REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwilż w nastrojach i zakupach przedsiębiorców

Lepsze nastroje przedsiębiorców.
Lepsze nastroje przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z najnowszego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw,  po raz pierwszy od ubiegłego roku wzrosła liczba optymistów, wśród badanych przedsiębiorców, którzy w tym kwartale oceniali kondycję gospodarczą kraju i własnej firmy.

Polscy przedsiębiorcy są jednak realistami i większość nie ma złudzeń co do zakończenia kryzysu – ich zdaniem realny staje się raczej rok 2011 lub 2012 i dalej (57 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji ekonomicznej kraju dominują optymiści - przybyło ich do 34,5 proc. z 19 proc. (poprzedni pomiar w IV kw.). Równocześnie z 28 proc. do 19 proc. zmalał udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju. Natomiast na identycznym poziomie utrzymuje się udział przedsiębiorców, którzy tak, jak w poprzednim badaniu, tak obecnie nie wróżą polskiej gospodarce większych zmian (29 proc. obecnie i 30 proc. w poprzednim w kwartale – odpowiedź „taka sama”). Odnosząc się do sytuacji ekonomicznej własnego przedsiębiorstwa, podobnie jak w przypadku oceny kraju, również wzrósł odsetek optymistów - do 37,5 proc. z 26 proc. (poprzedni pomiar w IV kw.). Według 39,8 proc. przedsiębiorców kondycja ich firmy pozostanie bez zmian w tym kwartale. Natomiast 13 proc. oczekuje pogorszenia sytuacji ekonomicznej firmy w najbliższym czasie (spadek z 17 proc. do 13

A jak przedsiębiorcy ocenili ostatnie 3 miesiące minionego roku? W ich opinii by to najgorszy kwartał 2009 roku. Aż 38,3 proc. badanych, czyli rekordowo dużo w stosunku do poprzednich pomiarów, oceniło, że kondycja krajowej gospodarki uległa w tym czasie pogorszeniu. Po III kw. przypomnijmy, taką opinię podzielało 29 proc. badanych. Spadł równocześnie odsetek respondentów, w opinii których ostatnie miesiące 2009 roku przyniosły poprawę - o ile po III kw. ubiegłego roku co piąty badany (21 proc.) wskazywał na polepszenie sytuacji gospodarczej, o tyle po IV kw. zdanie to wyrażało już tylko 12,5 proc. Jednak dominująca opinia o słabej kondycji kraju oraz firm w ostatnim kwartale 2009 roku przełożyła się na rewizję poglądu wobec spodziewanego końca kryzysu.

Polecamy: Konkurencyjność w kryzysie

REKLAMA

O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te teraz skorygowano. Większość przedsiębiorców, bo 57 proc. jest zdania, że zażegnanie problemów gospodarek to perspektywa minimum roku, a nawet dwóch lat. I w tej grupie 33,5 proc. wskazało rok 2011, a 23,5 proc. rok 2012 lub później. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA uzyskał poziom -48,75 pkt. (skala -100 min; +100 max) i wzrósł o 7,25 pkt., (poprzedni pomiar) co oznacza stopniowe wychodzenie z najtrudniejszego dla firm okresu gospodarczego. Największy wpływ na końcową lepszą wartość wskaźnika miała wyraźna przewaga pozytywnych ocen co do przyszłej kondycji Polski oraz spodziewana lepsza kondycja własnych firm.

Równocześnie średni wskaźnik kondycji firm ZAIR oparty na zakupach, realizowanych przez firmy czy też rezygnacjach z nich wyniósł minus 47,03 i wzrósł o 5,63 pkt. w stosunku do poprzedniego pomiaru. Oznacza to, że w kilku obszarach firmy stopniowo zaczynają „odmrażać” wydatki i będą inwestować. W tym kwartale przedsiębiorcy będą inwestować najwięcej w marketing i reklamę oraz w podnoszenie kompetencji pracowniczych – np. szkolenia. Nadal mizerne nakłady będą realizowane w obszarach: infrastruktury telekomunikacyjnej oraz nieruchomości.

Zobacz: Poradnik dla właścicieli sklepów: wyprzedaż a prawa konsumentów

Cieszy natomiast, że wskaźnik dla zatrudnienia wskazuje, że większość firm MŚP falę zwolnień ma za sobą - przeważają ci przedsiębiorcy, którzy będą zatrudniać nad tymi, którzy będą zwalniać.

Źródło: KerallaResearch Instytut Badań i Rozwiązań B2B

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA