REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Polski rynek wewnętrzny
Polski rynek wewnętrzny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach za podstawowy miernik rozwoju oceniano popyt krajowy i poziom konsumpcji. W roku 2013 dynamika zmian ukształtowała się na poziomie 2,3% (wobec 2012), w roku 2014 na poziomie 1,8%. Wskaźniki te były dodatnie mimo recesji i zmian w Europie. Popyt krajowy ustabilizował się w szczególności wobec dóbr krajowych, podstawowych i pierwszej potrzeby. Dla wielu sektorów gospodarki polskiej recesja i zmiany były trudniejsze. Poziom ograniczeń produkcji, kosztów i pracy był znaczny. W roku 2013 roku bezrobocie utrzymywało się na poziomie 10,6%. Rok później sytuacja poprawiła się, bezrobocie szacuje się na 8,0%. Prognozy na następne lata (dane Eurostat) to średnio 8,8%.

REKLAMA

Zmiany na rynku międzynarodowym znacznie wpłynęły na poziom exportu i importu. Wiele firm straciło współpracowników i rynki zbytu. Znacznie ograniczono współpracę, wymianę, sieci partnerskie oraz nowe projekty i inwestycje. Warunki gospodarcze i rynkowe zahamowały ponad 80% nowych projektów. Działania EBC, NBP i innych banków ukierunkowane na ograniczenia akcji kredytowych i inwestycyjnych miały znaczny wpływ na działania inwestycyjne w kolejnych latach. Podstawowe cele sektora finansów dotyczyły zarządzania istniejącymi kredytami oraz wprowadzenia odpowiednich i racjonalnych wymogów wobec firm i klientów. Znaczne zmiany wprowadzono w zakresie lokat i programów inwestycyjnych (również obligacji i akcji).

REKLAMA

Zmiany w zakresie handlu zagranicznego szacuje się na 60-80% w okresie 2009-2015. Rynek ten powoli stabilizuje się, jednak ograniczenia, wysoki poziom niepewności to nadal zbyt wysokie obciążenia i ograniczenia dla firm i konsumentów. Ważne dla zmian rynku handlowego jest poziom nasycenia produktami, ofertami na rynku oraz ich popularność i powszechność. Na polskim rynku od dawna wprowadzano zmiany dotyczące działalności handlowej, rozwoju firm i rynków. Budowa UE oraz otwartego rynku europejskiego była ważnym czynnikiem zmian i rozwoju. Jako kolejne czynniki zmian wymienia się działalność finansową UE oraz programy finansowania bankowego. Ważne były zmiany IT i wprowadzane innowacje dotyczące rynku on line. Wzrost popularności i powszechności poprzez siec internetową oraz budowa współpracy i informacji dla konsumentów był podstawowym czynnikiem zmian. Lata reform wywołały również zmęczenie, niepewność i niechęć wobec firm i działalności gospodarczej. Nadmiar innowacji, zmian, nowości ogranicza rozwój i zainteresowanie klientów.

REKLAMA

Plany i projekty firm w tym zakresie zostały drastycznie ograniczone przez spadek zainteresowania na rynku polskim i unijnym. Wartość salda handlu zagranicznego 2014 to około 10,5 mld pln. Spadło zainteresowanie krajów wyżej rozwiniętych, wzrosło zainteresowanie w krajach Europy Środkowo Wschodniej. Eksport był w ubiegłym roku wyższy o 5,3 proc. (i o 6,2 proc. liczony w dolarach) wobec 2013 r. i wyniósł 682,36 mld zł. Import w 2014 wzrósł o 5,6 proc. (6,4 proc. liczony w dolarach), osiągając poziom 692,57 mld zł. Najważniejszym partnerem handlowym dla Polski pozostają Niemcy, które w zeszłym roku 2014 były odbiorcą 26% polskiego eksportu oraz importerem 22% produktów handlowych do Polski. Udział Niemiec zwiększył się w stosunku do roku 2013, o 1%. dla eksportu oraz o 0,3% dla importu.

Kolejne lata będą okresem dostosowawczym dla firm polskich i zagranicznych. Będzie stabilizować się gospodarka, rynek oraz zachowania klientów i konsumentów. Zmiany te wynikają ze zmian poziomu zatrudnienia i bezrobocia oraz przekształceń firm i ich działalności. Jednym z podstawowych czynników zmian będzie poziom stóp procentowych, inflacja oraz zakres, cele inwestycji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA