REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać dobre biuro maklerskie

Aneta Moraczyńska

REKLAMA

Zróżnicowana oferta domów maklerskich sprawia, że nie jest łatwo wybrać instytucję do prowadzenia rachunku inwestycyjnego. Przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów dopasowując je do potrzeb inwestora.

Spis treści

REKLAMA

1. Wstęp

2. Rachunek rachunku tradycyjny i internetowy

3. Ilość Punktów Obsługi Klienta.

4. Opłaty za otwarcie i prowadzenie rachunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Zasilanie i wypłacanie pieniędzy z rachunku.

6. Rozliczanie transakcji giełdowych

7. Prowizje

8. Dostęp on-line do notowań

9. Platforma internetowa

10. Pomoc

11. Kredyty

12. Podsumowanie

1. Wstęp

REKLAMA

Inwestowanie na rynkach finansowych staje się coraz bardziej popularnym zajęciem. Z roku na rok wzrasta liczba biur maklerskich w odpowiedzi na zwiększającą się liczbę spółek zarejestrowanych na liście Giełdy Papierów Wartościowych. W roku 1991 było 9 spółek, w chwili obecnej jest 375. W ciągu 18 lat Polska znalazła się na dobrej drodze, żeby dogonić Europę Zachodnią. Obroty akcjami wzrosły z 30 mln zł do 250 568 mln zł. Obroty na rynku obligacji z 21 mln zł w roku 1992 zwiększyły się do 2 356 mln w roku 2009. Kapitalizacja spółek krajowych kształtuje się na poziomie 347 368 mln zł, co bardzo imponującą wartością w porównaniu do początku istnienia GPW, kiedy wynosiła zaledwie 161 mld zł. Ilość zleceń składanych na giełdzie wzrosła, zmieniła się też ich forma.

Na końcu lat 90 wprowadzono innowację, która polegała na przyjmowaniu zleceń telefonicznych, wcześniej było to możliwe wyłącznie: osobiście w POK'u (Punkcie Obsługi Klienta) lub faksem. Telefoniczna dyspozycja ustna musiała być potwierdzona hasłem i nagrana w razie gdyby klient chciał złożyć reklamację. Obecnie coraz więcej kont jest prowadzonych za pośrednictwem Internetu.

2. Rachunek rachunku tradycyjny i  internetowy

Według danych GPW, 29% transakcji na giełdzie zawieranych jest za pośrednictwem Internetu. Korzystanie z sieci rośnie wraz ze świadomością bezpieczeństwa tego narzędzia. Internet dostępny praktycznie wszędzie, jest tani a bankowość internetowa jest przyjazna dla użytkownika. Dzięki temu można zaoszczędzić czas i pieniądze, co w grze na giełdzie jest jedną z istotniejszych kwestii. Polska w porównaniu do zachodnich krajów Europy jest w dalszym ciągu w tyle, ale z roku na rok nadrabia dystans. Transakcje internetowe to korzyść przede wszystkim dla daytradingu, który polega na sprzedawaniu i kupowaniu w ciągu jednej sesji. Miniportale informacyjne dostępne on-line dla klientów biur maklerskich to znaczne ułatwienie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Posiadanie rachunku internetowego uniezależnia inwestora od Punktów Obsługi Klienta, telefonów, banków. Przy zachowaniu podstawowych zasad e-higieny ryzyko właściwie nie istnieje, a w każdym razie nie jest większe niż przy obsłudze tradycyjnej.
Na koniec czerwca 2009 domy maklerskie obsługiwały 375 tys. rachunków internetowych.

3. Ilość Punktów Obsługi Klienta

Ilość POK’ów ma znaczenie dla tych, którzy nie korzystają z rozliczeń internetowych i osobiście składają zlecenia. Im więcej placówek tym lepiej, wtedy koszty związane ze stałymi opłatami są drugorzędne. Inwestorzy mieszkający w małych miejscowościach mają znacznie mniejszy wybór niż mieszkańcy dużych miast. Według statystyk GPW, biurem maklerskim posiadającym najwięcej oddziałów jest Centralny Dom Maklerski banku PeKaO S.A.

4. Opłaty za otwarcie i prowadzenie rachunku

Każde biuro maklerskie pobiera stałą opłatę skarbową w wysokości 15 zł.
Opłata za otwarcie rachunku nie zawsze jest naliczana. Rachunki internetowe są najczęściej bezpłatne, chociaż zdarzają się i takie, za które trzeba płacić około 50 złoty rocznie. Jeśli ktoś zdecyduje się założyć rachunek tradycyjny będzie za to musiał zapłacić nawet kilkadziesiąt złoty miesięcznie. Przed wyborem brokera trzeba porównać cenniki, bo różnice w kosztach są bardzo duże.

5. Zasilanie i wypłacanie pieniędzy z rachunku

Jeśli klient domu maklerskiego otrzymuje konto bankowe przypisane do jego rachunku inwestycyjnego, to taka organizacja umożliwia sprawne dokonywanie wpłat i wypłat. Transakcje są zawierane w jednym miejscu, oszczędzając czas inwestora.

6. Rozliczanie transakcji giełdowych

Istotnym elementem jest szybkość rozliczania transakcji giełdowych. Należy ustalić ile czasu zajmuje udostępnienie środków pieniężnych ze sprzedaży akcji. Jest to ważna informacja w przypadku, w którym chcemy szybko za pieniądze ze sprzedanych akcji kupić obligacje- zmiana inwestycji. Definicja środków wolnych i dostępnych nie jest tożsama. Środki wolne to takie, które możemy wypłacić z konta. Dostępne środki to takie, za pośrednictwem, których możemy dokonać transakcji bezgotówkowej, co oznacza, że możemy kupić akcje lub obligacje.

7. Prowizje

REKLAMA

Prowizje kształtują się na bardzo różnych poziomach, ważne jest żeby zwrócić uwagę na koszty stałe prowizji. Na przykład, załóżmy za zawieramy transakcję, w której zainwestowana kwota jest wyższa niż 2000 zł, w takim przypadku pobiera jest od nas prowizja w wysokości 0,4%. Jeśli u tego samego brokera zainwestujemy kwotę niższą niż 2000 zł zostanie naliczona prowizja stała w wysokości 5 zł. Kwoty są przykładowe i obrazują sytuację, której jeśli nie będziemy świadomi możemy osiągnąć mniejszy profit niż zakładaliśmy.

Ważne: Stawki kształtują się różnie dla różnych biur, więc trzeba mieć to na uwadze, szacując zysk z zawieranych transakcji. Jest to szczególnie istotna kwestia dla inwestorów, którzy zdecydowali się zawierać małe transakcje. Warto sprawdzić czy w przypadku dużych obrotów prowizja jest obniżana.

8. Dostęp on-line do notowań

Notowania powinny być prezentowane w czytelnej i niebudzącej wątpliwości formie.
Na giełdzie ważne są minuty w czasie, których należy podjąć właściwą decyzję, żeby to zrobić trzeba mieć dostęp do najlepszych danych. Za dostęp do informacji biura maklerskie każą sobie płacić. Za dostęp do trzech ofert trzeba zapłacić około 40 zł na miesiąc, za 5 i więcej trzeba już zapłacić około 100 zł. Oczywiście klienci generujący duży obrót mogą liczyć na zniżki.

9. Platforma internetowa

Prosta obsługa systemu informatycznego, jego stabilność, dostępność i bezpieczeństwo to cechy, które klienci powinni sobie cenić. Transakcje dokonywane na koncie inwestycyjnym mają taką samą rangę jak internetowe konta bankowe, poziom zabezpieczeń powinien nie budzić wątpliwości. Warto sprawdzić, czy jest dostępna wersja demonstracyjna systemu.

10. Pomoc

Zadaniem biura maklerskiego jest nie tylko pośredniczenie w dokonywaniu transakcji kupna i sprzedaży, ale także dostarczanie wartościowych danych, analiz oraz rekomendacji dotyczących przyszłych inwestycji swoich klientów.

11. Kredyty

Wygodnie jest, kiedy broker ma w swojej ofercie opcję udzielania kredytów. Są przypadki, w których warto zastosować dźwignię finansową. Lewarowanie inwestycji kredytami jest dosyć ryzykowne, ale opłacalne. Dostępność tej opcji w domu maklerskim inwestora ułatwia zawieranie transakcji.

12. Podsumowanie

Nie można obiektywnie stwierdzić, że konkretny dom maklerski jest lepszy od innego. Ocena jest w każdym przypadku subiektywna, ponieważ oferta musi być dostosowana od indywidualnego klienta. W związku z tym analizując jakiekolwiek rankingi pamiętajmy, jakie kryteria zostały wzięte pod uwagę i upewnijmy się, które aspekty są ważne dla nas. To, co dla jednego jest zaletą dla innego jest wadą. Niskie koszty to nie zawsze gwarancja jakości z drugiej strony za dobry i użyteczny produkt można zapłacić niewiele jeśli na przykład akceptując faktu braku POK na rzecz rachunków internetowych. Ocena jest względna, ale jeśli wybór zostanie dokonany w oparciu o indywidualne potrzeby to może znakomicie spełnić swoją rolę.
Dom maklerski musi być w oczach swojego klienta wiarygodny a korzystanie z usług musi być wygodne i niekłopotliwe. Warunki umowy muszą być jasne i zrozumiałe. Cena adekwatna do sprzedanego towaru. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie- co kupuję i ile za to płacę?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA