REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów w korespondencji elektronicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ilona Tyczyńska
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem.
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wysyłanie maili często jest głównym narzędziem pracy pracownika biurowego. Zaledwie kilka podstawowych zasad pomogą uniknąć najczęściej popełnianych błędów w korespondencji elektronicznej.

Niezależnie od tego, czy piszemy oficjalne maile do pracodawcy, romantyczne listy do sympatii czy po prostu korespondujemy ze starym znajomym, nasza wiadomość powinna być napisana poprawnie. Stare przysłowie mówi: „Jak cię widzą, tak cię piszą”, a w przypadku korespondencji mailowej to sposób naszego pisania wpływa na to, jak postrzegają nas inni.

REKLAMA

Dlatego warto zadbać o to, by zredagowane przez nas informacje były pozbawione typowych błędów. Poprawność językowa nie jest umiejętnością zarezerwowaną jedynie dla humanistów. Każdy z nas może tworzyć spójne teksty, poprawne zarówno pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, stylistycznym, jak i gramatycznym. Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad, a także uświadomić sobie typowe błędy popełniane w korespondencji mailowej.

Interpunkcja

REKLAMA

Potrzeba szybkiego przekazania informacji drogą elektroniczną absolutnie nie zwalnia nas z obowiązku stosowania znaków interpunkcyjnych. Niektórzy używają interpunkcji jedynie w korespondencji oficjalnej, natomiast w prywatnych mailach całkiem ją pomijają. Nie jest to dobra taktyka, ponieważ poprawne posługiwanie się znakami interpunkcyjnymi staje się nawykiem, który powinniśmy wykorzystywać w każdej sytuacji, by nieustannie doskonalić swoje kompetencje językowe.

Z kolei długie zastanawianie się nad tym, jakiego znaku przestankowego użyć w danej sytuacji sprawia, że poczta elektroniczna przestaje być szybkim sposobem komunikacji. Poznanie głównych zasad interpunkcyjnych pozwala sprawnie pisać maile i stosować znaki przestankowe automatycznie, bez zastanawiania się nad ich poprawnością.

Polecamy: Wysyłanie odpowiedzi na e-mail

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykrzykniki

Niektórzy użytkownicy poczty elektronicznej nieustannie nadużywają wykrzykników, ponieważ uważają, że tylko w ten sposób osiągną cel perswazyjny, wywołując u odbiorcy określone reakcje. Pamiętajmy, że to nie wykrzyknik wpływa na siłę naszego przekazu, ale odpowiednio dobrane słownictwo. Zbyt częste używanie wykrzyknika wręcz zmniejsza jego wymowę, co sprawia, że nie spełnia on już swojej funkcji. Używajmy więc tych znaków z rozwagą i tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.

Myślniki

Myślnik jest bardzo przydatnym, a często zaniedbywanym znakiem interpunkcyjnym. Za jego pomocą można wyróżnić wtrącone części zdania, rezygnując z często stosowanych w tej funkcji przecinków i nawiasów. Znak myślnika zapisuje się w mailach dwoma łącznikami, postawionymi obok siebie bez odstępu, np. Marta -- o ile mówimy o tej samej osobie -- jest przyrodnią siostrą mojej przyjaciółki.

Cytaty

Aby zaznaczyć, że określone zdanie nie jest Twoją wypowiedzią, możesz wykorzystać jedną z czterech metod cytowania. Należy jednak pamiętać, by wybrany sposób stosować konsekwentnie w całym tekście.

• Postawienie dwukropka przed cudzysłowem otwierającym przytoczone zdanie, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Użycie myślnika, np. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko” – dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach.
• Umieszczenie cytatu w oddzielnym zdaniu, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Niestosowanie cudzysłowu, lecz użycie innego rodzaju lub koloru czcionki – w ten sposób wyróżnia się zdanie lub cytowany wyraz od pozostałej części tekstu. Można na przykład użyć kursywy, czcionki pogrubionej, mniejszej lub większej od reszty tekstu lub wyróżniającej się intensywnym kolorem. Np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.

Polecamy: Jak zacząć e-mail?

Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem:

• Jeśli cytujemy zdanie pytające lub wykrzyknikowe, cudzysłów zapisujemy po znaku zapytania lub wykrzykniku, np. Szef zapytał na konferencji prasowej: „Czy w tym przypadku możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia?”.
• Kropkę stawiamy przed cudzysłowem zamykającym, jeśli cytat stanowi całe odrębne zdanie, np. „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia.” Jeśli natomiast cytat jest jedynie częścią większego zdania, kropkę zapisujemy po cudzysłowie zamykającym, np. Szef powiedział na konferencji prasowej: „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia”.
• Średniki i dwukropki zawsze stawiamy po cudzysłowie zamykającym przytoczone zdanie.

Pamiętaj o właściwym zapisywaniu liczb

• Liczby od 1 do 9 zapisujemy słownie, natomiast począwszy od liczby 10 używamy cyfr.
• Nie należy zaczynać zdania od znaku cyfry – powinien ją poprzedzić jakiś wyraz. Jednak jeśli zapiszemy cyfrę słownie, bez problemu można ten wyraz wstawić na początku wypowiedzenia.
• Jeśli podajemy kwoty pieniężne, przedstawiamy je za pomocą cyfr. Słownie możemy je zapisać tylko wówczas, gdy mówimy o dużych, okrągłych sumach lub o pieniądzach w pojęciu ogólnym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA