REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie obligacje cieszyły się największą popularnością w grudniu 2010?

Subskrybuj nas na Youtube
W grudniu inwestorzy indywidualni nabyli obligacje detaliczne o łącznej wartości blisko  146 mln zł.
W grudniu inwestorzy indywidualni nabyli obligacje detaliczne o łącznej wartości blisko 146 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2010 największym zainteresowaniem inwestorów cieszyły się obligacje dwuletnie, których sprzedano 951 659 sztuk. Większy popyt, w porównaniu do poprzedniego miesiąca, odnotowano w przypadku obligacji dziesięcioletnich – 279 929 sztuk tych papierów Skarbu Państwa trafiło w ręce indywidualnych inwestorów.

Wszystkie rodzaje obligacji detalicznych sprzedano w grudniu 2010 r. za łączną sumę 145 971 185,4 PLN. W 2010 r. kupiono 23 777 606 sztuk obligacji, z czego większość (55,66 proc.) stanowiły obligacje dwuletnie.

REKLAMA

W grudniu 2010 r. inwestorzy mogli wybierać pomiędzy czterema rodzajami obligacji: dwuletnimi z serii DOS1212, trzyletnimi z serii TZ1113, czteroletnimi z serii COI1214 oraz dziesięcioletnimi z serii EDO1220. W zeszłym miesiącu kupiono 951 659 sztuk dwulatek za łączną sumę 95 096 119,5 PLN. Większym niż w poprzednim miesiącu zainteresowaniem cieszyły się dziesięciolatki, których nabyto 279 929 sztuk za sumę 27 992 900 PLN. Zainteresowanie obligacjami czteroletnimi było nieco mniejsze i w grudniu emitent sprzedał 205 286 sztuk tych papierów wartościowych. Grudzień to również drugi miesiąc listopadowej emisji obligacji trzyletnich z serii TZ1113, których w minionym miesiącu sprzedano 23 477 sztuk za kwotę 2 355 788,8 PLN. Obligacje trzyletnie są jednocześnie jedynymi, pierwszorzędnymi papierami skarbowymi, notowanymi na rynkach kapitałowych – warszawskiej giełdzie „Catalyst” i rynku BondSpot.

W grudniu wzrosło zainteresowanie obligacjami dziesięcioletnimi. W listopadzie zakupiono 218 720 sztuk tych papierów, zaś w następnym miesiącu już 279 929 sztuk. Do nabycia obligacji dziesięcioletnich zachęca przede wszystkim fakt, że są one najkorzystniej oprocentowane ze wszystkich papierów Skarbu Państwa, skierowanych do inwestorów indywidualnych. W pierwszym okresie odsetkowym oferują oprocentowanie rzędu 5,25 proc., które dodatkowo w latach następnych może zwiększyć się dzięki dodaniu wyższej marży odsetkowej. Obligacje te są jedynymi obligacjami detalicznymi, które dają możliwość zwolnienia z podatku od zysków kapitałowych podczas inwestowania w nie za pośrednictwem Indywidualnego Konta Emerytalnego – IKE „Obligacje”.

Suma sprzedanych obligacji w 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łącznie w 2010 r. zakupiono 23 777 606 sztuk obligacji detalicznych. Obligacje dwuletnie cieszyły się zdecydowanie największą popularnością – co druga kupiona obligacja detaliczna w 2010 roku to właśnie „dwulatka”. Nabyto ich łącznie 13 233 914 sztuk, co stanowiło 55,66 proc. całości rocznej sprzedaży. Obligacje dziesięcioletnie składały się na 26,68 proc. sprzedaży (6 344 781 szt.), obligacje czteroletnie – 12,01 proc. (2 856 231 szt.), a trzylatki – 5,65 proc. (1 342 680 szt.). Poprzez e-kanały, takie jak zlecenie telefoniczne, Internet, konto Inteligo, nabyto 761 769 sztuk obligacji detalicznych. Tą drogą zrealizowano 3,20 proc. całości sprzedaży.

REKLAMA

- Ministerstwo Finansów stara się swoją ofertę dopasować do wymagań rynku i indywidualnego odbiorcy. Inwestorzy mogą oszczędzać za pomocą czterech, konkurencyjnie oprocentowanych instrumentów finansowych, jakimi są obligacje detaliczne. Ich odmienne oprocentowanie, różny czas wykupu oraz inne profity, charakterystyczne dla każdego z rodzajów obligacji, dają możliwość ułożenia dzięki nim portfela inwestycyjnego wedle własnych potrzeb i kalkulacji – mówi Anna Suszyńska, Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. – Jest to też inwestycja w zasięgu każdego z nas, gdyż minimalna kwota kapitału, wymagana do rozpoczęcia inwestycji, jest bardzo niewielka – dodaje.

Agentem emisji papierów skarbowych jest PKO Bank Polski i właśnie w placówkach tego banku oraz w punktach obsługi klientów Domu Maklerskiego PKO BP można było nabywać obligacje. Inwestorzy stale są zachęcani do wykorzystywania także innej od tradycyjnej formy zakupu, czyli składania zleceń przez e-kanały, a więc przez telefon, Internet w serwisie www.obligacje skarbowe.pl oraz konto za pośrednictwem Inteligo.

Przeczytaj również: Dlaczego obligacje i lokaty są bardziej opłacalne niż zakup mieszkania na wynajem?

Sprzedaż obligacji dwuletnich

W grudniu 2010 r. sprzedano 951 659 obligacji z serii DOS1212. Było to o 14 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, kiedy to zbyto 1 105 965 sztuk „dwulatek”, ale nadal blisko dwukrotnie więcej niż w maju, gdy sprzedano 498 433 sztuk obligacji dwuletnich.

Ten rodzaj papierów dłużnych cieszył się w grudniu br. nieco większym zainteresowaniem wśród mężczyzn. Wykonali oni 2000 transakcji kupna wobec 1860 transakcji, zrealizowanych przez kobiety. Zdecydowanie przeważały transakcje małe i średnie, od 1 do 500 sztuk.

Poprzez e-kanały, a więc Internet, konto Inteligo i telefon, sprzedano 69 397 sztuk „dwulatek. Tradycyjnie już obligacje dwuletnie cieszyły się największym zainteresowaniem w województwach mazowieckim i śląskim, gdzie sprzedano odpowiednio 279 661 i 108 148 sztuk.

Roczne oprocentowanie obligacji dwuletnich w grudniu 2010 r. wynosiło 4 proc.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Sprzedaż obligacji trzyletnich

Zwiększenie oprocentowania „trzylatek” przyniosło wymierne efekty. Chociaż Grudzień 2010 jest drugim miesiącem listopadowej emisji trzylatek, które wypuszczane są na rynek w cyklach trzymiesięcznych, to sprzedaż tych papierów była znacznie wyższa niż wcześniej, w analogicznych miesiącach. Ten typ instrumentów największą popularnością cieszył się na Mazowszu i w Małopolsce. Tradycyjnie już mężczyźni stanowili zdecydowaną większość kupujących.
Ponad połowa detalicznych obligacji trzyletnich została sprzedana w dużych pakietach, liczących ponad 1000 sztuk. Poprzez e-kanały sprzedano 17,5 proc. „trzylatek”.
W grudniu 2010 roku roczne oprocentowanie obligacji trzyletnich wynosiło 3,85 proc.

Sprzedaż obligacji czteroletnich

Województwami, gdzie w grudniu 2010 roku sprzedano najwięcej detalicznych obligacji czteroletnich, były województwa śląskie (30 571 szt.), mazowieckie (30 353 szt.) i łódzkie (22 998 szt.). W całym kraju zbyto ich 205 286 sztuk, z czego niemal połowę w dużych pakietach, liczących ponad 1000 sztuk. Poprzez e kanały (Internet, konto Inteligo, telefon) sprzedano 10,3 proc. „czterolatek”. Większość inwestorów stanowili mężczyźni – dokonali 528 transakcji wobec 269 transakcji, zrealizowanych przez kobiety.
Oprocentowanie roczne obligacji czteroletnich w grudniu 2010 r. wynosiło 4,50 proc.

Sprzedaż obligacji dziesięcioletnich

REKLAMA

W grudniu 2010 roku inwestorzy nabyli 279 929 sztuk „dziesięciolatek”. Z tego 33,5 proc. zakupiono poprzez e-kanały, czyli Internet, konto Inteligo i telefon. Najwięcej obligacji dziesięcioletnich sprzedano w województwach mazowieckim (57 938 szt.), wielkopolskim (22 362 szt.) i śląskim (20 050 szt.).

Instrumenty te cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród drobnych inwestorów. Większość z nich została nabyta w małych i średnich pakietach, nie przekraczających 500 sztuk. Dziesięciolatki jako jedyne obligacje skarbowe mogą być kupowane w ramach Konta IKE Obligacje. Inwestowanie poprzez Indywidualne Konto Emerytalne oznacza, że zysk z inwestycji w obligacje skarbowe nie podlega opodatkowaniu od zysków kapitałowych przy spełnieniu warunków ustawowych.
Oprocentowanie roczne obligacji dziesięcioletnich w grudniu 2010 r. wynosiło 5,25 proc.

Źródło: Informacja prasowa Ministerstwa Finansów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA