REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkania sprzedają się najszybciej wiosną

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Budowa
Budowa

REKLAMA

REKLAMA

Marzec przyniósł znaczne skrócenie terminu oczekiwania na sprzedaż mieszkania na rynku wtórnym. Przeciętnie okres przed podpisaniem umowy to 3,5 miesiąca.

REKLAMA

Home Broker cyklicznie monitoruje, ile czasu zajmuje sprzedaż mieszkań. Proces sprzedaży rozbijamy na dwa etapy: pierwszy od wprowadzenia oferty do sprzedaży do zawarcia umowy przedwstępnej, a drugi od podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy ostatecznej. Długość procesu sprzedaży traktujemy jako jeden z mierników nastrojów rynkowych. W uproszczeniu można przyjąć, że na rynku wzrostowym transakcje zawierane są szybciej, ze względu na presję ze strony kupujących, a na spadkowym – wolniej. Uwaga! Analizowane dane dotyczą tylko rynku wtórnego.

REKLAMA

Wstępne dane dla mieszkań, w przypadku których w marcu zwarto finalną umowę sprzedaży, sugerują, że od momentu wystawienia oferty na rynek cały proces trwał średnio 110 dni, czyli około 3,5 miesiąca. Oznacza to bardzo duże przyspieszenie. Jeszcze w styczniu czy lutym proces sprzedaży mieszkań, które w tych miesiącach ostatecznie znalazły nabywców, trwał ponad 150 dni. Ponadto w ciągu ostatnich 12 miesięcy proces sprzedaży mieszkań regularnie się wydłużał. W rekordowo szybkim marcu 2011 r. trwał 80 dni, a w ostatnich 12 miesiącach średnio 132 dni. Nie jest wykluczone, że w kolejnych miesiącach będziemy mieli do czynienia z podobną sytuacją, co potwierdzi, że zjawiska obserwowane w marcu mają charakter cykliczny

Polecamy: Wyższe opłaty za wywóz śmieci dla właścicieli nieruchomości

Mieszkanie na wiosnę

REKLAMA

Z podobną sytuacją mieliśmy bowiem do czynienia w każdym trzecim miesiącu poprzednich trzech lat (Home Broker zbiera dane o długości procesu sprzedaży od stycznia 2009 r.). Nie sposób wskazać jednego powodu takiej zmiany. Bez wątpienia jest to wynik wielu współdziałających czynników. Przede wszystkim w marcu nie widać już efektu Bożego Narodzenia i Nowego Roku, które nie sprzyjają zawieraniu transakcji. Z tego powodu wiele osób odkłada chęć zakupu nieruchomości na kolejny rok, czego efekty możemy obserwować właśnie w marcu. W tym miesiącu bowiem często krystalizują się, w formie końcowej umowy przed notariuszem, noworoczne poszukiwania „czterech kątów”. Bez wątpienia pomaga w tym wydłużający się od przesilenia zimowego (21 grudnia) dzień. Nie bez znaczenia jest też fakt, że część nabywców wybiera koniec pierwszego kwartału jako dogodny moment na zakup mieszkania, które w kolejnych miesiącach będzie można we własnym zakresie remontować, czemu sprzyjają wyższe temperatury za oknem (część prac można wykonywać, gdy jest ciepło np. wymiana grzejników czy okien).

Na koniec warto zauważyć, że na marcowe skrócenie procesu sprzedaży wpływ mógł mieć też ponadstandardowy udział transakcji zawieranych bez udziału finansowania bankowego (23%). W ostatnich 12 miesiącach średnia wyniosła 18%. Rekordowo mało było ich natomiast w listopadzie, kiedy to tylko 7% mieszkań sprzedanych zostało za gotówkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Oglądamy co najmniej 5 mieszkań przed zakupem

Umowy przedwstępne

Wraz ze skracaniem się całego procesu sprzedaży, coraz mniej czasu potrzeba też było, aby podpisać umowę przedwstępną. Wstępne dane sugerują, że w przypadku transakcji zakończonych w marcu, od ogłoszenia chęci sprzedaży lokalu do podpisania umowy przedwstępnej mijały 82 dni, czyli niecałe trzy miesiące. Dla porównania  - w lutym i styczniu było to około 130 dni. Średnia dla ostatnich 12 miesięcy wynosi natomiast 93 dni.

Tegoroczny wynik jest jednak gorszy niż ten sprzed roku. W rekordowo szybkim marcu 2011 r. podpisywano umowy przedwstępne w zaledwie 56 dni od ogłoszenia chęci sprzedaży mieszkania. Okres od wprowadzenia oferty na rynek do podpisania umowy przedwstępnej to czas, jaki upływa na znalezienie drugiej strony transakcji.

Szybsze kredyty

Różnicę między długością całego procesu sprzedaży i czasem potrzebnym na zawarcie umowy przedwstępnej można w dużym uproszczeniu utożsamić z czasem, którego potrzebują kupujący na zdobycie finansowania transakcji. W marcu różnica ta wyniosła 27 dni. Dla porównania w lutym było to 30 dni, a średnia z ostatnich 12 miesięcy to 37 dni. Dane za trzeci miesiąc bieżącego roku sugerują więc, że proces kredytowy w bankach trwał krócej. Nie można jednak zapomnieć o tym, że udział transakcji gotówkowych był w marcu relatywnie wysoki, a taki stan wpływa na skrócenie okresu, który utożsamiamy z czasem potrzebnym na zdobycie finansowania transakcji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA