Odbiór mieszkania od dewelopera
REKLAMA
REKLAMA
Przeniesienie na nabywcę prawa własności lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego poprzedzone jest jego odbiorem w obecności nabywcy lub jego pełnomocnika. Z odbioru sporządza się protokół.
REKLAMA
Przed dokonaniem odbioru lokalu mieszkalnego/domu jednorodzinnego deweloper obowiązany jest zawiadomić nabywcę o zakończeniu budowy oraz:
- w przypadku lokalu mieszkalnego — o decyzji właściwego organu w zakresie pozwolenia na użytkowanie budynku wielomieszkaniowego;
- w przypadku domu jednorodzinnego — o braku sprzeciwu właściwego organu wobec zawiadomienia dewelopera o zakończeniu budowy (właściwy organ ma 21 dni od otrzymania zawiadomienia na wyrażenie sprzeciwu w formie decyzji).
Odbiór lokalu mieszkalnego/domu jednorodzinnego nie może zostać dokonany przez dewelopera jednostronnie, tzn. bez obecności nabywcy (lub jego przedstawiciela).
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Jak odstąpić od umowy deweloperskiej?
Protokół odbioru
REKLAMA
W obecności nabywcy lub jego pełnomocnika sporządzany jest protokół odbioru, do którego nabywca lub jego pełnomocnik mogą zgłaszać wady mieszkania lub domu jednorodzinnego. Deweloper ma 14 dni na doręczenie nabywcy oświadczenia o uznaniu wad lub o odmowie ich uznania ze wskazaniem przyczyn, a w ciągu 30 dni od podpisania protokołu powinien uznane przez siebie wady usunąć. Jeżeli mimo zachowania należytej staranności nie zdołał ich usunąć w tym terminie, może wskazać inny, odpowiedni termin, podając jednocześnie przyczyny opóźnienia.
Deweloper ma 14 dni na uznanie wskazanych przez nabywcę w protokole wad lub odmowę ich uznania, wraz z uzasadnieniem. Jeżeli deweloper uznał wskazane przez nabywcę wady, powinien je usunąć w ciągu 30 dni od podpisania protokołu.
Odpowiedzialność za wady nieruchomości
Do odpowiedzialności dewelopera za wady fizyczne i prawne lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego stosuje się, poza ustawą deweloperską, przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi (art. 556 kc i nast.). Należy pamiętać, iż deweloper nie może ograniczać ani wyłączać odpowiedzialności z tytułu rękojmi np. poprzez:
- wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy (w razie ujawnienia wad istotnych budynku);
- wyłączenie bądź też istotne ograniczenie możliwości reklamowania ujawnionych wad, poprzez wprowadzenie skróconego terminu rękojmi lub selektywne określenie wad, do usunięcia których jest zobowiązany.
Warto też pamiętać, iż do wad budynku podlegających reklamacji z tytułu rękojmi nie zalicza się realizowanego na indywidualne życzenie nabywcy tzw. białego montażu (polegającego na dostawie i montażu elementów wykończeniowych albo wyposażenia budynku). Do takich elementów wyposażenia stosuje się 2 letni termin odpowiedzialności dewelopera z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej
REKLAMA
Jeżeli jednak konieczność montażu danych elementów wyposażenia wynika z projektów i planów realizacji inwestycji, i w konsekwencji elementy te stanowią części składowe nieruchomości, to należy stwierdzić, iż są to wady budynku podlegające reklamacji z tytułu rękojmi.
Nabywca ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi za wady lokalu przez okres 3 lat od jego wydania. Po tym czasie możliwe jest dochodzenie tych roszczeń, jeśli deweloper zataił wady budynku.
Źródło: Poradnik dla konsumentów zainteresowanych zawarciem umowy deweloperskiej
REKLAMA
REKLAMA