takiej kontroli może być ogólnie wykonywanie zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych.

Polecamy: Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

Inspektor może wszcząć kontrolę po okazaniu legitymacji służbowej i po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Inspektorzy ZUS mogą kontrolować m.in. zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych, prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek, ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń, jak również wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych. Czynności kontrolne są przeprowadzane w siedzibie przedsiębiorcy oraz w miejscach prowadzenia przez niego działalności.

Podczas kontroli inspektor ma możliwość m.in. badania wszelkich ksiąg przedsiębiorcy, zabezpieczania zebranych dowodów. Może on żądać udzielenia informacji, legitymować osoby, przesłuchiwać świadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedsiębiorca jako płatnik musi umożliwić inspektorowi dokonanie powyższych czynności. Poza tym do kontroli przedsiębiorcy w powyższym zakresie stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w części dotyczącej postępowania kontrolnego.

Brak wykonywania obowiązków przez płatnika składek obowiązków wynikających z przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych może narazić płatnika na nałożenie kary grzywny do 5.000 zł, w szczególności poprzez ujawnienie tych czynów w trakcie uprzedniej kontroli inspektorów ZUS zgodnie z art. 98 Ustawy. Kara może być nałożona nie tylko na płatnika składek, ale także na osobę obowiązaną do działania w imieniu płatnika.

Polecamy: serwis Leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA