REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukryte zagrożenia w bankowości mobilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
bankowość mobilna
bankowość mobilna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płatności mobilne, zbliżeniowe karty płatnicze, międzynarodowe przelewy bankowe dostępne bez konieczności wychodzenia z domu. To tylko część usług oferowanych konsumentom przez banki. Czy jednak są one wystarczająco bezpieczne? Czy mamy pewność, że nikt poza nami nie będzie miał dostępu do naszych poufnych danych?

Odpowiedź na te pytania nie zawsze może być twierdząca.

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzają to sprawy konsumentów, którzy z tym problemem coraz częściej zgłaszają się do Federacji Konsumentów, prosząc o interwencję.

Jedną z takich osób był pan Krzysztof, który padł ofiarą tzw. phishingu bankowego. Podczas ataku phishingowego z konta pana Krzysztofa został dokonany nieautoryzowany przelew na kwotę ok. 30 tys. zł. Kradzieży dokonano przez zainstalowanie nakładki na przeglądarce internetowej konsumenta oraz zainfekowanie jego telefonu komórkowego przez wirus, który umożliwił innemu użytkownikowi dostęp do jednorazowych haseł pozwalających na przesłanie pieniędzy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działanie takie jest modelowym przykładem phishingu bankowego, którego celem jest wyłudzanie poufnych informacji osobistych przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję, zazwyczaj bank. Nieświadomy zagrożenia konsument loguje się na fikcyjną witrynę internetową swojego banku, która do złudzenia przypomina stronę właściwą. Tym sposobem w ręce przestępców bankowych dostają się dane uwierzytelniające konsumenta (hasła, kody PIN lub identyfikatory), które następnie są wykorzystywane do kradzieży zgromadzonych na jego koncie środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata pieniędzy przez konsumenta jest tylko jednym z negatywnych skutków phishingu. Atak przestępców bankowych na nasze konto będzie wiązał się również z koniecznością złożenia pisemnej reklamacji w banku oraz ze zgłoszeniem sprawy na policję. Należy liczyć się z tym, że będzie to procedura czasochłonna i nie zawsze zakończy się w sposób dla nas pozytywny. Pamiętajmy bowiem, że przepisy ustawy Prawo bankowe nie wskazują jednoznacznie terminu rozpatrzenia reklamacji przez bank. Informacje takie są doprecyzowane dopiero w umowie lub w regulaminie banku. Oznacza to, że opinię banku w naszej sprawie możemy poznać dopiero po kilku miesiącach. Zapewne każdorazowo zależeć ona będzie od konkretnej sytuacji. W razie „odkładania w czasie” wydania decyzji warto zgłosić sprawę do Federacji Konsumentów lub Komisji Nadzoru Finansowego.

W przypadku złożenia doniesienia na policji, mimo podjętego dochodzenia, często okazuje się, że atak został dokonany przez przestępców mających swoje siedziby poza granicami naszego kraju, co nierzadko skutkuje umorzeniem śledztwa ze względu na niewykrycie sprawcy.

Rekomendacja D - instrukcja dla banków

Dlatego też Federacja Konsumentów ostrzega i zaleca zachowanie najwyższej ostrożności podczas korzystania z bankowości mobilnej. Pamiętajmy, aby przed zalogowaniem się do swojego konta bankowego dokładnie sprawdzić, czy faktycznie znajdujemy się na prawdziwej stronie logowania. Nie przesyłajmy mailem lub poprzez sms żadnych danych osobistych – haseł, kodów PIN, numerów kart kredytowych. Nie otwierajmy hiperłączy bezpośrednio z otrzymywanych maili. Nie odpowiadajmy na maile z prośbą o potwierdzenie bądź uaktualnienie hasła, a wszelkie próby takiego kontaktu z nami zgłaszajmy osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo witryn. Dbajmy również o uaktualnianie systemu i oprogramowania, z którego korzystamy podczas logowania do naszych kont internetowych. Dopiero podjęcie tak opisanych kroków będzie w stanie uchronić nas przed skutkami przestępczości bankowej.

Dodatek energetyczny w 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA