REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić by przyspieszyć wypłacenie refundacji w POIG 8.1.?

Co zrobić by przyspieszyć wypłacenie refundacji w POIG 8.1.?
Co zrobić by przyspieszyć wypłacenie refundacji w POIG 8.1.?

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie decyzji o dofinansowaniu, w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, to dopiero początek (często długiej) drogi przedsiębiorstwa do otrzymania pieniędzy ze środków europejskich. Wiele czynników wpływa na przedłużanie okresu oczekiwania na zwrot części poniesionych kosztów. Ile się na nią czeka i co zrobić by ją przyspieszyć?

REKLAMA

O zwrot wydatków dokonanych w danym etapie realizacji projektu można ubiegać się dopiero po jego zakończeniu. W działaniu 8.1. etap nie może być krótszy niż 2 miesiące i nie dłuższy niż 6, przez co od daty pierwszego zakupu na zakończenie etapu należy czekać minimum 60 dni. Dodatkowo, jeżeli zgodnie z harmonogramem rzeczowo- finansowym firma zatrudnia pracowników w związku z realizacją projektu musi udokumentować wypłacenie dla nich zaliczki na podatek dochodowy, co w większości przedsiębiorstw następuje dwudziestego dnia następnego miesiąca. W związku z tym, beneficjenci często składają wniosek o płatność pośrednią po tej dacie, co ponownie wydłuża okres oczekiwania na pieniądze.

REKLAMA

Rozpatrzenie wniosku przez instytucję wdrażającą/pośredniczącą II stopnia, zgodnie z umową trwa 40 dni od złożenia przez Beneficjenta wniosku. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi tu o wniosek kompletny i poprawny. W szczególności w przypadku rozliczania jednego z pierwszych etapów rzadko kiedy wniosek spełnia te wymogi. W najczarniejszym ze scenariuszy firma otrzyma decyzję o konieczności poprawy wniosku 39 dni po jego złożeniu. W ciągu 7 dni od otrzymania informacji o konieczności uzupełnienia wniosku należy złożyć wyjaśnienia/poprawki i ponownie czekać do 40 dni na ponowne sprawdzenie wniosku.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

REKLAMA

Sumując. Od dnia pierwszego wydatku należy odczekać do zakończenia całego etapu, później zaczekać do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu etapu aby zapłacić zaliczki na podatek dochodowy; następnie 39 dni na informację o ewentualnych poprawkach, po czym w ciągu 7 dni skompletować poprawione dokumenty, napisać wyjaśnienia i ponownie zaczekać 40 dni na rozpatrzenie poprawionego wniosku, co łącznie daje nam:

20 + 39 + 7 + 40 = 106 dni od zakończenia etapu.

Zakładając, że etapy są kwartalne, zwrot związany z pierwszym wydatkiem (dokonany pierwszego dnia pierwszego etapu) następuje: 106 +90 = 196 dni po jego dokonaniu

Należy również pamiętać, że po załączeniu wymaganych poprawek może dojść do ponownego wezwania o wyjaśnienia i cały proces wydłuża się jeszcze bardziej (maksymalnie o 47 dni).
Jakby tego było mało, zgodnie z zapisami w umowie, Instytucja Wdrażająca/Pośrednicząca II stopnia może zlecić ocenę realizację projektu oraz dokumentacji podmiotowi zewnętrznemu. W takiej sytuacji zastrzega sobie ona prawo do wydłużenia o niezbędny (bliżej nieokreślony) okres ostatecznej akceptacji wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po 30 dniach od daty zatwierdzenia złożonego przez Beneficjenta wniosku Instytucja Wdrażająca/Pośrednicząca II stopnia wystawia zlecenie płatności ze środków europejskich. Oznacza to, że od zakończenia etapu przy założeniu:

  • konieczności wniesienia poprawek/ wyjaśnień występuje tylko raz, pieniądze na koncie pojawią się po 136 dniach od zakończenia etapu;
  • konieczności wniesienia kolejnych poprawek/ wyjaśnień, zwrotu kosztów można oczekiwać do 183 dni po zakończeniu etapu.

Warunkiem otrzymania pieniędzy na konto firmy jest dostępność środków finansowych na rachunku bankowym. Gdy firma nie dysponuje wolnymi środkami Beneficjent nie może nic zrobić – nie przysługuje mu nawet prawo do odszkodowania.

Warto wspomnieć tu również kwestię aneksów do Umów. Wszelkie zmiany w harmonogramie rzeczowo-finansowym wymagają formy pisemnej w postaci aneksu. Jeżeli występuje konieczność złożenia takiego dokumentu, weryfikacja wniosku o płatność pośrednią zostaje wstrzymana do czasu podpisania aneksu do Umowy. Okres oczekiwania na decyzję Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o zaakceptowaniu zmian w umowie i podpisaniu jej jest bliżej nieokreślony. Z doświadczenia możemy jednak powiedzieć, że są to minimum 4 miesiące, a sprawa może się ciągnąć dłużej niż pół roku. 

Jak zatem zadbać o to by firma posiadała środki na dalszą działalność, nie „zamrażała” pieniędzy, nie straciła płynności, co umożliwi jej uzyskanie pomoc z Unii Europejskiej jak najszybciej?

Polecamy: Dotacje 2012 dla firm: PO KL

Pierwszy, logiczny pomysł to zmiana zapisów w umowie. Niestety obowiązuje pewien szablon umowy w działaniu 8.1., co powoduje, iż wyznaczone terminy są wiążące. Można jednak zadbać o parę kwestii dzięki którym pieniądze z UE zostaną nam dostarczone szybciej. Oto kilka wskazówek:

  • Jeżeli nie ma ekonomicznego uzasadnienia, aby etapy w projekcie były dłuższe zdecyduj się na dwumiesięczne.
  • Dokonując wybory sposobu dofinansowania zadbaj o możliwość pozyskiwania zaliczki.
  • Ubiegaj się o zaliczkę, gdyż pozyskanie jej i otrzymanie jest prostsze i szybsze.
  • Wniosek o zaliczkę można złożyć alternatywnie w 2 momentach:

a) Bezpośrednio po podpisaniu umowy;
b) Po zrealizowaniu I etapu;

Wybierając możliwość a) beneficjent jest w stanie pozyskać więcej środków w porównaniu z opcją b), gdyż wartość zaliczki o jaką można się ubiegać tuż po podpisaniu umowy wynosi 30% wartości dofinansowania, a po zrealizowaniu I etapu wynosi ona maksymalnie 30 % wartości dofinansowania minus poniesione w I etapie wydatki.

  • Opłacaj zaliczki na podatek dochodowy jak najszybciej. W przedsiębiorstwach w Polsce wypracowała się już zasada płacenia zaliczek ostatniego możliwego dnia, czyli 20 następnego miesiąca. Wynika to m.in. z tego, że księgowość dość późno przekazuje informację na temat wysokości tej zaliczki oraz z tego, że dłuższe „trzymanie” pieniędzy w firmie jest korzystniejsze ekonomicznie. Jednak jeżeli nie są to znaczące dla przedsiębiorstwa kwoty, warto aby poprosić księgową/ księgowego, by zaliczki (choćby tylko za pracowników związanych z projektem) obliczono szybciej i zadbać o ich jak najszybsze przekazanie.
  • Dokonaj wszelkich starań, by wniosek o płatność był kompletny i poprawny (warto by w firmie zajmowała się tym jedna, wyznaczona osoba która zostanie odpowiednio przeszkolona. Warto również rozważyć skorzystanie z firmy outsourcingowej).

W szczególności przy rozliczaniu jednych z pierwszych etapów jest to zadanie trudne do wykonania. Należy starannie przestudiować instrukcję wypełniania wniosku, dokładnie przeczytać umowę ( w szczególności paragrafy dotyczące kosztów kwalifikowanych, warunków wypłaty dofinansowania oraz zakresu, trybu i zmian w umowie). Często Instytucja wdrażająca/pośrednicząca II stopnia organizuje wykłady na temat poprawnego rozliczania projektu.

  • W miarę możliwości unikaj aneksowania umowy.

Dzięki powyższym zaleceniom Państwa firma otrzyma należne środki w możliwie najszybszym czasie. 

Anna Witkowska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA