REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Polski rynek wewnętrzny
Polski rynek wewnętrzny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach za podstawowy miernik rozwoju oceniano popyt krajowy i poziom konsumpcji. W roku 2013 dynamika zmian ukształtowała się na poziomie 2,3% (wobec 2012), w roku 2014 na poziomie 1,8%. Wskaźniki te były dodatnie mimo recesji i zmian w Europie. Popyt krajowy ustabilizował się w szczególności wobec dóbr krajowych, podstawowych i pierwszej potrzeby. Dla wielu sektorów gospodarki polskiej recesja i zmiany były trudniejsze. Poziom ograniczeń produkcji, kosztów i pracy był znaczny. W roku 2013 roku bezrobocie utrzymywało się na poziomie 10,6%. Rok później sytuacja poprawiła się, bezrobocie szacuje się na 8,0%. Prognozy na następne lata (dane Eurostat) to średnio 8,8%.

Zmiany na rynku międzynarodowym znacznie wpłynęły na poziom exportu i importu. Wiele firm straciło współpracowników i rynki zbytu. Znacznie ograniczono współpracę, wymianę, sieci partnerskie oraz nowe projekty i inwestycje. Warunki gospodarcze i rynkowe zahamowały ponad 80% nowych projektów. Działania EBC, NBP i innych banków ukierunkowane na ograniczenia akcji kredytowych i inwestycyjnych miały znaczny wpływ na działania inwestycyjne w kolejnych latach. Podstawowe cele sektora finansów dotyczyły zarządzania istniejącymi kredytami oraz wprowadzenia odpowiednich i racjonalnych wymogów wobec firm i klientów. Znaczne zmiany wprowadzono w zakresie lokat i programów inwestycyjnych (również obligacji i akcji).

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie handlu zagranicznego szacuje się na 60-80% w okresie 2009-2015. Rynek ten powoli stabilizuje się, jednak ograniczenia, wysoki poziom niepewności to nadal zbyt wysokie obciążenia i ograniczenia dla firm i konsumentów. Ważne dla zmian rynku handlowego jest poziom nasycenia produktami, ofertami na rynku oraz ich popularność i powszechność. Na polskim rynku od dawna wprowadzano zmiany dotyczące działalności handlowej, rozwoju firm i rynków. Budowa UE oraz otwartego rynku europejskiego była ważnym czynnikiem zmian i rozwoju. Jako kolejne czynniki zmian wymienia się działalność finansową UE oraz programy finansowania bankowego. Ważne były zmiany IT i wprowadzane innowacje dotyczące rynku on line. Wzrost popularności i powszechności poprzez siec internetową oraz budowa współpracy i informacji dla konsumentów był podstawowym czynnikiem zmian. Lata reform wywołały również zmęczenie, niepewność i niechęć wobec firm i działalności gospodarczej. Nadmiar innowacji, zmian, nowości ogranicza rozwój i zainteresowanie klientów.

Plany i projekty firm w tym zakresie zostały drastycznie ograniczone przez spadek zainteresowania na rynku polskim i unijnym. Wartość salda handlu zagranicznego 2014 to około 10,5 mld pln. Spadło zainteresowanie krajów wyżej rozwiniętych, wzrosło zainteresowanie w krajach Europy Środkowo Wschodniej. Eksport był w ubiegłym roku wyższy o 5,3 proc. (i o 6,2 proc. liczony w dolarach) wobec 2013 r. i wyniósł 682,36 mld zł. Import w 2014 wzrósł o 5,6 proc. (6,4 proc. liczony w dolarach), osiągając poziom 692,57 mld zł. Najważniejszym partnerem handlowym dla Polski pozostają Niemcy, które w zeszłym roku 2014 były odbiorcą 26% polskiego eksportu oraz importerem 22% produktów handlowych do Polski. Udział Niemiec zwiększył się w stosunku do roku 2013, o 1%. dla eksportu oraz o 0,3% dla importu.

Kolejne lata będą okresem dostosowawczym dla firm polskich i zagranicznych. Będzie stabilizować się gospodarka, rynek oraz zachowania klientów i konsumentów. Zmiany te wynikają ze zmian poziomu zatrudnienia i bezrobocia oraz przekształceń firm i ich działalności. Jednym z podstawowych czynników zmian będzie poziom stóp procentowych, inflacja oraz zakres, cele inwestycji.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA