REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kantor - tradycyjnie czy nowocześnie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Grzegorz Radzikowski
 topFX.pl
Portal. Platforma walutowa
Waluty./ Fot. Fotolia
Waluty./ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kantory stacjonarne mają w Polsce już ponad dwudziestoletnią historię. Kantory internetowe oferują swoje usługi od nieco ponad dwóch lat. Porównajmy wymianę walut drogą tradycyjną i nowoczesną.

Obecnie pieniądze możemy wymienić na trzy sposoby: w banku, w kantorze stacjonarnym i kantorze internetowym. Wymiana w banku jest obciążona dużym kosztem. Wymiana w kantorze stacjonarnym jest atrakcyjniejsza od tej pierwszej, ale czasochłonna, zaś wymiana w kantorze elektronicznym jest pozbawiona tych wszystkich wad. Zastanówmy się nad dwiema ostatnimi formami wymiany walut: w kantorze stacjonarnym i internetowym. Analizę warto przeprowadzić w kilku aspektach: czasu potrzebnego do wymiany środków, bezpieczeństwa, kosztów i usług dodatkowych.

REKLAMA

Czas wymiany i bezpieczeństwo

Prześledźmy czynności, które trzeba wykonać aby kupić walutę EUR w kantorze stacjonarnym i następnie przesłać ją np. do kontrahenta za granicę:

  1. udajemy się do naszego banku, aby wypłacić PLN (stoimy w kolejce, liczymy pieniądze, wypłacamy je),
  2. kierujemy się do stacjonarnego kantoru (przeprowadzamy wymianę, kantor liczy PLN, kantor liczy waluty, otrzymujemy EUR),
  3. udajemy się do naszego banku, aby wpłacić EUR (stoimy w kolejce, liczymy pieniądze, wpłacamy je),
  4. wracamy do naszego biura, aby wykonać przelew EUR do kontrahenta.

Zobacz również: Kantor internetowy dobrym rozwiązaniem dla firm z branży TSL

Powyższe czynności są bardzo czasochłonne – mogą zabrać nam kilka godzin. Jeśli mają miejsce rzadko, to sporadycznie możemy takie czynności wykonać, ale jeśli są powtarzalne, to mogą być bardzo uciążliwe.

Przyjrzyjmy się teraz jak wygląda zakup EUR w kantorze internetowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. aby wymieniać waluty przez Internet musimy zarejestrować się (podać swoje dane) w wybranym przez siebie serwisie. Zazwyczaj rejestracja odbywa się elektronicznie, trwa kilka minut i jest jednorazowa.
  2. ze swojego banku wykonujemy przelew elektroniczny PLN na konto bankowe kantoru internetowego,
  3. na naszym profilu (subkoncie) w kantorze internetowym widzimy wpłacone środki. Za te środki poprzez Internet kupujemy EUR, wskazując jednocześnie numer rachunku bankowego naszego zagranicznego kontrahenta,
  4. kantor internetowy wykonuje przelew do naszego partnera biznesowego.

Zakup waluty przez Internet jest nieporównywalnie szybszy (kilka, kilkanaście minut) niż w kantorze stacjonarnym i pozbawiony ryzyk związanych z transportem gotówki i fałszywymi banknotami.

Bezpieczeństwo

REKLAMA

Wymiana walut nie powinna zakłócać naszego poczucia bezpieczeństwa. Wymieniając waluty w kantorze stacjonarnym, musimy kursować pomiędzy bankiem i kantorem z grubym portfelem lub nawet walizką pieniędzy – najpierw PLN, a potem np. EUR. Narażamy się w ten sposób na amatorów cudzej własności. Ryzykujemy wymianę fałszywych banknotów i nawet nie chodzi tutaj o złe intencje po którejkolwiek stronie, ale jakość fałszowanych banknotów może być tak dobra, że zmyli nawet eksperta, a na koniec z problemem pozostaje klient.

W kantorze stacjonarnym wymiana środków odbywa się w trybie „z ręki do ręki” i właściwie przez cały czas mamy nasze pieniądze „pod ręką” lub w zasięgu naszego wzroku. W przypadku wymiany waluty w kantorze internetowym, wykonujemy przelew środków na rachunek bankowy kantoru. Musimy mieć zatem pewność, że kantor internetowy zagwarantuje nam bezpieczeństwo naszych środków, które rozumiemy jako zwrot, jeśli rozmyślimy się z transakcji lub wypłatę wymienionych środków, jeśli przeprowadzimy transakcję. Dlatego ważny jest odpowiedni wybór kantoru internetowego.

Odpowiedzmy sobie zatem, jakimi kryteriami należy kierować się przy wyborze kantoru internetowego, aby mieć poczucie bezpieczeństwa przy elektronicznej wymianie walut? W sensie charakteru usługi, wymiana waluty w kantorze internetowym jest podobna do kupowania w sklepach internetowych, które znamy już od wielu lat. Różnica polega na tym, że dostawa produktu w sklepie internetowym przeważnie (zależy od kupowanego produktu) odbywa się droga fizyczną (pocztą, kurierem), zaś w kantorze internetowym jest to elektroniczny przelew środków. Zatem przy wyborze kantoru internetowego powinniśmy kierować się takimi samymi kryteriami jak wówczas, gdy wybieramy sklep internetowy. Zwracamy uwagę na opinie o kantorze – najczęściej dostępne w Internecie, szybkość i pewność realizacji usługi, ceny usług (w kantorze spread i koszty przelewów) czy usługi dodatkowe. Szukajmy takich kantorów, które odznaczają się wszystkimi tymi cechami na wysokim poziomie.

Polecamy serwis: Kursy walut

Koszty

Zasadniczą różnicą w wymianie waluty pomiędzy kantorem i bankiem jest koszt usługi (tu spread). W tym przypadku przeważająca korzyść jest po stronie kantoru. Gdy porównujemy kursy wymiany walut w kantorze stacjonarnym i kantorze internetowym, tutaj przewagę ma ten ostatni. Np. spread na EUR w kantorze internetowym to przeciętnie około 3gr przy wymianie minimalnych kwot, zaś w kantorach stacjonarnych to około 8-10gr, czasami mniej przy zakupie większych kwot. Przy analizie kosztowej warto też uwzględnić koszt czasu potrzebny do wymiany w kantorze stacjonarnym, dojazd, czasami koszty ochrony itd. W tym zakresie korzyści z wymiany waluty w kantorze internetowym są bardzo wyraźne.

Usługi dodatkowe

REKLAMA

Wymieniając walutę w kantorze stacjonarnym otrzymujemy tzw. „gołą usługę”, sprowadzającą się jedynie do zamiany jednej waluty na inną, po kursie oferowanym przez kantor. Usługi kantoru internetowego są znacznie bogatsze w zakresie wymiany walut. Przede wszystkim kurs w kantorze internetowym jest odświeżany co kilka sekund i podąża za zmianami na rynku Forex. W kantorze internetowym nie ma problemu braku oferowanej waluty. Kantor internetowy pozyskuje waluty z rynku międzybankowego, a nie jak kantor stacjonarny od innych klientów. Niektóre kantory internetowe oferują atrakcyjne usługi pozwalające wymieniać walutę z kursem określonym przez klienta czy z odroczonym terminem lub np. comiesięcznym automatycznym cyklem do spłaty kredytu hipotecznego. I w końcu, kantor internetowy umożliwia przelewy waluty za granicę, a także może przyjmować wpłaty z zagranicy, co jest atrakcyjne dla osób pracujących za granicą.

Wraz z nadejściem ery bankowości internetowej, klasyczne formy przepływu pieniędzy uległy zasadniczej zmianie. Coraz rzadziej nosimy ze sobą gotówkę, zupełnie sporadycznie realizujemy czynności bankowe przy okienku. Podobnie jest z wymianą walut. Wymiana waluty w pobliskim kantorze, znana nam od ponad dwudziestu lat, powoli będzie odchodziła w zapomnienie na rzecz wygodniejszej i tańszej wymiany waluty przez Internet z wykorzystaniem kantorów internetowych.

Polecamy serwis: Finanse

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA