REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo złożyć wniosek o wpis do KW? – poradnik dla kredytobiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał  Wójtowicz
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Częścią procesu kredytowego jest wpis do Księgi Wieczystej.
Częścią procesu kredytowego jest wpis do Księgi Wieczystej.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kredytobiorców najgorsze wspomnienie, związane z procesem kredytowym, wiąże z państwowymi jednostkami w postaci Sądów Wieczystoksięgowych. Błędne wypełnienie wniosków do sądu może wpłynąć na przedłużenie całego procesu kredytowego i zwiększenie poniesionych kosztów kredytowania.

Proces kredytowy, wbrew pozorom, nie kończy się na podpisaniu umowy kredytowej i uruchomieniu środków. Należy wykonać szereg obowiązkowych czynności, wynikających z umowy podpisanej z bankiem. Jedną z finalnych i najważniejszych dla wierzyciela i dłużnika jest ustanowienie zabezpieczenia, czyli wpisu hipoteki banku w dziale IV Księgi Wieczystej.

REKLAMA

REKLAMA

 W zależności od tego, z jakiego rynku nabywana jest nieruchomość, czynność ta występuje w różnym czasie. Dla rynku wtórnego – zawsze przed wypłatą środków z kredytu, a gdy jest to nieruchomość z rynku pierwotnego – najczęściej dopiero po wpłacie całości kwoty na rachunek developera. W przypadku inwestycji w budowie, wizyta w sądzie może być możliwa dopiero kilkanaście miesięcy od podpisania umowy kredytowej.

Aby dokonać takiego wpisu, kredytobiorca przede wszystkim musi być właścicielem nabywanej nieruchomości, czyli podpisać ze zbywcą Akt Notarialnego przeniesienia własności. Drugą rzeczą jest uzyskanie z banków odpowiednich dokumentów – oświadczenia o wpis hipoteki, a nierzadko również KRS oraz pełnomocnictw to reprezentowania banku przez osoby, wystawiające oświadczenie. Wymagalność dwóch ostatnich dokumentów zależy od sądu, w jakim składany będzie wniosek.

Dowiedz się także: Kiedy zgłosić się po kredyt hipoteczny?

REKLAMA

Przy składaniu wniosku o wpis hipoteki, najczęściej pojawiającą się omyłką jest wpisanie nieprawidłowej daty. Podręcznikowym przykładem jest sytuacja, gdy na wydanym przez bank oświadczeniu o hipotece kredytobiorca wpisuje datę podpisania umowy kredytowej. Jest to tylko możliwe, gdy tego samego dnia zostanie podpisany Akt Notarialnej sprzedaży, gdyż oświadczenia można podpisać, posiadając nabywaną nieruchomość, która stanowi jednocześnie zabezpieczenie banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie sytuacja ma się z wnioskiem do sądu. Data na wniosku nie może być wcześniejsza niż data Umowy Przyrzeczonej. W razie pomyłki wniosek w Sądzie zostanie automatycznie odrzucony. Informacja taka może zostać przekazana z dużym opóźnieniem, co grozi nie tyle wzrostem kosztów, ale również niedotrzymaniem terminów, zawartych w umowie kredytowej czy Akcie Notarialnym.

Jeśli umowa kredytowa została podpisana 14 marca, Akt Notarialny 19 marca, a wniosek i oświadczenie o hipotece w Sądzie zostanie złożony 21 marca, to na żadnym z tych dokumentów, data nie może być wcześniejsza niż 19 marca.

Gdy dokumenty dotyczące wpisu hipoteki są przygotowywane przez bank po dostarczeniu Aktu Notarialnego, taka sytuacja występuje rzadziej. Niemniej jednak należy uważać na kolejną rzecz, czyli złożenie podpisów przez wszystkich właścicieli nieruchomości, stanowiącej zabezpieczenie.
Przy współwłasności jeden właściciel może podpisać się tylko wówczas, gdy dysponuje notarialnym pełnomocnictwem do takiej czynności prawnej, jaką jest wpis w Księdze Wieczystej. Brak podpisów, podobnie jak pozostałe rozbieżności, powoduje odrzucenie wniosku.

Polecamy serwis: Kredyty

Przy rynku pierwotnym często powtarzającym się błędem jest nieprawidłowy zapis we wniosku numeru Księgi Wieczystej. Kredytobiorcy bardzo często mylą numer nowo założonej Księgi Wieczystej dla ich lokalu z numerem Księgi Wieczystej całej inwestycji dewelopera. W przypadku wystąpienia takiej pomyłki, nie tylko zostanie opóźniony wpis hipoteki banku, ale i może to przysporzyć problemów innym kupującym mieszkania w danej inwestycji.

Złożony błędnie wniosek zostanie zarejestrowany jako wzmianka w dziale IV Księgi Wieczystej dewelopera, co będzie widoczne przez inne banki, w których pozostali klienci inwestora ubiegają się o kredyty.

Najprostszym sposobem na uniknięcie błędu przy wpisie hipoteki jest zlecenie wszystkich czynności, związanych z Księgami Wieczystymi, notariuszowi, który sporządza Akt Notarialny sprzedaży nieruchomości. Oczywiście wiąże się to z dodatkową opłatą, naliczoną do taksy notarialnej. Trzeba się w tym momencie zastanowić, czy ważniejszy jest opłacony spokój ducha czy kolejna cegiełka własnego wkładu przy nabywaniu nieruchomości. Proces kredytowy jest żmudny i skomplikowany.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA