REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić by przyspieszyć wypłacenie refundacji w POIG 8.1.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zrobić by przyspieszyć wypłacenie refundacji w POIG 8.1.?
Co zrobić by przyspieszyć wypłacenie refundacji w POIG 8.1.?

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie decyzji o dofinansowaniu, w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, to dopiero początek (często długiej) drogi przedsiębiorstwa do otrzymania pieniędzy ze środków europejskich. Wiele czynników wpływa na przedłużanie okresu oczekiwania na zwrot części poniesionych kosztów. Ile się na nią czeka i co zrobić by ją przyspieszyć?

O zwrot wydatków dokonanych w danym etapie realizacji projektu można ubiegać się dopiero po jego zakończeniu. W działaniu 8.1. etap nie może być krótszy niż 2 miesiące i nie dłuższy niż 6, przez co od daty pierwszego zakupu na zakończenie etapu należy czekać minimum 60 dni. Dodatkowo, jeżeli zgodnie z harmonogramem rzeczowo- finansowym firma zatrudnia pracowników w związku z realizacją projektu musi udokumentować wypłacenie dla nich zaliczki na podatek dochodowy, co w większości przedsiębiorstw następuje dwudziestego dnia następnego miesiąca. W związku z tym, beneficjenci często składają wniosek o płatność pośrednią po tej dacie, co ponownie wydłuża okres oczekiwania na pieniądze.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpatrzenie wniosku przez instytucję wdrażającą/pośredniczącą II stopnia, zgodnie z umową trwa 40 dni od złożenia przez Beneficjenta wniosku. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi tu o wniosek kompletny i poprawny. W szczególności w przypadku rozliczania jednego z pierwszych etapów rzadko kiedy wniosek spełnia te wymogi. W najczarniejszym ze scenariuszy firma otrzyma decyzję o konieczności poprawy wniosku 39 dni po jego złożeniu. W ciągu 7 dni od otrzymania informacji o konieczności uzupełnienia wniosku należy złożyć wyjaśnienia/poprawki i ponownie czekać do 40 dni na ponowne sprawdzenie wniosku.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Sumując. Od dnia pierwszego wydatku należy odczekać do zakończenia całego etapu, później zaczekać do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu etapu aby zapłacić zaliczki na podatek dochodowy; następnie 39 dni na informację o ewentualnych poprawkach, po czym w ciągu 7 dni skompletować poprawione dokumenty, napisać wyjaśnienia i ponownie zaczekać 40 dni na rozpatrzenie poprawionego wniosku, co łącznie daje nam:

20 + 39 + 7 + 40 = 106 dni od zakończenia etapu.

Zakładając, że etapy są kwartalne, zwrot związany z pierwszym wydatkiem (dokonany pierwszego dnia pierwszego etapu) następuje: 106 +90 = 196 dni po jego dokonaniu

REKLAMA

Należy również pamiętać, że po załączeniu wymaganych poprawek może dojść do ponownego wezwania o wyjaśnienia i cały proces wydłuża się jeszcze bardziej (maksymalnie o 47 dni).
Jakby tego było mało, zgodnie z zapisami w umowie, Instytucja Wdrażająca/Pośrednicząca II stopnia może zlecić ocenę realizację projektu oraz dokumentacji podmiotowi zewnętrznemu. W takiej sytuacji zastrzega sobie ona prawo do wydłużenia o niezbędny (bliżej nieokreślony) okres ostatecznej akceptacji wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po 30 dniach od daty zatwierdzenia złożonego przez Beneficjenta wniosku Instytucja Wdrażająca/Pośrednicząca II stopnia wystawia zlecenie płatności ze środków europejskich. Oznacza to, że od zakończenia etapu przy założeniu:

  • konieczności wniesienia poprawek/ wyjaśnień występuje tylko raz, pieniądze na koncie pojawią się po 136 dniach od zakończenia etapu;
  • konieczności wniesienia kolejnych poprawek/ wyjaśnień, zwrotu kosztów można oczekiwać do 183 dni po zakończeniu etapu.

Warunkiem otrzymania pieniędzy na konto firmy jest dostępność środków finansowych na rachunku bankowym. Gdy firma nie dysponuje wolnymi środkami Beneficjent nie może nic zrobić – nie przysługuje mu nawet prawo do odszkodowania.

Warto wspomnieć tu również kwestię aneksów do Umów. Wszelkie zmiany w harmonogramie rzeczowo-finansowym wymagają formy pisemnej w postaci aneksu. Jeżeli występuje konieczność złożenia takiego dokumentu, weryfikacja wniosku o płatność pośrednią zostaje wstrzymana do czasu podpisania aneksu do Umowy. Okres oczekiwania na decyzję Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o zaakceptowaniu zmian w umowie i podpisaniu jej jest bliżej nieokreślony. Z doświadczenia możemy jednak powiedzieć, że są to minimum 4 miesiące, a sprawa może się ciągnąć dłużej niż pół roku. 

Jak zatem zadbać o to by firma posiadała środki na dalszą działalność, nie „zamrażała” pieniędzy, nie straciła płynności, co umożliwi jej uzyskanie pomoc z Unii Europejskiej jak najszybciej?

Polecamy: Dotacje 2012 dla firm: PO KL

Pierwszy, logiczny pomysł to zmiana zapisów w umowie. Niestety obowiązuje pewien szablon umowy w działaniu 8.1., co powoduje, iż wyznaczone terminy są wiążące. Można jednak zadbać o parę kwestii dzięki którym pieniądze z UE zostaną nam dostarczone szybciej. Oto kilka wskazówek:

  • Jeżeli nie ma ekonomicznego uzasadnienia, aby etapy w projekcie były dłuższe zdecyduj się na dwumiesięczne.
  • Dokonując wybory sposobu dofinansowania zadbaj o możliwość pozyskiwania zaliczki.
  • Ubiegaj się o zaliczkę, gdyż pozyskanie jej i otrzymanie jest prostsze i szybsze.
  • Wniosek o zaliczkę można złożyć alternatywnie w 2 momentach:

a) Bezpośrednio po podpisaniu umowy;
b) Po zrealizowaniu I etapu;

Wybierając możliwość a) beneficjent jest w stanie pozyskać więcej środków w porównaniu z opcją b), gdyż wartość zaliczki o jaką można się ubiegać tuż po podpisaniu umowy wynosi 30% wartości dofinansowania, a po zrealizowaniu I etapu wynosi ona maksymalnie 30 % wartości dofinansowania minus poniesione w I etapie wydatki.

  • Opłacaj zaliczki na podatek dochodowy jak najszybciej. W przedsiębiorstwach w Polsce wypracowała się już zasada płacenia zaliczek ostatniego możliwego dnia, czyli 20 następnego miesiąca. Wynika to m.in. z tego, że księgowość dość późno przekazuje informację na temat wysokości tej zaliczki oraz z tego, że dłuższe „trzymanie” pieniędzy w firmie jest korzystniejsze ekonomicznie. Jednak jeżeli nie są to znaczące dla przedsiębiorstwa kwoty, warto aby poprosić księgową/ księgowego, by zaliczki (choćby tylko za pracowników związanych z projektem) obliczono szybciej i zadbać o ich jak najszybsze przekazanie.
  • Dokonaj wszelkich starań, by wniosek o płatność był kompletny i poprawny (warto by w firmie zajmowała się tym jedna, wyznaczona osoba która zostanie odpowiednio przeszkolona. Warto również rozważyć skorzystanie z firmy outsourcingowej).

W szczególności przy rozliczaniu jednych z pierwszych etapów jest to zadanie trudne do wykonania. Należy starannie przestudiować instrukcję wypełniania wniosku, dokładnie przeczytać umowę ( w szczególności paragrafy dotyczące kosztów kwalifikowanych, warunków wypłaty dofinansowania oraz zakresu, trybu i zmian w umowie). Często Instytucja wdrażająca/pośrednicząca II stopnia organizuje wykłady na temat poprawnego rozliczania projektu.

  • W miarę możliwości unikaj aneksowania umowy.

Dzięki powyższym zaleceniom Państwa firma otrzyma należne środki w możliwie najszybszym czasie. 

Anna Witkowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA