REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring a forfaiting

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Zarówno umowa faktoringu, jak i forfaitingu zawierane są według ogólnych zasad prawa cywilnego.
Zarówno umowa faktoringu, jak i forfaitingu zawierane są według ogólnych zasad prawa cywilnego.

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem faktoringu i forfaitingu jest finansowanie zbywcy wierzytelności w drodze ich nabycia. Obie instytucje różnią się jednak pod wieloma względami.

Faktoring jest nabyciem wierzytelności przysługujących przedsiębiorcy z określonego tytułu np. sprzedaży, usługi, dostawy, dokonanym przez stronę umowy – faktora – w zamiana za zapłatę na rzecz przedsiębiorcy (zbywcy) kwoty odpowiadającej wartości zakupionych zobowiązań, pomniejszoną o przysługujące faktorowi wynagrodzenie za nabycie.

REKLAMA

Umowa forfaitingu natomiast polega na przeprowadzeniu operacji rozliczeniowej i realizowana jest przez zakup należności terminowych występujących jako weksle z jednoczesnym wyłączeniem prawa regresu w stosunku do odstępującego. Forfaiting polega na umożliwieniu przedsiębiorcy uzyskania środków pieniężnych w drodze zobowiązania się jednej strony do dostarczenia wierzytelności, a drugiej do zapłaty uzgodnionej ceny z góry.

Polecamy: ABC umów

REKLAMA

Zarówno umowa faktoringu, jak i forfaitingu zawierane są według ogólnych zasad prawa cywilnego, co podyktowane jest ich przynależnością do grupy umów handlowych nienazwanych. W praktyce do ich podpisania najczęściej dochodzi w trybie negocjacji.

Do stron umowy forfitingowej należy forfaiter (nabywający wierzytelności, czyli instytucja zajmująca się forfaitingiem), jak i forfetysta (zbywca wierzytelności). W przypadku faktoringu jest to odpowiednio faktor (nabywca) i przedsiębiorca (faktorant). W obu stosunkach prawnych występuje także dłużnik, który nie jest stroną, a jedynie uczestnikiem stosunku prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice przejawiają się w odniesieniu do obszaru działania, w przypadku którego faktoring cechuje się szerszym zakresem, ponieważ obok obrotu międzynarodowego (eksportu), obejmuje także obrót krajowy. Forfaiting skupia się tylko na tym pierwszym. Dodatkowo faktoring posiada niższe koszty obsługi z uwagi na wysokie ryzyko forfaitera związane z przyszłym terminem wymagalności spełnienia świadczenia oraz brakiem regresu.

REKLAMA

Nie są zbieżne także terminy wymagalności wierzytelności, ponieważ w przypadku faktoringu wynoszą one do 180 dni, podczas gdy w stosunku do forfaitingu jest to odpowiednio od sześciu miesięcy do siedmiu lat (w niektórych sytuacjach więcej).

Faktoring najczęściej występuje w formie mieszanej i otwartej (zdecydowanie rzadziej tajnej) natomiast forfaiting właściwej, tajnej. Różnice pojawiają się także w odniesieniu do sposobów finansowania. Finansowanie przez faktora odbywa się w systemie zaliczkowym lub formie dyskontowej, rzadko w ratach. Forfaiterzy występujący w konsorcjach korzystają z formy dyskontowej i co do zasady spłacają wierzytelność w systemie ratalnym.

Polecamy: Jak pozyskac fundusze za pomocą faktoringu?

Do przedsiębiorcy należy wybór, którą umowę będzie chciał zawrzeć. Należy jednak pamiętać, że duże znaczenie mają w tym przypadku opisany wyżej termin wymagalności wierzytelności oraz uwarunkowania natury formalnej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA