reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Komentarze rynkowe > Polski rynek wewnętrzny

Polski rynek wewnętrzny

W ostatnich latach za podstawowy miernik rozwoju oceniano popyt krajowy i poziom konsumpcji. W roku 2013 dynamika zmian ukształtowała się na poziomie 2,3% (wobec 2012), w roku 2014 na poziomie 1,8%. Wskaźniki te były dodatnie mimo recesji i zmian w Europie. Popyt krajowy ustabilizował się w szczególności wobec dóbr krajowych, podstawowych i pierwszej potrzeby. Dla wielu sektorów gospodarki polskiej recesja i zmiany były trudniejsze. Poziom ograniczeń produkcji, kosztów i pracy był znaczny. W roku 2013 roku bezrobocie utrzymywało się na poziomie 10,6%. Rok później sytuacja poprawiła się, bezrobocie szacuje się na 8,0%. Prognozy na następne lata (dane Eurostat) to średnio 8,8%.

Zmiany na rynku międzynarodowym znacznie wpłynęły na poziom exportu i importu. Wiele firm straciło współpracowników i rynki zbytu. Znacznie ograniczono współpracę, wymianę, sieci partnerskie oraz nowe projekty i inwestycje. Warunki gospodarcze i rynkowe zahamowały ponad 80% nowych projektów. Działania EBC, NBP i innych banków ukierunkowane na ograniczenia akcji kredytowych i inwestycyjnych miały znaczny wpływ na działania inwestycyjne w kolejnych latach. Podstawowe cele sektora finansów dotyczyły zarządzania istniejącymi kredytami oraz wprowadzenia odpowiednich i racjonalnych wymogów wobec firm i klientów. Znaczne zmiany wprowadzono w zakresie lokat i programów inwestycyjnych (również obligacji i akcji).

Zmiany w zakresie handlu zagranicznego szacuje się na 60-80% w okresie 2009-2015. Rynek ten powoli stabilizuje się, jednak ograniczenia, wysoki poziom niepewności to nadal zbyt wysokie obciążenia i ograniczenia dla firm i konsumentów. Ważne dla zmian rynku handlowego jest poziom nasycenia produktami, ofertami na rynku oraz ich popularność i powszechność. Na polskim rynku od dawna wprowadzano zmiany dotyczące działalności handlowej, rozwoju firm i rynków. Budowa UE oraz otwartego rynku europejskiego była ważnym czynnikiem zmian i rozwoju. Jako kolejne czynniki zmian wymienia się działalność finansową UE oraz programy finansowania bankowego. Ważne były zmiany IT i wprowadzane innowacje dotyczące rynku on line. Wzrost popularności i powszechności poprzez siec internetową oraz budowa współpracy i informacji dla konsumentów był podstawowym czynnikiem zmian. Lata reform wywołały również zmęczenie, niepewność i niechęć wobec firm i działalności gospodarczej. Nadmiar innowacji, zmian, nowości ogranicza rozwój i zainteresowanie klientów.

Plany i projekty firm w tym zakresie zostały drastycznie ograniczone przez spadek zainteresowania na rynku polskim i unijnym. Wartość salda handlu zagranicznego 2014 to około 10,5 mld pln. Spadło zainteresowanie krajów wyżej rozwiniętych, wzrosło zainteresowanie w krajach Europy Środkowo Wschodniej. Eksport był w ubiegłym roku wyższy o 5,3 proc. (i o 6,2 proc. liczony w dolarach) wobec 2013 r. i wyniósł 682,36 mld zł. Import w 2014 wzrósł o 5,6 proc. (6,4 proc. liczony w dolarach), osiągając poziom 692,57 mld zł. Najważniejszym partnerem handlowym dla Polski pozostają Niemcy, które w zeszłym roku 2014 były odbiorcą 26% polskiego eksportu oraz importerem 22% produktów handlowych do Polski. Udział Niemiec zwiększył się w stosunku do roku 2013, o 1%. dla eksportu oraz o 0,3% dla importu.

Kolejne lata będą okresem dostosowawczym dla firm polskich i zagranicznych. Będzie stabilizować się gospodarka, rynek oraz zachowania klientów i konsumentów. Zmiany te wynikają ze zmian poziomu zatrudnienia i bezrobocia oraz przekształceń firm i ich działalności. Jednym z podstawowych czynników zmian będzie poziom stóp procentowych, inflacja oraz zakres, cele inwestycji.

reklama

Czytaj także

Ekspert:

Dorota Smoleńska

Dziennikarka, redaktor

Zdjęcia

Polski rynek wewnętrzny
Polski rynek wewnętrzny

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Jankowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama