REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwilż w nastrojach i zakupach przedsiębiorców

Lepsze nastroje przedsiębiorców.
Lepsze nastroje przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z najnowszego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw,  po raz pierwszy od ubiegłego roku wzrosła liczba optymistów, wśród badanych przedsiębiorców, którzy w tym kwartale oceniali kondycję gospodarczą kraju i własnej firmy.

Polscy przedsiębiorcy są jednak realistami i większość nie ma złudzeń co do zakończenia kryzysu – ich zdaniem realny staje się raczej rok 2011 lub 2012 i dalej (57 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Na pytanie o spodziewany kierunek zmian kondycji ekonomicznej kraju dominują optymiści - przybyło ich do 34,5 proc. z 19 proc. (poprzedni pomiar w IV kw.). Równocześnie z 28 proc. do 19 proc. zmalał udział pesymistycznie oceniających najbliższą przyszłość kraju. Natomiast na identycznym poziomie utrzymuje się udział przedsiębiorców, którzy tak, jak w poprzednim badaniu, tak obecnie nie wróżą polskiej gospodarce większych zmian (29 proc. obecnie i 30 proc. w poprzednim w kwartale – odpowiedź „taka sama”). Odnosząc się do sytuacji ekonomicznej własnego przedsiębiorstwa, podobnie jak w przypadku oceny kraju, również wzrósł odsetek optymistów - do 37,5 proc. z 26 proc. (poprzedni pomiar w IV kw.). Według 39,8 proc. przedsiębiorców kondycja ich firmy pozostanie bez zmian w tym kwartale. Natomiast 13 proc. oczekuje pogorszenia sytuacji ekonomicznej firmy w najbliższym czasie (spadek z 17 proc. do 13

A jak przedsiębiorcy ocenili ostatnie 3 miesiące minionego roku? W ich opinii by to najgorszy kwartał 2009 roku. Aż 38,3 proc. badanych, czyli rekordowo dużo w stosunku do poprzednich pomiarów, oceniło, że kondycja krajowej gospodarki uległa w tym czasie pogorszeniu. Po III kw. przypomnijmy, taką opinię podzielało 29 proc. badanych. Spadł równocześnie odsetek respondentów, w opinii których ostatnie miesiące 2009 roku przyniosły poprawę - o ile po III kw. ubiegłego roku co piąty badany (21 proc.) wskazywał na polepszenie sytuacji gospodarczej, o tyle po IV kw. zdanie to wyrażało już tylko 12,5 proc. Jednak dominująca opinia o słabej kondycji kraju oraz firm w ostatnim kwartale 2009 roku przełożyła się na rewizję poglądu wobec spodziewanego końca kryzysu.

Polecamy: Konkurencyjność w kryzysie

O ile przedsiębiorcy jeszcze w połowie 2009 roku licznie upatrywali końca kłopotów w światowych gospodarkach, w tym w Polsce, w pierwszej połowie 2010 roku (17 proc.) lub ewentualnie w drugiej połowie (33 proc.) to oceny te teraz skorygowano. Większość przedsiębiorców, bo 57 proc. jest zdania, że zażegnanie problemów gospodarek to perspektywa minimum roku, a nawet dwóch lat. I w tej grupie 33,5 proc. wskazało rok 2011, a 23,5 proc. rok 2012 lub później. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podsumowując, wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA uzyskał poziom -48,75 pkt. (skala -100 min; +100 max) i wzrósł o 7,25 pkt., (poprzedni pomiar) co oznacza stopniowe wychodzenie z najtrudniejszego dla firm okresu gospodarczego. Największy wpływ na końcową lepszą wartość wskaźnika miała wyraźna przewaga pozytywnych ocen co do przyszłej kondycji Polski oraz spodziewana lepsza kondycja własnych firm.

Równocześnie średni wskaźnik kondycji firm ZAIR oparty na zakupach, realizowanych przez firmy czy też rezygnacjach z nich wyniósł minus 47,03 i wzrósł o 5,63 pkt. w stosunku do poprzedniego pomiaru. Oznacza to, że w kilku obszarach firmy stopniowo zaczynają „odmrażać” wydatki i będą inwestować. W tym kwartale przedsiębiorcy będą inwestować najwięcej w marketing i reklamę oraz w podnoszenie kompetencji pracowniczych – np. szkolenia. Nadal mizerne nakłady będą realizowane w obszarach: infrastruktury telekomunikacyjnej oraz nieruchomości.

Zobacz: Poradnik dla właścicieli sklepów: wyprzedaż a prawa konsumentów

Cieszy natomiast, że wskaźnik dla zatrudnienia wskazuje, że większość firm MŚP falę zwolnień ma za sobą - przeważają ci przedsiębiorcy, którzy będą zatrudniać nad tymi, którzy będą zwalniać.

Źródło: KerallaResearch Instytut Badań i Rozwiązań B2B

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA