REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek CFM, czyli car fleet management w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Instytut KerallaResearch
Reflektor
Reflektor

REKLAMA

REKLAMA

Rynek CFM, czyli car fleet management na dobre zadomowił się w Polsce. Zarządzanie flotą samochodową zleciło już 16,6 tys. przedsiębiorców. Na koniec 2011 roku ulicach poruszało się w ramach CFM do 144,9 tys. pojazdów – wynika z raportu Instytutu Keralla Research.

Czy jednak usługa upowszechni się tak, jak życzyliby sobie tego oferenci? Zwłaszcza ci porównujący nasz potencjał do krajów, w których większość firm od dawna nie zajmuje się autami samodzielnie. Przyzwyczajenia i opory rynku to jedno. Potencjał drugie. A z tym ostatnim w bieżącym roku może być ciężko. Drożejące paliwo i ubezpieczenia plus wysokie opłaty drogowe nie skłaniają do powiększania flot. Nie sprzyjają też zwiększaniu wydatków na obsługę taboru. Sprzyjają za to konsolidacji rynku. Przybędzie więc walk o te same przetargi, będzie jeszcze trudniej o utrzymanie kontraktów. Czy zyskają klienci? Trudno wyrokować, bo tani wynajem, nie musi się równać dobry wynajem. Pewne jest jedno. Kto nie zyska na wynajmie, zyska na wypożyczeniach. Za trzy miesiące fani piłki podratują obroty każdej spółki, która oprócz wynajmu postawi na ułatwienie kibicom dotarcia na stadion. Może i będzie to podróż popękaną autostradą, ale jakoś przemieszczać się trzeba.

REKLAMA

Rynek z punktu widzenia klienta

Badania Keralla Research pokazują, że rynek CFM rozwinął się w 2011 roku o 9% rok do roku w liczbie obsługiwanych samochodów oraz 20% rok do roku w liczbie klientów. Na koniec roku 144 932 pojazdy były użytkowane w przedsiębiorstwach, jako auta wynajęte od firm zewnętrznych typu Car Fleet Managment. Klientów, którzy zdecydowali się przekazać samochody w zarządzanie specjalistom przybyło do 16,6 tys.

Jakiego tempa rozwoju rynku można się spodziewać w bieżącym roku? Zapytaliśmy w naszym badaniu o to samych dostawców. Opiniami podzieliło się 25 firm. Najczęściej prognozowany wzrost rynku w 2012 roku to ok. 10-11%.

A co ma być największym wyzwaniem dla dostawców CFM? Jak twierdzą sami zainteresowani, czyli przedstawiciele firm CFM głównie wojny cenowe (4,7 pkt. na skali od 1 do 6) oraz spodziewany niższy popyt na usługę CFM powodowany tendencją rynku do redukcji kosztów flot (wzrost cen paliw, cen ubezpieczeń 3,6 pkt.). Do dużych wyzwań na ten rok nie zaliczano już problemów ze sprzedażą pokontraktowych aut w cenach wcześniej założonych (3,3 pkt.) czy kłopotów z dostępem do atrakcyjnego finansowania (3,2 pkt.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Leasing dla nowych firm – poradnik

Portfel usług

Z badania Keralla Research wynika, że najlepiej sprzedającą się ofertą w 2011 roku był wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis).

Oba warianty usług cieszyły się sporą popularnością. W przypadku full service leasingu progresja wyniosła 11% rok do roku, w przypadku niepełnego wynajmu 16% rok do roku.

Do full service leasingu przekonało się ogółem 6828 klientów. Do leasingu niepełnoobsługowego 8456 klientów. O ile jednak na FSL decydują się częściej średnie i duże przedsiębiorstwa, o tyle usługa niepełnego wynajmu cieszy się największym powodzeniem wśród posiadaczy stosunkowo małych flot (głównie MŚP, dysponujących flotą rzędu 5-20 aut).

Polecamy: Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności?

W 2011 roku przybyło samochodów w najmie, dla którego wzrost wyniósł 26% r/r. Na koniec roku zaraportowano 4061 samochodów w tej usłudze. Z aut w najmie korzysta 697 klientów (rok wcześniej dla porównania było ich niewiele ponad 500).

Utrzymuje się natomiast trend spadkowy dla wyłącznego zarządzania. Liczba samochodów wyłącznie zarządzanych wyniosła na koniec roku 13,1 tys. co oznacza mniej aut w tej usłudze o 13% r/r.

Autor: Katarzyna Pydych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA