REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ciąg dalszy zniżek nastąpi

Rynki z opóźnieniem zareagowały na informacje o wyhamowaniu gospodarki strefy euro i zrezygnowanie z pomysłu euroobligacji.
Rynki z opóźnieniem zareagowały na informacje o wyhamowaniu gospodarki strefy euro i zrezygnowanie z pomysłu euroobligacji.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrasta zagrożenie pojawienia się drugiego dna recesji. Nie dziwi więc fakt, że indeksy giełdowe osuwają się znacznie w dół. Prawdopodobnie nie skończy się na ostatnich zniżkach.

REKLAMA

Fatalne czwartkowe nastroje na europejskich parkietach miały swoje źródło w informacjach i wydarzeniach z początku tygodnia, na które rynki zareagowały z opóźnieniem. Chodzi o wtorkowe dane o kondycji gospodarek strefy euro, w tym tych największych, niemieckiej nie włączając. Na środowe, rozczarowujące wyniki rozmów kanclerz Angeli Merkel i premiera Nicolasa Sarkozy, a przede wszystkim odrzucenie koncepcji euroobligacji, rynki miały szansę w pełni zareagować także dopiero wczoraj. I reakcja na obie te wiadomości była doskonale widoczna. Kryzys zadłużenia i słabnąca w oczach gospodarka to mieszanka, stawiająca rządy w trudnej sytuacji. Gospodarki nie da się pobudzić cięciami wydatków. Zastosowanie ewentualnych kolejnych działań stymulujących może więc być arcytrudne i wymagać nie lada ekwilibrystyki.

REKLAMA

Strach widoczny wczoraj na europejskich parkietach jeszcze przed południem udzielił się też Wall Street. To spowodowało powstanie wzajemnie nakręcającej się spirali strachu, pobudzającej inwestorów do wyprzedaży akcji. Gdy do tego pojawiła się informacja o największym od wiosny 2009 r. spadku indeksu aktywności gospodarczej w rejonie Filadelfii, lawina przeceny zaczęła poruszać się jeszcze szybciej. W Paryżu indeks stracił 5,5 proc., we Frankfurcie 5,8 proc., w Londynie 4,9 proc. Za oceanem najbardziej dynamiczne spadki obserwowaliśmy w poprzednim tygodniu, w Europie miały miejsce dopiero wczoraj. Tąpnięcie nastąpiło także w Warszawie, gdzie końcowy wynik nie był wstrząsający na tle osiągnięć głównych parkietów naszego kontynentu, ale sięgające w ciągu niemal 9 proc. tąpnięcie wskaźnika naszych blue chipów musiało robić wrażenie. Podobnie jak 10 proc. zniżki naszych największych spółek, takich jak KGHM i PKN Orlen. Za tak potężną wyprzedażą z pewnością stał kapitał zagraniczny, a czynnikiem wspomagającym były pewnie rodzime fundusze inwestycyjne, które ostatnio odczuwają rejteradę klientów.

Przeczytaj również: Jak uniknąć strat na giełdzie?

Dow Jones stracił w czwartek 3,7 proc., Nasdaq spadł o 5,2 proc., a S&P500 o prawie 4,5 proc. Byki ani prze moment nie były w stanie podnieść głowy znad podłogi. Trudno jeszcze mówić o wyraźnej zmianie technicznego obrazu rynku. Jednak cała z mozołem konstruowana w ciągu czterech poprzednich sesji sekwencja, będąca próbą budowania podstawy pod bardziej dynamiczną zwyżkę, wczoraj wzięła w łeb. Teraz najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się ponowne przetestowanie niedawnych dołków, znajdujących się w przypadku S&P500 o około 20 punktów poniżej wczorajszego zamknięcia. Spadające dziś rano po 1 proc. kontrakty na amerykańskie indeksy sugerują, że te okolice możemy zobaczyć już dziś.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giełdy azjatyckie nie pozostały obojętne na to, co działo się na europejskich i amerykańskich parkietach. Nikkei na godzinę przed końcem handlu zniżkował o 2,5 proc. W Szanghaju wskaźniki spadały po prawie 2 proc. Na Tajwanie zniżka przekraczała 3,5 proc., indeks w Korei szedł w dół o ponad 6 proc.

Zapowiada to scenariusz kontynuacji przeceny akcji w Europie, także i w trakcie dzisiejszej sesji. Nie można wykluczyć, że dynamika zmian będzie równie duża co w czwartek.

Roman Przasnyski, Open Finance

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA