Jak uniknąć błędów w korespondencji elektronicznej?
REKLAMA
REKLAMA
Niezależnie od tego, czy piszemy oficjalne maile do pracodawcy, romantyczne listy do sympatii czy po prostu korespondujemy ze starym znajomym, nasza wiadomość powinna być napisana poprawnie. Stare przysłowie mówi: „Jak cię widzą, tak cię piszą”, a w przypadku korespondencji mailowej to sposób naszego pisania wpływa na to, jak postrzegają nas inni.
REKLAMA
Dlatego warto zadbać o to, by zredagowane przez nas informacje były pozbawione typowych błędów. Poprawność językowa nie jest umiejętnością zarezerwowaną jedynie dla humanistów. Każdy z nas może tworzyć spójne teksty, poprawne zarówno pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, stylistycznym, jak i gramatycznym. Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad, a także uświadomić sobie typowe błędy popełniane w korespondencji mailowej.
Interpunkcja
REKLAMA
Potrzeba szybkiego przekazania informacji drogą elektroniczną absolutnie nie zwalnia nas z obowiązku stosowania znaków interpunkcyjnych. Niektórzy używają interpunkcji jedynie w korespondencji oficjalnej, natomiast w prywatnych mailach całkiem ją pomijają. Nie jest to dobra taktyka, ponieważ poprawne posługiwanie się znakami interpunkcyjnymi staje się nawykiem, który powinniśmy wykorzystywać w każdej sytuacji, by nieustannie doskonalić swoje kompetencje językowe.
Z kolei długie zastanawianie się nad tym, jakiego znaku przestankowego użyć w danej sytuacji sprawia, że poczta elektroniczna przestaje być szybkim sposobem komunikacji. Poznanie głównych zasad interpunkcyjnych pozwala sprawnie pisać maile i stosować znaki przestankowe automatycznie, bez zastanawiania się nad ich poprawnością.
Polecamy: Wysyłanie odpowiedzi na e-mail
Wykrzykniki
Niektórzy użytkownicy poczty elektronicznej nieustannie nadużywają wykrzykników, ponieważ uważają, że tylko w ten sposób osiągną cel perswazyjny, wywołując u odbiorcy określone reakcje. Pamiętajmy, że to nie wykrzyknik wpływa na siłę naszego przekazu, ale odpowiednio dobrane słownictwo. Zbyt częste używanie wykrzyknika wręcz zmniejsza jego wymowę, co sprawia, że nie spełnia on już swojej funkcji. Używajmy więc tych znaków z rozwagą i tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.
Myślniki
Myślnik jest bardzo przydatnym, a często zaniedbywanym znakiem interpunkcyjnym. Za jego pomocą można wyróżnić wtrącone części zdania, rezygnując z często stosowanych w tej funkcji przecinków i nawiasów. Znak myślnika zapisuje się w mailach dwoma łącznikami, postawionymi obok siebie bez odstępu, np. Marta -- o ile mówimy o tej samej osobie -- jest przyrodnią siostrą mojej przyjaciółki.
Cytaty
Aby zaznaczyć, że określone zdanie nie jest Twoją wypowiedzią, możesz wykorzystać jedną z czterech metod cytowania. Należy jednak pamiętać, by wybrany sposób stosować konsekwentnie w całym tekście.
• Postawienie dwukropka przed cudzysłowem otwierającym przytoczone zdanie, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Użycie myślnika, np. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko” – dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach.
• Umieszczenie cytatu w oddzielnym zdaniu, np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach. „Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.”
• Niestosowanie cudzysłowu, lecz użycie innego rodzaju lub koloru czcionki – w ten sposób wyróżnia się zdanie lub cytowany wyraz od pozostałej części tekstu. Można na przykład użyć kursywy, czcionki pogrubionej, mniejszej lub większej od reszty tekstu lub wyróżniającej się intensywnym kolorem. Np. Dyrektor obrażał swoją podwładną przy innych pracownikach: Nie jest pani godna, by zajmować takie stanowisko.
Polecamy: Jak zacząć e-mail?
Trzeba także wiedzieć, jak poprawnie używać znaków interpunkcyjnych wewnątrz lub poza cytatem:
• Jeśli cytujemy zdanie pytające lub wykrzyknikowe, cudzysłów zapisujemy po znaku zapytania lub wykrzykniku, np. Szef zapytał na konferencji prasowej: „Czy w tym przypadku możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia?”.
• Kropkę stawiamy przed cudzysłowem zamykającym, jeśli cytat stanowi całe odrębne zdanie, np. „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia.” Jeśli natomiast cytat jest jedynie częścią większego zdania, kropkę zapisujemy po cudzysłowie zamykającym, np. Szef powiedział na konferencji prasowej: „W tym przypadku nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek opóźnienia”.
• Średniki i dwukropki zawsze stawiamy po cudzysłowie zamykającym przytoczone zdanie.
Pamiętaj o właściwym zapisywaniu liczb
• Liczby od 1 do 9 zapisujemy słownie, natomiast począwszy od liczby 10 używamy cyfr.
• Nie należy zaczynać zdania od znaku cyfry – powinien ją poprzedzić jakiś wyraz. Jednak jeśli zapiszemy cyfrę słownie, bez problemu można ten wyraz wstawić na początku wypowiedzenia.
• Jeśli podajemy kwoty pieniężne, przedstawiamy je za pomocą cyfr. Słownie możemy je zapisać tylko wówczas, gdy mówimy o dużych, okrągłych sumach lub o pieniądzach w pojęciu ogólnym.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA