REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów w korespondencji elektronicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ilona Tyczyńska
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem.
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wysyłanie maili często jest głównym narzędziem pracy pracownika biurowego. Zaledwie kilka podstawowych zasad pomogą uniknąć najczęściej popełnianych błędów w korespondencji elektronicznej.

Niezależnie od tego, czy piszemy oficjalne maile do pracodawcy, romantyczne listy do sympatii czy po prostu korespondujemy ze starym znajomym, nasza wiadomość powinna być napisana poprawnie. Stare przysłowie mówi: „Jak cię widzą, tak cię piszą”, a w przypadku korespondencji mailowej to sposób naszego pisania wpływa na to, jak postrzegają nas inni.

REKLAMA

Dlatego warto zadbać o to, by zredagowane przez nas informacje były pozbawione typowych błędów. Poprawność językowa nie jest umiejętnością zarezerwowaną jedynie dla humanistów. Każdy z nas może tworzyć spójne teksty, poprawne zarówno pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, stylistycznym, jak i gramatycznym. Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad, a także uświadomić sobie typowe błędy popełniane w korespondencji mailowej.

Interpunkcja

REKLAMA

Potrzeba szybkiego przekazania informacji drogą elektroniczną absolutnie nie zwalnia nas z obowiązku stosowania znaków interpunkcyjnych. Niektórzy używają interpunkcji jedynie w korespondencji oficjalnej, natomiast w prywatnych mailach całkiem ją pomijają. Nie jest to dobra taktyka, ponieważ poprawne posługiwanie się znakami interpunkcyjnymi staje się nawykiem, który powinniśmy wykorzystywać w każdej sytuacji, by nieustannie doskonalić swoje kompetencje językowe.

Z kolei długie zastanawianie się nad tym, jakiego znaku przestankowego użyć w danej sytuacji sprawia, że poczta elektroniczna przestaje być szybkim sposobem komunikacji. Poznanie głównych zasad interpunkcyjnych pozwala sprawnie pisać maile i stosować znaki przestankowe automatycznie, bez zastanawiania się nad ich poprawnością.

Polecamy: Wysyłanie odpowiedzi na e-mail

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykrzykniki

Niektórzy użytkownicy poczty elektronicznej nieustannie nadużywają wykrzykników, ponieważ uważają, że tylko w ten sposób osiągną cel perswazyjny, wywołując u odbiorcy określone reakcje. Pamiętajmy, że to nie wykrzyknik wpływa na siłę naszego przekazu, ale odpowiednio dobrane słownictwo. Zbyt częste używanie wykrzyknika wręcz zmniejsza jego wymowę, co sprawia, że nie spełnia on już swojej funkcji. Używajmy więc tych znaków z rozwagą i tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.

Myślniki

Myślnik jest bardzo przydatnym, a często zaniedbywanym znakiem interpunkcyjnym. Za jego pomocą można wyróżnić wtrącone części zdania, rezygnując z często stosowanych w tej funkcji przecinków i nawiasów. Znak myślnika zapisuje się w mailach dwoma łącznikami, postawionymi obok siebie bez odstępu, np. Marta -- o ile mówimy o tej samej osobie -- jest przyrodnią siostrą mojej przyjaciółki.

Cytaty

Aby zaznaczyć, że określone zdanie nie jest Twoją wypowiedzią, możesz wykorzystać jedną z czterech metod cytowania. Należy jednak pamiętać, by wybrany sposób stosować konsekwentnie w całym tekście.

• Postawienie dwukropka przed cudzysłowem otwierającym przytoczone zdanie, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Użycie myślnika, np. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko” – dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach.
• Umieszczenie cytatu w oddzielnym zdaniu, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Niestosowanie cudzysłowu, lecz użycie innego rodzaju lub koloru czcionki – w ten sposób wyróżnia się zdanie lub cytowany wyraz od pozostałej części tekstu. Można na przykład użyć kursywy, czcionki pogrubionej, mniejszej lub większej od reszty tekstu lub wyróżniającej się intensywnym kolorem. Np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.

Polecamy: Jak zacząć e-mail?

Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem:

• Jeśli cytujemy zdanie pytające lub wykrzyknikowe, cudzysłów zapisujemy po znaku zapytania lub wykrzykniku, np. Szef zapytał na konferencji prasowej: „Czy w tym przypadku możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia?”.
• Kropkę stawiamy przed cudzysłowem zamykającym, jeśli cytat stanowi całe odrębne zdanie, np. „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia.” Jeśli natomiast cytat jest jedynie częścią większego zdania, kropkę zapisujemy po cudzysłowie zamykającym, np. Szef powiedział na konferencji prasowej: „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia”.
• Średniki i dwukropki zawsze stawiamy po cudzysłowie zamykającym przytoczone zdanie.

Pamiętaj o właściwym zapisywaniu liczb

• Liczby od 1 do 9 zapisujemy słownie, natomiast począwszy od liczby 10 używamy cyfr.
• Nie należy zaczynać zdania od znaku cyfry – powinien ją poprzedzić jakiś wyraz. Jednak jeśli zapiszemy cyfrę słownie, bez problemu można ten wyraz wstawić na początku wypowiedzenia.
• Jeśli podajemy kwoty pieniężne, przedstawiamy je za pomocą cyfr. Słownie możemy je zapisać tylko wówczas, gdy mówimy o dużych, okrągłych sumach lub o pieniądzach w pojęciu ogólnym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA