REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Definicje leasingowe zawarte w MSR

Milewski Marcin
Definicje leasingowe zawarte w MSR
Definicje leasingowe zawarte w MSR
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy leasingu łączy się z koniecznością rozliczania go m.in. zgodnie z zasadami przewidzianymi przez Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.

MSR 17 jako dokument odnoszący się do leasingu wprowadza następujące definicje:

REKLAMA

Minimalne opłaty leasingowe - opłaty wnoszone podczas trwania okresu leasingu, do zapłaty których leasingobiorca jest lub może być obowiązany, za wyjątkiem warunkowych opłat leasingowych, a także kosztów usług i podatków płaconych przez leasingodawcę i mu zwracanych oraz:

  • w przypadku leasingobiorcy – wszystkie te kwoty, które są gwarantowane przez leasingobiorcę lub podmiot z nim powiązany;
  • w przypadku leasingodawcy – ewentualna wartość końcowa, która jest zagwarantowana leasingodawcy przez:

- leasingobiorcę;
- podmiot z nim powiązany lub:
- niezależną stronę trzecią, która jest finansowo zdolna do realizacji gwarancji.

Polecamy: Zasady dotyczące rozliczania leasingu

REKLAMA

Jeżeli leasingobiorca posiada uprawnienie do zakupu składnika aktywów za cenę, która zgodnie z przewidywaniami będzie niższa od wartości godziwej, która została ustalona na dzień, gdy owo uprawnienie będzie możliwe do zrealizowania oraz, że w chwili rozpoczęcia leasingu istnieje pewność określana mianem wystarczającej, że leasingobiorca z uprawnienia tego skorzysta, to wówczas minimalne opłaty leasingowe obejmują swym zakresem minimalne opłaty uiszczane podczas okresu leasingu do dnia, gdy owo prawo zostanie zrealizowane oraz opłatę wymaganą dla potrzeb realizacji tego prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość godziwa - kwota, za jaką składnik aktywów mógłby zostać wymieniony na warunkach wykreowanych przez system rynkowy, a zobowiązanie spełnione, pomiędzy zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi stronami umowy.

Ekonomiczny okres użytkowania jest to:

  • okres, w trakcie którego określony składnik aktywów może być wykorzystany gospodarczo przez jednego lub więcej użytkowników lub
  • liczba jednostek produktu (bądź podobnych jednostek), które uzyskały z danego składnika aktywów jeden lub więcej użytkowników.

Gwarantowana wartość końcowa jest to:

  • w odniesieniu do leasingobiorcy - część wartości końcowej zagwarantowana przez leasingobiorcę, ewentualnie podmiot z nim powiązany (kwota gwarantowana będzie maksymalną kwotą, jaka mogłaby podlegać zapłacie) - oraz
  • w odniesieniu do leasingodawcy - część wartości końcowej zagwarantowana przez leasingobiorcę (ewentualnie przez stronę trzecią pozostająca w braku powiązania z nim, a która posiada możliwości finansowe do realizacji obowiązków wynikających z gwarancji.

Polecamy: ABC umów

Niegwarantowana wartość końcowa stanowi część wartości końcowej przedmiotu leasingu, której uzyskanie nie jest zapewnione albo jest zagwarantowane tylko przez podmiot powiązany z leasingodawcą.

Na postawie art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą (nie ma obowiązku) stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości.

Gdy brak jest odpowiedniego standardu krajowego, jednostki, inne niż wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o rachunkowości (czyli inne niż te podmioty, które muszą stosować MSR-y i MSSF-y na podstawie art. 55 ustawy o rachunkowości), mogą stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości i Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej .

Więcej na ten temat oraz lista aktualnych KSR-ów: Krajowe Standardy Rachunkowości

Natomiast niektóre podmioty mają obowiązek stosować MSR-y i MSSF-y. Chodzi w szczególności o:
- spółki, których papiery wartościowe na dzień bilansowy były dopuszczone do obrotu na regulowanym rynku któregokolwiek z państw członkowskich UE oraz
- banki.

Więcej na ten temat: Międzynarodowe Standardy Rachunkowości i Sprawozdawczości Finansowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA