REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dotacje inwestycyjne dla przedsiębiorców działających wspólnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak wnioskować o przyznanie dotacji?
Jak wnioskować o przyznanie dotacji?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy działający wspólnie mogą ubiegać się o dotacje unijne w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Nabór wniosków o udzielenie wsparcia prowadzony jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Przyznaną dotację można przeznaczyć na wsparcie działalności kooperacyjnej pomiędzy przedsiębiorcami oraz działalność innowacyjną, której efektem będzie wytworzenie innowacyjnego produktu lub usługi.

Przedsiębiorcy działający wspólnie w tzw. klastrach mają szansę na otrzymanie dotacji inwestycyjnej w ramach działania 5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Ubieganie się o dotację w ramach tego konkursu może być ostatnią szansą na zdobycie unijnego dofinansowania, gdyż pieniądze dla przedsiębiorców w ramach środków przyznanych Polsce na lata 2007-2013 już się kończą. Podmioty zainteresowane otrzymaniem unijnej dotacji na ten cel powinny złożyć wymaganą dokumentację aplikacyjną w trybie i terminie przewidzianym w konkursie. 

REKLAMA

REKLAMA

Nabór projektów prowadzony jest w terminie od 21 marca do 27 maja bieżącego roku. Trzeba pamiętać, że organizator konkursu zastrzega sobie możliwość zamknięcia naboru wcześniej, tj. przed dniem 27 maja br. w sytuacji wyczerpania puli zarezerwowanych środków. W takim przypadku na 3 dni przed zamknięciem naboru odpowiedni komunikat zostanie zamieszczony na stronie internetowej PARP.

W ramach konkursu przewiduje się udzielenie dofinansowania na wspieranie działalności powiązań kooperacyjnych poprzez zapewnienie wspólnego zaplecza, zakup usług doradczych oraz szkoleniowych w ramach tzw. wczesnej fazy rozwoju powiązania kooperacyjnego. W ramach konkursu można także otrzymać dotację na wsparcie działalności innowacyjnej prowadzonej w ramach powiązania kooperacyjnego, której efektem będzie wytworzenie oraz wprowadzenie wspólnego innowacyjnego produktu i/lub usługi. 

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

REKLAMA

Kto może ubiegać się o dotację?

O przyznanie dofinansowania unijnego w ramach konkursu mogą wnioskować tzw. koordynatorzy powiązania kooperacyjnego. Funkcję takie koordynatora mogą pełnić m.in. spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, organizacje przedsiębiorstw działające na podstawie szczególnych przepisów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koordynator powiązania kooperacyjnego przed wystąpieniem o przyznanie wsparcia unijnego powinien spełniać szereg wymogów formalnych, w tym m.in. posiadać siedzibę na terytorium RP oraz udokumentowany potencjał do realizacji projektu.

Przeczytaj także: Dotacje również dla firm budowlanych!

Na co można otrzymać dotację?

W ramach konkursu wsparcie unijne będzie przeznaczone na realizację przedsięwzięć w ramach tzw. wczesnej fazy rozwoju powiązań kooperacyjnych oraz fazy rozwoju powiązań kooperacyjnych.

I FAZA –wczesna faza rozwoju powiązań kooperacyjnych

W ramach wczesnej fazy rozwoju powiązań kooperacyjnych będą wspierane inwestycje, których celem jest stworzenie warunków techniczno-organizacyjnych funkcjonowania takiego powiązania, opracowanie wspólnej strategii rozwoju powiązania kooperacyjnego i wdrażanie tej strategii.

Wsparcie udzielane w ramach tej fazy może zostać przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z:

  • zakupem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • organizacją szkoleń ogólnych i specjalistycznych, związanych z przedmiotem działalności powiązania kooperacyjnego oraz z zakresu zarządzania powiązaniem kooperacyjnym,
  • zakupem usług doradczych,
  • kosztami osobowymi i administracyjnymi.

II FAZA – faza rozwoju powiązań kooperacyjnych

W tej fazie wspierane są projekty, których celem jest rozwój powiązania kooperacyjnego skutkujący wytworzeniem innowacyjnego produktu lub/i usługi. 

Wsparcie udzielane w ramach tej fazy może zostać przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z:

  • dokonaniem inwestycji,
  • badaniami przemysłowymi lub pracami rozwojowymi,
  • kosztami osobowymi i administracyjnymi,
  • zakupem usług doradczych,
  • szkoleniami specjalistycznymi związanymi z przedmiotem działalności powiązania kooperacyjnego oraz z zakresu zarządzania powiązaniem kooperacyjnym,
  • współpracą międzynarodową powiązania kooperacyjnego.

Zasady dofinansowania projektów

Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach tego konkursu wynosi aż 80 mln PLN. W przypadku I fazy wartość całkowita projektu nie może przekroczyć 2 mln PLN. W przypadku projektów z II fazy wartość dofinansowania jest uzależniona od typu inwestycji i nie może przekroczyć:

  • 20 milionów złotych w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych,
  • 5 milionów złotych w części dotyczącej wydatków na badania przemysłowe lub prace rozwojowe,
  • 400 tysięcy złotych w części dotyczącej wydatków na doradztwo,
  • 1 milion złotych w części dotyczącej wydatków na szkolenia,
  • 600 tysięcy złotych w części dotyczącej współpracy międzynarodowej powiązania.

Polecamy: serwis ABC funduszy unijnych

Jak wnioskować o przyznanie dotacji?

W pierwszej kolejności wniosek o udzielenie wsparcia należy wypełnić i zarejestrować za pośrednictwem aplikacji Generator Wniosków, która dostępna jest na stronie organizatora konkursu pod adresem: http://www.parp.gov.pl. Następnie po zarejestrowaniu wniosku należy w terminie 7 dni dostarczyć jego kopię papierową i elektroniczną wraz z wymaganymi załącznikami opatrzonymi stosownymi podpisami do siedziby PARP.

Przed przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej wnioskodawcy są zobowiązani szczegółowo zapoznać się z aktualną dokumentacją konkursową oraz instrukcją wypełniania wniosku. Dokumenty te są dostępne na stronie internetowej organizatora konkursu, w zakładce: „Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka”, Działanie 5.1.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA