REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo złożyć wniosek o wpis do KW? – poradnik dla kredytobiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał  Wójtowicz
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Częścią procesu kredytowego jest wpis do Księgi Wieczystej.
Częścią procesu kredytowego jest wpis do Księgi Wieczystej.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kredytobiorców najgorsze wspomnienie, związane z procesem kredytowym, wiąże z państwowymi jednostkami w postaci Sądów Wieczystoksięgowych. Błędne wypełnienie wniosków do sądu może wpłynąć na przedłużenie całego procesu kredytowego i zwiększenie poniesionych kosztów kredytowania.

Proces kredytowy, wbrew pozorom, nie kończy się na podpisaniu umowy kredytowej i uruchomieniu środków. Należy wykonać szereg obowiązkowych czynności, wynikających z umowy podpisanej z bankiem. Jedną z finalnych i najważniejszych dla wierzyciela i dłużnika jest ustanowienie zabezpieczenia, czyli wpisu hipoteki banku w dziale IV Księgi Wieczystej.

REKLAMA

REKLAMA

 W zależności od tego, z jakiego rynku nabywana jest nieruchomość, czynność ta występuje w różnym czasie. Dla rynku wtórnego – zawsze przed wypłatą środków z kredytu, a gdy jest to nieruchomość z rynku pierwotnego – najczęściej dopiero po wpłacie całości kwoty na rachunek developera. W przypadku inwestycji w budowie, wizyta w sądzie może być możliwa dopiero kilkanaście miesięcy od podpisania umowy kredytowej.

Aby dokonać takiego wpisu, kredytobiorca przede wszystkim musi być właścicielem nabywanej nieruchomości, czyli podpisać ze zbywcą Akt Notarialnego przeniesienia własności. Drugą rzeczą jest uzyskanie z banków odpowiednich dokumentów – oświadczenia o wpis hipoteki, a nierzadko również KRS oraz pełnomocnictw to reprezentowania banku przez osoby, wystawiające oświadczenie. Wymagalność dwóch ostatnich dokumentów zależy od sądu, w jakim składany będzie wniosek.

Dowiedz się także: Kiedy zgłosić się po kredyt hipoteczny?

Przy składaniu wniosku o wpis hipoteki, najczęściej pojawiającą się omyłką jest wpisanie nieprawidłowej daty. Podręcznikowym przykładem jest sytuacja, gdy na wydanym przez bank oświadczeniu o hipotece kredytobiorca wpisuje datę podpisania umowy kredytowej. Jest to tylko możliwe, gdy tego samego dnia zostanie podpisany Akt Notarialnej sprzedaży, gdyż oświadczenia można podpisać, posiadając nabywaną nieruchomość, która stanowi jednocześnie zabezpieczenie banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podobnie sytuacja ma się z wnioskiem do sądu. Data na wniosku nie może być wcześniejsza niż data Umowy Przyrzeczonej. W razie pomyłki wniosek w Sądzie zostanie automatycznie odrzucony. Informacja taka może zostać przekazana z dużym opóźnieniem, co grozi nie tyle wzrostem kosztów, ale również niedotrzymaniem terminów, zawartych w umowie kredytowej czy Akcie Notarialnym.

Jeśli umowa kredytowa została podpisana 14 marca, Akt Notarialny 19 marca, a wniosek i oświadczenie o hipotece w Sądzie zostanie złożony 21 marca, to na żadnym z tych dokumentów, data nie może być wcześniejsza niż 19 marca.

Gdy dokumenty dotyczące wpisu hipoteki są przygotowywane przez bank po dostarczeniu Aktu Notarialnego, taka sytuacja występuje rzadziej. Niemniej jednak należy uważać na kolejną rzecz, czyli złożenie podpisów przez wszystkich właścicieli nieruchomości, stanowiącej zabezpieczenie.
Przy współwłasności jeden właściciel może podpisać się tylko wówczas, gdy dysponuje notarialnym pełnomocnictwem do takiej czynności prawnej, jaką jest wpis w Księdze Wieczystej. Brak podpisów, podobnie jak pozostałe rozbieżności, powoduje odrzucenie wniosku.

Polecamy serwis: Kredyty

Przy rynku pierwotnym często powtarzającym się błędem jest nieprawidłowy zapis we wniosku numeru Księgi Wieczystej. Kredytobiorcy bardzo często mylą numer nowo założonej Księgi Wieczystej dla ich lokalu z numerem Księgi Wieczystej całej inwestycji dewelopera. W przypadku wystąpienia takiej pomyłki, nie tylko zostanie opóźniony wpis hipoteki banku, ale i może to przysporzyć problemów innym kupującym mieszkania w danej inwestycji.

Złożony błędnie wniosek zostanie zarejestrowany jako wzmianka w dziale IV Księgi Wieczystej dewelopera, co będzie widoczne przez inne banki, w których pozostali klienci inwestora ubiegają się o kredyty.

Najprostszym sposobem na uniknięcie błędu przy wpisie hipoteki jest zlecenie wszystkich czynności, związanych z Księgami Wieczystymi, notariuszowi, który sporządza Akt Notarialny sprzedaży nieruchomości. Oczywiście wiąże się to z dodatkową opłatą, naliczoną do taksy notarialnej. Trzeba się w tym momencie zastanowić, czy ważniejszy jest opłacony spokój ducha czy kolejna cegiełka własnego wkładu przy nabywaniu nieruchomości. Proces kredytowy jest żmudny i skomplikowany.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA