REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Milewski Marcin
Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia.
Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Inwentaryzacja w firmie

Te spółki, w których rok obrotowy biegnie tym samym torem, co rok kalendarzowy, mają czas do 15 stycznia na zakończenie inwentaryzacji. Przeprowadzenie prac zobowiązuje przedsiębiorcę do rozliczenia wykrytych różnic.

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia wyników inwentaryzacji nie jest bezpośrednio wskazany przez ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1241; Dz.U. z 2009 r., Nr 165, poz. 1316; Dz.U. z 2010 r., Nr 47, poz. 278). Ustawodawca w art. 24 ust. 5 pkt. 2 stwierdza bowiem, że z bieżącym prowadzeniem ksiąg rachunkowych będziemy mieli do czynienia, gdy zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane przynajmniej za poszczególne okresy sprawozdawcze, nie rzadziej niż na koniec miesiąca. Dodatkowo oznacza termin jako pozwalający na sporządzenie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i innych, sprawozdań, w tym deklaracji podatkowych oraz dokonanie rozliczeń finansowych.

W przypadku zaś roku obrotowego termin upływa nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym. Rozliczenie wyników inwentaryzacji nastąpić musi przed obrotówką (zestawieniem sald i obrotów). Jeżeli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym będzie to 25 marca.

Dokumentowanie inwentaryzacji

Proces przeprowadzenia inwentaryzacji, a także jej wyniki należy odpowiednio udokumentować oraz powiązać z księgami rachunkowymi.

REKLAMA

Istotne jest, aby zwrócić szczególną uwagę na termin inwentaryzacji w kontekście ksiąg rachunkowych, w których należy wyjaśnić i rozliczyć ujawnione w toku procesu różnice zachodzące pomiędzy stanem rzeczywistym i stanem wykazanym. Zgodnie bowiem z ustawą o rachunkowości trzeba je uwzględnić w księgach roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola po inwentaryzacji

Organy skarbowe mogą doszukiwać się zaistnienia nieprawidłowości w przeprowadzanej inwentaryzacji w terminie do 14 dni po jej zakończeniu. Kontrola, w wyniku której stwierdzone zostaną naruszenia zasad, może skutkować nałożeniem na spółkę kary za nierzetelne sporządzenie inwentaryzacji. Kluczowe może okazać się także zachowanie terminu. Będzie on dotrzymany, o ile inwentaryzację:

  • składników aktywów rozpoczęto nie wcześniej niż na 3 miesiące przed zakończeniem roku obrotowego, a zakończono w terminie do 15 dnia następnego roku (wyłączeniu podlegają aktywa pieniężne, papiery wartościowe, produkty w toku produkcji oraz materiały, towary i produkty gotowe, określone w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy);

Niezbędne jest jednocześnie ustalenie stanu w drodze dopisania lub odpisania od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda zwiększeń i zmniejszeń, które pojawiły się między datą spisu (potwierdzenia) i datą ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych. Należy zwrócić jednocześnie uwagę, że stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

  • przeprowadzono jeden raz w okresie dwóch lat w przypadku: zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową;
  • przeprowadzono raz w ciągu 4 lat w odniesieniu do: nieruchomości zaliczonych do środków trwałych i inwestycji oraz innych środków trwałych zlokalizowanych na terenie strzeżonym, a także maszyn albo urządzeń stanowiących składniki środków trwałych w budowie; 
  • dokonano raz w roku, gdy chodzi o zapasy towarów i materiałów poddanych ewidencji wartościowej w punktach obrotu detalicznego;
  • zapasów drew.

Polecamy: Jak oznaczyć cenę sprzedawanych towarów i usług?

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA