REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Oferta lokat bankowych będzie bardziej przejrzysta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
Kolejne instytucje wycofują lokaty antypodatkowe ze swojej oferty. Fot. Fotolia
Kolejne instytucje wycofują lokaty antypodatkowe ze swojej oferty. Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na lokatach antypodatkowych można było zarobić znacznie więcej niż na innych depozytach. Komisja Nadzoru Finansowego postanowiła jednak położyć kres lokatom z kapitalizacją dzienną. Z lokatami bez podatku Belki zarobimy więcej tylko do końca marca.

Wraz z początkiem lutego kolejne banki wycofały z oferty lokaty z dzienną kapitalizacją odsetek, ponieważ 31 marca przestaną one umożliwiać omijanie 19-proc. podatku. Lista instytucji, które zdecydowały się na taki krok, jest długa. Na jej podstawie można by nawet przypuszczać, że pierwsza połowa lutego jest ostatecznym terminem, jaki Komisja Nadzoru Finansowego wyznaczyła bankom na uporządkowanie sprawy depozytów z kapitalizacją dzienną.

REKLAMA

Już pierwszego dnia miesiąca tzw. antybelki całkowicie zniknęły z oferty Banku BPH, Deutsche Banku, Eurobanku oraz Raiffeisen Banku. W kolejnych dniach na podobny krok zdecydował się Getin Bank oraz Kredyt Bank. Zmiany w ostatnim czasie nie ominęły również Banku Millennium i Santander Consumer Banku. Natomiast na 9 lutego wycofanie lokat antypodatkowych zapowiada Idea Bank.

Instytucje finansowe, wycofując depozyty z dzienną kapitalizacją, jednocześnie podnoszą odsetki od tradycyjnych lokat, w których kapitalizacja odbywa się na koniec okresu deponowania środków. Zmiany te jednak nie są w stanie zrekompensować zniknięcia antypodatkowych depozytów, wskutek czego mocno spada przeciętne oprocentowanie lokat – szczególnie krótko- i średnioterminowych.

Dowiedz się także: Co stanie się z lokatami antypodatkowymi w II kwartale?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciętna stawka 3-miesięcznych depozytów wynosi 4,68 proc. brutto w skali roku wobec 5,07 proc. przed miesiącem. Średnie oprocentowanie lokat i polisolokat półrocznych opiewa na 5,03 proc. (minus 0,14 pkt proc. m/m), a stawki depozytów rocznych i dwuletnich pozostały niemal bez zmian. Wynoszą one odpowiednio 5,15 proc. i 4,68 proc. brutto w skali roku.

Klienci, którzy chcą wykorzystać ostatnie chwile oszczędzania bez podatku, powinni wybrać krótkoterminowy depozyt, który kończy się przed 31 marca br. lub skorzystać z oferty, gwarantującej wysokość odsetek niezależnie od zmian w ordynacji podatkowej.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rozwiązaniem może być założenie jednomiesięcznej lokaty w VW Banku, która daje zarobić 5,51 proc. netto (tyle co 6,8 proc. na tradycyjnym depozycie) lub wybranie oferty FM Banku, Idea Banku czy Meritum Banku. Te trzy instytucje wciąż proponują lokaty, w których klient ma zagwarantowaną wysokość zysku na poziomie 5,5 – 6,5 proc. netto w skali roku (w przypadku Idea Banku oferta przestaje obowiązywać 9 lutego br.).

REKLAMA

Na rynku cały czas można znaleźć wiele ofert depozytów z kapitalizacją dzienną, które dziś założone skończą się w trakcie obowiązywania nowych przepisów podatkowych. A im dłuższy czas trwania takiej lokaty, tym zyski klienta niższe.

Na przykład lokując 7 lutego 10 tys. zł na kwartalnej lokacie w BZ WBK ze stawką nominalną 5,63 proc. w skali roku, klient otrzyma 130 zł odsetek zamiast 141 zł, gdyby przepisy podatkowe pozostały niezmienione. Ale jeśli te same środki zostałyby ulokowane na dwuletniej lokacie w Alior Banku (4,9 proc. nominalnie), to klient otrzymałby nie 1030 zł zysku na zakończenie, a o ponad 189 zł mniej.

Można by więc wymagać od banków większej przejrzystości ofert. Tymczasem przeważające grono instytucji, które wciąż oferują lokaty (już tylko z nazwy) antypodatkowe, nie wspomina słowem o nadchodzących zmianach. Prawdopodobnie banki w ten sposób ściągną na siebie niezadowolenie klientów, którzy z czasem zorientują się, iż od codziennie dopisywanych odsetek pobierany jest 19-proc. podatek.

REKLAMA

Wyjściem z sytuacji mogłoby okazać się umożliwienie zerwania depozytu bez utraty naliczonych odsetek. Oczywiście pod warunkiem, że klient nie ucieknie ze środkami do konkurencji, a przekaże je na tradycyjną lokatę lub inny produkt oszczędnościowo-inwestycyjny w dotychczasowym banku.

Wraz z wycofywaniem kolejnych lokat antypodatkowych można oczekiwać wzrostu oprocentowania tradycyjnych depozytów. Lecz stawki najlepszych z nich prawdopodobnie już rzadko będą przekraczać 7-7,5 proc. brutto, bowiem bankom nie brakuje depozytów. Głównym celem instytucji finansowych będzie więc zatrzymanie środków, które dotychczas leżały na lokatach antypodatkowych, a nie przyjmowanie po każdej cenie kolejnych oszczędności od klientów.

Można się spodziewać, że część banków zechce odkurzyć stare pomysły na uatrakcyjnienie oferty depozytów, jak na przykład lokaty progresywne, rekomendacyjne, z odsetkami wypłacanymi z góry, czy chociażby lokaty połączone z funduszami inwestycyjnymi lub innymi produktami inwestycyjnymi. Ich znaczenie okaże się jednak marginalne, a zmiany wprowadzane będą raczej w ramach okresowych promocji.

Jedno jest pewne. Po całkowitym zniknięciu lokat z dzienną kapitalizacją porównywanie ofert ponownie stanie się prostsze, a oferty – bardziej przejrzyste. Skorzystają na tym konsumenci, którym porównywanie oprocentowania przychodziło z trudem. Te same 5 proc. netto na rocznej lokacie, w celu porównania z tradycyjnymi depozytami, banki mogły przedstawić zarówno jako 6,17 proc. brutto jak i 6,33 proc. brutto. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA