REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady kwalifikowania wydatków w ramach RPO w mazowieckim – część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Zasady kwalifikowania wydatków w ramach RPO w mazowieckim
Zasady kwalifikowania wydatków w ramach RPO w mazowieckim

REKLAMA

REKLAMA

Informacje z zakresu kwalifikowania wydatków w ramach danego Programu Operacyjnego są niezbędne do przygotowania dokumentacji i aplikowania o środki unijne.

Kwalifikowalność wydatków 

Podstawowym dokumentem regulującym zasady kwalifikowania wydatków w ramach programów operacyjnych są „Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013”. W ramach każdego programu operacyjnego, Instytucja Zarządzająca może uszczegółowić zapisy krajowe odnosząc je do specyfiki danego programu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego, gdzie funkcję tą spełniają „Zasady kwalifikowania wydatków w ramach RPO WM 2007-2013”, gdzie określono kategorie wydatków kwalifikowanych, zasady kwalifikowania wydatków w ramach poszczególnych priorytetów i działań RPO WM, wskazują również jakie wydatki uznaje się za niekwalifikowane. 

REKLAMA

Zasady kwalifikowania wydatków w ramach RPO WM znajdują się pod adresem strony internetowej http://www.mazowia.eu

Po pierwsze kwalifikowalność projektu

W pierwszej kolejności przedsiębiorca, zainteresowany otrzymaniem wsparcia finansowego ze środków z UE powinien sprawdzić czy jego przedsięwzięcie, które będzie chciał realizować nadaje się do współfinansowania unijnego. Aby to sprawdzić należy pobrać ze strony internetowej Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych dokument pn. „Szczegółowy opis priorytetów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego”.

W dokumencie tym określone zostały przykładowe typy projektów które mogą otrzymać dofinansowanie w ramach danego działania.

Przeczytaj również Gdzie po fundusze unijne dla przedsiębiorców w mazowieckim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowy opis priorytetów stanowi kompendium wiedzy dla potencjalnych wnioskodawców starających się o dofinansowanie w ramach RPO WM i powinno stanowić podstawowy dokument, od którego powinniśmy zacząć przygodę z funduszami unijnymi. W zależności od działania skierowanego dla przedsiębiorców możemy otrzymać dofinansowanie na rozbudowę istniejącego przedsiębiorstwa, zakup maszyn i urządzeń, udział w targach i misjach gospodarczych, realizację projektów celowych itd. Ponadto należy sprawdzić czy projekt kwalifikuje się do wsparcia w ramach konkursu poprzez staranne zapoznanie się z dokumentacją konkursową, w tym z regulaminem konkursu.

Regulamin konkursu może zawierać dodatkowe obostrzenia wobec tych wskazanych w uszczegółowieniu.

Musimy pamiętać, aby projekty były zgodne z kryteriami wyboru określonymi przez Komitet Monitorujący RPO WM 2007-2013.

Tylko te projekty, które zostaną pozytywnie ocenione w ocenie formalnej, ocenie wykonalności i otrzymają, co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów przy ocenie merytorycznej mogą znaleźć się na liście rankingowej. Tym samym mają szansę na podpisanie umowy i otrzymanie środków na realizację przedsięwzięcia.

Zapoznaj się z serwisem Umowy

Istotnym zagadnieniem związanym z aplikowaniem o środki unijne jest obowiązek zachowania trwałości projektu. W przypadku projektów realizowanych w celu utrzymania inwestycji lub miejsc pracy stworzonych przez MSP trwałość projektu powinna być zachowana przez okres 3 lat. Trwałość projektu to niepoddanie go znaczącej modyfikacji, która ma wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA