REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wojna banków o konta osobiste

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych

REKLAMA

REKLAMA

Walcząc o pieniądze klientów, ostra konkurencja banków przeniosła się z lokat na konta osobiste.

Po wojnie depozytowej przyszedł czas na kolejną odsłonę walki banków o klientów. W tej chwili konkurencja przeniosła się na rynek rachunków osobistych. Z punktu widzenia banku to podstawowy produkt finansowy i przyczółek do oferowania kolejnych, bardziej dochodowych produktów: kredytów, produktów inwestycyjnych czy ubezpieczeń. Na samym koncie zresztą też można zarobić, bo jeśli bank ma do czynienia z aktywnym klientem, który co miesiąc zasila konto pensją, to zapewnia mu on stały dostęp darmowych pieniędzy. Darmowych, bo przecież większość ROR-ów ma już zerowe oprocentowanie.

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy na rynku kont zaobserwowaliśmy znaczące zmiany na korzyść klientów. Część z nich wynika bezpośrednio z decyzji operatorów kart. MasterCard i Visa postanowiły obniżyć opłaty za korzystanie z obcego bankomatu. Teraz jeśli klient wykona operację w maszynie, która nie należy do sieci tego banku, w którym ma konto, to jego bank będzie musiał zapłacić niemal o połowę niższą opłatę. A skoro dla banków tańsze są wypłaty dokonywane przez ich klientów w obcych bankomatach, to mogą one po niższym koszcie udostępniać wszystkie bankomaty w Polsce. I są już banki, które zareagowały na decyzję MC i Visa. Klienci mBanku mają do dyspozycji usługę, która polega na bezpłatnym dostępie do całej sieci ok. 16 tys. maszyn w Polsce. Muszą za to zapłacić 5 zł w skali miesiąca, co w tym banku jest kosztem jednej wypłaty w obcym bankomacie. Podobny abonament na bankomaty pojawił się w BGŻ. Dla posiadaczy konta w Planie Standardowym i w Planie Senior cena wynosi 2 zł, a w Planie Internetowym i Student 4 zł. Kolejnym bankiem, który zmienił na korzyść klientów zasady korzystania z bankomatów jest ING. Posiadacze konta ING Direct, którzy wcześniej mieli do dyspozycji niecałe 3 tys. maszyn, teraz mają wszystkie bankomaty w Polsce. W zamian muszą za kartę do rachunku zapłacić 5 a nie 3 zł, jak do tej pory.

Kolejny sposób banków na pozyskanie klienta, to kuszenie ich pieniędzmi. To trick znany już od dłuższego czasu w polskiej bankowości, ale ostatnio odgrzał go znów Bank Zachodni WBK oferując 100 zł za założenie odświeżonego konta Wydajesz & Zarabiasz. Co więcej bank przedłużył o miesiąc (do końca maja) promocję, w ramach, której płaci za otwarcie konta. BZ WBK został jednak przelicytowany przez Alior Bank, który oferuje nowym klientom co miesiąc 50 zł jeśli zdecydują się przelewać wynagrodzenie na nowe konto. W ten sposób mogą zarobić 200 zł, a do tego mają szansę na kolejne 400 zł jeśli przekonają do Alior Banku odpowiednią liczbę nowych klientów. W ten sposób bank zaprzągł swoich klientów do roli sprzedawców rachunków osobistych.

Banki starają się również odświeżać swoją ofertę kont proponując bardziej atrakcyjne produkty, szczególnie z zakresie kont internetowych. Allianz Bank uzupełnił swoją ofertę o rachunek internetowy pod nazwą Pakiet WWW. Prowadzenie konta i internetowe przelewy są darmowe, za obsługę karty debetowej trzeba zapłacić 1 zł za miesięcznie. Nowe konto dla internautów ma również Bank Millennium. Do rachunku wydawana jest karta zbliżeniowa, a dodatkowo bank zwraca 1 proc. wartości transakcji przeprowadzonych kartą. Odświeżone zostało również Konto Inteligo w PKO BP. Najważniejsza zmiana to zniesienie opłaty za przelew internetowy (99 groszy), oraz zwolnienie z opłaty za kartę dla klientów, którzy wykonają transakcje na co najmniej 100 zł w skali miesiąca. W najbliższych miesiącach Inteligo ma również poszerzać ofertę produktów powiązanych z kontem.

REKLAMA

Wybierz konto osobiste

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Banki nie próżnują jeśli chodzi o ofertę rachunków. Można się spodziewać, że w najbliższych miesiącach zobaczymy kolejne zmiany na korzyść klientów. Po okresie kryzysu, kiedy to banki podnosiły opłaty związane z użytkowaniem konta, pojawiła się szansa na to, że konkurencja znów zepchnie ceny rachunków bankowych w dół. 

Kalkulator zysków z lokaty

//g1.infor.pl/p/_files/98000/zestawienie_kont_osobistych_maj_2010_30781.xls
Tytuł załącznika: 
Opis załącznika: Zestawienie kont osobistych - maj 2010
Autor załącznika: 
Źródło załącznika: nieznane
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA