REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów w korespondencji elektronicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ilona Tyczyńska
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem.
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wysyłanie maili często jest głównym narzędziem pracy pracownika biurowego. Zaledwie kilka podstawowych zasad pomogą uniknąć najczęściej popełnianych błędów w korespondencji elektronicznej.

Niezależnie od tego, czy piszemy oficjalne maile do pracodawcy, romantyczne listy do sympatii czy po prostu korespondujemy ze starym znajomym, nasza wiadomość powinna być napisana poprawnie. Stare przysłowie mówi: „Jak cię widzą, tak cię piszą”, a w przypadku korespondencji mailowej to sposób naszego pisania wpływa na to, jak postrzegają nas inni.

REKLAMA

Dlatego warto zadbać o to, by zredagowane przez nas informacje były pozbawione typowych błędów. Poprawność językowa nie jest umiejętnością zarezerwowaną jedynie dla humanistów. Każdy z nas może tworzyć spójne teksty, poprawne zarówno pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, stylistycznym, jak i gramatycznym. Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad, a także uświadomić sobie typowe błędy popełniane w korespondencji mailowej.

Interpunkcja

REKLAMA

Potrzeba szybkiego przekazania informacji drogą elektroniczną absolutnie nie zwalnia nas z obowiązku stosowania znaków interpunkcyjnych. Niektórzy używają interpunkcji jedynie w korespondencji oficjalnej, natomiast w prywatnych mailach całkiem ją pomijają. Nie jest to dobra taktyka, ponieważ poprawne posługiwanie się znakami interpunkcyjnymi staje się nawykiem, który powinniśmy wykorzystywać w każdej sytuacji, by nieustannie doskonalić swoje kompetencje językowe.

Z kolei długie zastanawianie się nad tym, jakiego znaku przestankowego użyć w danej sytuacji sprawia, że poczta elektroniczna przestaje być szybkim sposobem komunikacji. Poznanie głównych zasad interpunkcyjnych pozwala sprawnie pisać maile i stosować znaki przestankowe automatycznie, bez zastanawiania się nad ich poprawnością.

Polecamy: Wysyłanie odpowiedzi na e-mail

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykrzykniki

Niektórzy użytkownicy poczty elektronicznej nieustannie nadużywają wykrzykników, ponieważ uważają, że tylko w ten sposób osiągną cel perswazyjny, wywołując u odbiorcy określone reakcje. Pamiętajmy, że to nie wykrzyknik wpływa na siłę naszego przekazu, ale odpowiednio dobrane słownictwo. Zbyt częste używanie wykrzyknika wręcz zmniejsza jego wymowę, co sprawia, że nie spełnia on już swojej funkcji. Używajmy więc tych znaków z rozwagą i tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.

Myślniki

Myślnik jest bardzo przydatnym, a często zaniedbywanym znakiem interpunkcyjnym. Za jego pomocą można wyróżnić wtrącone części zdania, rezygnując z często stosowanych w tej funkcji przecinków i nawiasów. Znak myślnika zapisuje się w mailach dwoma łącznikami, postawionymi obok siebie bez odstępu, np. Marta -- o ile mówimy o tej samej osobie -- jest przyrodnią siostrą mojej przyjaciółki.

Cytaty

Aby zaznaczyć, że określone zdanie nie jest Twoją wypowiedzią, możesz wykorzystać jedną z czterech metod cytowania. Należy jednak pamiętać, by wybrany sposób stosować konsekwentnie w całym tekście.

• Postawienie dwukropka przed cudzysłowem otwierającym przytoczone zdanie, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Użycie myślnika, np. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko” – dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach.
• Umieszczenie cytatu w oddzielnym zdaniu, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Niestosowanie cudzysłowu, lecz użycie innego rodzaju lub koloru czcionki – w ten sposób wyróżnia się zdanie lub cytowany wyraz od pozostałej części tekstu. Można na przykład użyć kursywy, czcionki pogrubionej, mniejszej lub większej od reszty tekstu lub wyróżniającej się intensywnym kolorem. Np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.

Polecamy: Jak zacząć e-mail?

Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem:

• Jeśli cytujemy zdanie pytające lub wykrzyknikowe, cudzysłów zapisujemy po znaku zapytania lub wykrzykniku, np. Szef zapytał na konferencji prasowej: „Czy w tym przypadku możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia?”.
• Kropkę stawiamy przed cudzysłowem zamykającym, jeśli cytat stanowi całe odrębne zdanie, np. „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia.” Jeśli natomiast cytat jest jedynie częścią większego zdania, kropkę zapisujemy po cudzysłowie zamykającym, np. Szef powiedział na konferencji prasowej: „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia”.
• Średniki i dwukropki zawsze stawiamy po cudzysłowie zamykającym przytoczone zdanie.

Pamiętaj o właściwym zapisywaniu liczb

• Liczby od 1 do 9 zapisujemy słownie, natomiast począwszy od liczby 10 używamy cyfr.
• Nie należy zaczynać zdania od znaku cyfry – powinien ją poprzedzić jakiś wyraz. Jednak jeśli zapiszemy cyfrę słownie, bez problemu można ten wyraz wstawić na początku wypowiedzenia.
• Jeśli podajemy kwoty pieniężne, przedstawiamy je za pomocą cyfr. Słownie możemy je zapisać tylko wówczas, gdy mówimy o dużych, okrągłych sumach lub o pieniądzach w pojęciu ogólnym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA