REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukryte zagrożenia w bankowości mobilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
bankowość mobilna
bankowość mobilna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płatności mobilne, zbliżeniowe karty płatnicze, międzynarodowe przelewy bankowe dostępne bez konieczności wychodzenia z domu. To tylko część usług oferowanych konsumentom przez banki. Czy jednak są one wystarczająco bezpieczne? Czy mamy pewność, że nikt poza nami nie będzie miał dostępu do naszych poufnych danych?

Odpowiedź na te pytania nie zawsze może być twierdząca.

REKLAMA

Potwierdzają to sprawy konsumentów, którzy z tym problemem coraz częściej zgłaszają się do Federacji Konsumentów, prosząc o interwencję.

Jedną z takich osób był pan Krzysztof, który padł ofiarą tzw. phishingu bankowego. Podczas ataku phishingowego z konta pana Krzysztofa został dokonany nieautoryzowany przelew na kwotę ok. 30 tys. zł. Kradzieży dokonano przez zainstalowanie nakładki na przeglądarce internetowej konsumenta oraz zainfekowanie jego telefonu komórkowego przez wirus, który umożliwił innemu użytkownikowi dostęp do jednorazowych haseł pozwalających na przesłanie pieniędzy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działanie takie jest modelowym przykładem phishingu bankowego, którego celem jest wyłudzanie poufnych informacji osobistych przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję, zazwyczaj bank. Nieświadomy zagrożenia konsument loguje się na fikcyjną witrynę internetową swojego banku, która do złudzenia przypomina stronę właściwą. Tym sposobem w ręce przestępców bankowych dostają się dane uwierzytelniające konsumenta (hasła, kody PIN lub identyfikatory), które następnie są wykorzystywane do kradzieży zgromadzonych na jego koncie środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata pieniędzy przez konsumenta jest tylko jednym z negatywnych skutków phishingu. Atak przestępców bankowych na nasze konto będzie wiązał się również z koniecznością złożenia pisemnej reklamacji w banku oraz ze zgłoszeniem sprawy na policję. Należy liczyć się z tym, że będzie to procedura czasochłonna i nie zawsze zakończy się w sposób dla nas pozytywny. Pamiętajmy bowiem, że przepisy ustawy Prawo bankowe nie wskazują jednoznacznie terminu rozpatrzenia reklamacji przez bank. Informacje takie są doprecyzowane dopiero w umowie lub w regulaminie banku. Oznacza to, że opinię banku w naszej sprawie możemy poznać dopiero po kilku miesiącach. Zapewne każdorazowo zależeć ona będzie od konkretnej sytuacji. W razie „odkładania w czasie” wydania decyzji warto zgłosić sprawę do Federacji Konsumentów lub Komisji Nadzoru Finansowego.

W przypadku złożenia doniesienia na policji, mimo podjętego dochodzenia, często okazuje się, że atak został dokonany przez przestępców mających swoje siedziby poza granicami naszego kraju, co nierzadko skutkuje umorzeniem śledztwa ze względu na niewykrycie sprawcy.

Rekomendacja D - instrukcja dla banków

Dlatego też Federacja Konsumentów ostrzega i zaleca zachowanie najwyższej ostrożności podczas korzystania z bankowości mobilnej. Pamiętajmy, aby przed zalogowaniem się do swojego konta bankowego dokładnie sprawdzić, czy faktycznie znajdujemy się na prawdziwej stronie logowania. Nie przesyłajmy mailem lub poprzez sms żadnych danych osobistych – haseł, kodów PIN, numerów kart kredytowych. Nie otwierajmy hiperłączy bezpośrednio z otrzymywanych maili. Nie odpowiadajmy na maile z prośbą o potwierdzenie bądź uaktualnienie hasła, a wszelkie próby takiego kontaktu z nami zgłaszajmy osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo witryn. Dbajmy również o uaktualnianie systemu i oprogramowania, z którego korzystamy podczas logowania do naszych kont internetowych. Dopiero podjęcie tak opisanych kroków będzie w stanie uchronić nas przed skutkami przestępczości bankowej.

Dodatek energetyczny w 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA