REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać dobre biuro maklerskie

Aneta Moraczyńska

REKLAMA

Zróżnicowana oferta domów maklerskich sprawia, że nie jest łatwo wybrać instytucję do prowadzenia rachunku inwestycyjnego. Przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów dopasowując je do potrzeb inwestora.

Spis treści

REKLAMA

1. Wstęp

2. Rachunek rachunku tradycyjny i internetowy

3. Ilość Punktów Obsługi Klienta.

4. Opłaty za otwarcie i prowadzenie rachunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Zasilanie i wypłacanie pieniędzy z rachunku.

6. Rozliczanie transakcji giełdowych

7. Prowizje

8. Dostęp on-line do notowań

9. Platforma internetowa

10. Pomoc

11. Kredyty

12. Podsumowanie

1. Wstęp

REKLAMA

Inwestowanie na rynkach finansowych staje się coraz bardziej popularnym zajęciem. Z roku na rok wzrasta liczba biur maklerskich w odpowiedzi na zwiększającą się liczbę spółek zarejestrowanych na liście Giełdy Papierów Wartościowych. W roku 1991 było 9 spółek, w chwili obecnej jest 375. W ciągu 18 lat Polska znalazła się na dobrej drodze, żeby dogonić Europę Zachodnią. Obroty akcjami wzrosły z 30 mln zł do 250 568 mln zł. Obroty na rynku obligacji z 21 mln zł w roku 1992 zwiększyły się do 2 356 mln w roku 2009. Kapitalizacja spółek krajowych kształtuje się na poziomie 347 368 mln zł, co bardzo imponującą wartością w porównaniu do początku istnienia GPW, kiedy wynosiła zaledwie 161 mld zł. Ilość zleceń składanych na giełdzie wzrosła, zmieniła się też ich forma.

Na końcu lat 90 wprowadzono innowację, która polegała na przyjmowaniu zleceń telefonicznych, wcześniej było to możliwe wyłącznie: osobiście w POK'u (Punkcie Obsługi Klienta) lub faksem. Telefoniczna dyspozycja ustna musiała być potwierdzona hasłem i nagrana w razie gdyby klient chciał złożyć reklamację. Obecnie coraz więcej kont jest prowadzonych za pośrednictwem Internetu.

2. Rachunek rachunku tradycyjny i  internetowy

Według danych GPW, 29% transakcji na giełdzie zawieranych jest za pośrednictwem Internetu. Korzystanie z sieci rośnie wraz ze świadomością bezpieczeństwa tego narzędzia. Internet dostępny praktycznie wszędzie, jest tani a bankowość internetowa jest przyjazna dla użytkownika. Dzięki temu można zaoszczędzić czas i pieniądze, co w grze na giełdzie jest jedną z istotniejszych kwestii. Polska w porównaniu do zachodnich krajów Europy jest w dalszym ciągu w tyle, ale z roku na rok nadrabia dystans. Transakcje internetowe to korzyść przede wszystkim dla daytradingu, który polega na sprzedawaniu i kupowaniu w ciągu jednej sesji. Miniportale informacyjne dostępne on-line dla klientów biur maklerskich to znaczne ułatwienie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Posiadanie rachunku internetowego uniezależnia inwestora od Punktów Obsługi Klienta, telefonów, banków. Przy zachowaniu podstawowych zasad e-higieny ryzyko właściwie nie istnieje, a w każdym razie nie jest większe niż przy obsłudze tradycyjnej.
Na koniec czerwca 2009 domy maklerskie obsługiwały 375 tys. rachunków internetowych.

3. Ilość Punktów Obsługi Klienta

Ilość POK’ów ma znaczenie dla tych, którzy nie korzystają z rozliczeń internetowych i osobiście składają zlecenia. Im więcej placówek tym lepiej, wtedy koszty związane ze stałymi opłatami są drugorzędne. Inwestorzy mieszkający w małych miejscowościach mają znacznie mniejszy wybór niż mieszkańcy dużych miast. Według statystyk GPW, biurem maklerskim posiadającym najwięcej oddziałów jest Centralny Dom Maklerski banku PeKaO S.A.

4. Opłaty za otwarcie i prowadzenie rachunku

Każde biuro maklerskie pobiera stałą opłatę skarbową w wysokości 15 zł.
Opłata za otwarcie rachunku nie zawsze jest naliczana. Rachunki internetowe są najczęściej bezpłatne, chociaż zdarzają się i takie, za które trzeba płacić około 50 złoty rocznie. Jeśli ktoś zdecyduje się założyć rachunek tradycyjny będzie za to musiał zapłacić nawet kilkadziesiąt złoty miesięcznie. Przed wyborem brokera trzeba porównać cenniki, bo różnice w kosztach są bardzo duże.

5. Zasilanie i wypłacanie pieniędzy z rachunku

Jeśli klient domu maklerskiego otrzymuje konto bankowe przypisane do jego rachunku inwestycyjnego, to taka organizacja umożliwia sprawne dokonywanie wpłat i wypłat. Transakcje są zawierane w jednym miejscu, oszczędzając czas inwestora.

6. Rozliczanie transakcji giełdowych

Istotnym elementem jest szybkość rozliczania transakcji giełdowych. Należy ustalić ile czasu zajmuje udostępnienie środków pieniężnych ze sprzedaży akcji. Jest to ważna informacja w przypadku, w którym chcemy szybko za pieniądze ze sprzedanych akcji kupić obligacje- zmiana inwestycji. Definicja środków wolnych i dostępnych nie jest tożsama. Środki wolne to takie, które możemy wypłacić z konta. Dostępne środki to takie, za pośrednictwem, których możemy dokonać transakcji bezgotówkowej, co oznacza, że możemy kupić akcje lub obligacje.

7. Prowizje

REKLAMA

Prowizje kształtują się na bardzo różnych poziomach, ważne jest żeby zwrócić uwagę na koszty stałe prowizji. Na przykład, załóżmy za zawieramy transakcję, w której zainwestowana kwota jest wyższa niż 2000 zł, w takim przypadku pobiera jest od nas prowizja w wysokości 0,4%. Jeśli u tego samego brokera zainwestujemy kwotę niższą niż 2000 zł zostanie naliczona prowizja stała w wysokości 5 zł. Kwoty są przykładowe i obrazują sytuację, której jeśli nie będziemy świadomi możemy osiągnąć mniejszy profit niż zakładaliśmy.

Ważne: Stawki kształtują się różnie dla różnych biur, więc trzeba mieć to na uwadze, szacując zysk z zawieranych transakcji. Jest to szczególnie istotna kwestia dla inwestorów, którzy zdecydowali się zawierać małe transakcje. Warto sprawdzić czy w przypadku dużych obrotów prowizja jest obniżana.

8. Dostęp on-line do notowań

Notowania powinny być prezentowane w czytelnej i niebudzącej wątpliwości formie.
Na giełdzie ważne są minuty w czasie, których należy podjąć właściwą decyzję, żeby to zrobić trzeba mieć dostęp do najlepszych danych. Za dostęp do informacji biura maklerskie każą sobie płacić. Za dostęp do trzech ofert trzeba zapłacić około 40 zł na miesiąc, za 5 i więcej trzeba już zapłacić około 100 zł. Oczywiście klienci generujący duży obrót mogą liczyć na zniżki.

9. Platforma internetowa

Prosta obsługa systemu informatycznego, jego stabilność, dostępność i bezpieczeństwo to cechy, które klienci powinni sobie cenić. Transakcje dokonywane na koncie inwestycyjnym mają taką samą rangę jak internetowe konta bankowe, poziom zabezpieczeń powinien nie budzić wątpliwości. Warto sprawdzić, czy jest dostępna wersja demonstracyjna systemu.

10. Pomoc

Zadaniem biura maklerskiego jest nie tylko pośredniczenie w dokonywaniu transakcji kupna i sprzedaży, ale także dostarczanie wartościowych danych, analiz oraz rekomendacji dotyczących przyszłych inwestycji swoich klientów.

11. Kredyty

Wygodnie jest, kiedy broker ma w swojej ofercie opcję udzielania kredytów. Są przypadki, w których warto zastosować dźwignię finansową. Lewarowanie inwestycji kredytami jest dosyć ryzykowne, ale opłacalne. Dostępność tej opcji w domu maklerskim inwestora ułatwia zawieranie transakcji.

12. Podsumowanie

Nie można obiektywnie stwierdzić, że konkretny dom maklerski jest lepszy od innego. Ocena jest w każdym przypadku subiektywna, ponieważ oferta musi być dostosowana od indywidualnego klienta. W związku z tym analizując jakiekolwiek rankingi pamiętajmy, jakie kryteria zostały wzięte pod uwagę i upewnijmy się, które aspekty są ważne dla nas. To, co dla jednego jest zaletą dla innego jest wadą. Niskie koszty to nie zawsze gwarancja jakości z drugiej strony za dobry i użyteczny produkt można zapłacić niewiele jeśli na przykład akceptując faktu braku POK na rzecz rachunków internetowych. Ocena jest względna, ale jeśli wybór zostanie dokonany w oparciu o indywidualne potrzeby to może znakomicie spełnić swoją rolę.
Dom maklerski musi być w oczach swojego klienta wiarygodny a korzystanie z usług musi być wygodne i niekłopotliwe. Warunki umowy muszą być jasne i zrozumiałe. Cena adekwatna do sprzedanego towaru. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie- co kupuję i ile za to płacę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA