REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring a forfaiting

Milewski Marcin
Zarówno umowa faktoringu, jak i forfaitingu zawierane są według ogólnych zasad prawa cywilnego.
Zarówno umowa faktoringu, jak i forfaitingu zawierane są według ogólnych zasad prawa cywilnego.

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem faktoringu i forfaitingu jest finansowanie zbywcy wierzytelności w drodze ich nabycia. Obie instytucje różnią się jednak pod wieloma względami.

Faktoring jest nabyciem wierzytelności przysługujących przedsiębiorcy z określonego tytułu np. sprzedaży, usługi, dostawy, dokonanym przez stronę umowy – faktora – w zamiana za zapłatę na rzecz przedsiębiorcy (zbywcy) kwoty odpowiadającej wartości zakupionych zobowiązań, pomniejszoną o przysługujące faktorowi wynagrodzenie za nabycie.

REKLAMA

Umowa forfaitingu natomiast polega na przeprowadzeniu operacji rozliczeniowej i realizowana jest przez zakup należności terminowych występujących jako weksle z jednoczesnym wyłączeniem prawa regresu w stosunku do odstępującego. Forfaiting polega na umożliwieniu przedsiębiorcy uzyskania środków pieniężnych w drodze zobowiązania się jednej strony do dostarczenia wierzytelności, a drugiej do zapłaty uzgodnionej ceny z góry.

Polecamy: ABC umów

REKLAMA

Zarówno umowa faktoringu, jak i forfaitingu zawierane są według ogólnych zasad prawa cywilnego, co podyktowane jest ich przynależnością do grupy umów handlowych nienazwanych. W praktyce do ich podpisania najczęściej dochodzi w trybie negocjacji.

Do stron umowy forfitingowej należy forfaiter (nabywający wierzytelności, czyli instytucja zajmująca się forfaitingiem), jak i forfetysta (zbywca wierzytelności). W przypadku faktoringu jest to odpowiednio faktor (nabywca) i przedsiębiorca (faktorant). W obu stosunkach prawnych występuje także dłużnik, który nie jest stroną, a jedynie uczestnikiem stosunku prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice przejawiają się w odniesieniu do obszaru działania, w przypadku którego faktoring cechuje się szerszym zakresem, ponieważ obok obrotu międzynarodowego (eksportu), obejmuje także obrót krajowy. Forfaiting skupia się tylko na tym pierwszym. Dodatkowo faktoring posiada niższe koszty obsługi z uwagi na wysokie ryzyko forfaitera związane z przyszłym terminem wymagalności spełnienia świadczenia oraz brakiem regresu.

REKLAMA

Nie są zbieżne także terminy wymagalności wierzytelności, ponieważ w przypadku faktoringu wynoszą one do 180 dni, podczas gdy w stosunku do forfaitingu jest to odpowiednio od sześciu miesięcy do siedmiu lat (w niektórych sytuacjach więcej).

Faktoring najczęściej występuje w formie mieszanej i otwartej (zdecydowanie rzadziej tajnej) natomiast forfaiting właściwej, tajnej. Różnice pojawiają się także w odniesieniu do sposobów finansowania. Finansowanie przez faktora odbywa się w systemie zaliczkowym lub formie dyskontowej, rzadko w ratach. Forfaiterzy występujący w konsorcjach korzystają z formy dyskontowej i co do zasady spłacają wierzytelność w systemie ratalnym.

Polecamy: Jak pozyskac fundusze za pomocą faktoringu?

Do przedsiębiorcy należy wybór, którą umowę będzie chciał zawrzeć. Należy jednak pamiętać, że duże znaczenie mają w tym przypadku opisany wyżej termin wymagalności wierzytelności oraz uwarunkowania natury formalnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA