REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
bankowość mobilna
bankowość mobilna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płatności mobilne, zbliżeniowe karty płatnicze, międzynarodowe przelewy bankowe dostępne bez konieczności wychodzenia z domu. To tylko część usług oferowanych konsumentom przez banki. Czy jednak są one wystarczająco bezpieczne? Czy mamy pewność, że nikt poza nami nie będzie miał dostępu do naszych poufnych danych?

Odpowiedź na te pytania nie zawsze może być twierdząca.

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzają to sprawy konsumentów, którzy z tym problemem coraz częściej zgłaszają się do Federacji Konsumentów, prosząc o interwencję.

Jedną z takich osób był pan Krzysztof, który padł ofiarą tzw. phishingu bankowego. Podczas ataku phishingowego z konta pana Krzysztofa został dokonany nieautoryzowany przelew na kwotę ok. 30 tys. zł. Kradzieży dokonano przez zainstalowanie nakładki na przeglądarce internetowej konsumenta oraz zainfekowanie jego telefonu komórkowego przez wirus, który umożliwił innemu użytkownikowi dostęp do jednorazowych haseł pozwalających na przesłanie pieniędzy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działanie takie jest modelowym przykładem phishingu bankowego, którego celem jest wyłudzanie poufnych informacji osobistych przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję, zazwyczaj bank. Nieświadomy zagrożenia konsument loguje się na fikcyjną witrynę internetową swojego banku, która do złudzenia przypomina stronę właściwą. Tym sposobem w ręce przestępców bankowych dostają się dane uwierzytelniające konsumenta (hasła, kody PIN lub identyfikatory), które następnie są wykorzystywane do kradzieży zgromadzonych na jego koncie środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata pieniędzy przez konsumenta jest tylko jednym z negatywnych skutków phishingu. Atak przestępców bankowych na nasze konto będzie wiązał się również z koniecznością złożenia pisemnej reklamacji w banku oraz ze zgłoszeniem sprawy na policję. Należy liczyć się z tym, że będzie to procedura czasochłonna i nie zawsze zakończy się w sposób dla nas pozytywny. Pamiętajmy bowiem, że przepisy ustawy Prawo bankowe nie wskazują jednoznacznie terminu rozpatrzenia reklamacji przez bank. Informacje takie są doprecyzowane dopiero w umowie lub w regulaminie banku. Oznacza to, że opinię banku w naszej sprawie możemy poznać dopiero po kilku miesiącach. Zapewne każdorazowo zależeć ona będzie od konkretnej sytuacji. W razie „odkładania w czasie” wydania decyzji warto zgłosić sprawę do Federacji Konsumentów lub Komisji Nadzoru Finansowego.

W przypadku złożenia doniesienia na policji, mimo podjętego dochodzenia, często okazuje się, że atak został dokonany przez przestępców mających swoje siedziby poza granicami naszego kraju, co nierzadko skutkuje umorzeniem śledztwa ze względu na niewykrycie sprawcy.

Rekomendacja D - instrukcja dla banków

Dlatego też Federacja Konsumentów ostrzega i zaleca zachowanie najwyższej ostrożności podczas korzystania z bankowości mobilnej. Pamiętajmy, aby przed zalogowaniem się do swojego konta bankowego dokładnie sprawdzić, czy faktycznie znajdujemy się na prawdziwej stronie logowania. Nie przesyłajmy mailem lub poprzez sms żadnych danych osobistych – haseł, kodów PIN, numerów kart kredytowych. Nie otwierajmy hiperłączy bezpośrednio z otrzymywanych maili. Nie odpowiadajmy na maile z prośbą o potwierdzenie bądź uaktualnienie hasła, a wszelkie próby takiego kontaktu z nami zgłaszajmy osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo witryn. Dbajmy również o uaktualnianie systemu i oprogramowania, z którego korzystamy podczas logowania do naszych kont internetowych. Dopiero podjęcie tak opisanych kroków będzie w stanie uchronić nas przed skutkami przestępczości bankowej.

Dodatek energetyczny w 2015 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA